Xana

Optjening af dagpengeret?

Recommended Posts

Xana

Hej med jer

Jeg står i den situation, at jeg må ty til dagpenge, desværre. Det er første gang og så er det noget med, at man skal have optjent et hvis beløb, for at være berettiget til dagpenge. 

Mit spørgsmål er så, jeg var i arbejde da jeg gik på barsel (det er pga. flytning efterfølgende, at jeg ikke har noget arbejde), så det jeg har fået udbetalt under min barsel, som jo i princippet er min løn, tæller det med i min optjening til dagpenge? Min mand og jeg kom lige til at snakke om det her til morgen, men synes ikke lige det fremgår nogen steder. Kan I mon hjælpe. Jeg er som sagt helt ny i systemet og jeg er pænt forvirret :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Så vidt jeg husker fra min tid på dagpenge, er det ikke et beløb du skal optjene, men arbejdstimer svarende til 1 års arbejde på fuldtid. Mener det er inden for 3 år, så hvis du arbejdede fuld tid inden barsel, bør det ikke være et problem.

Din tid på barsel tæller ikke med, ligesom støttede job (fx med løntilskud eller arbejdsprøvninger) heller ikke gør.

Ellers spørg på k10.dk der er de eksperter i den slags ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tormentor
For 4 timer siden, Xana skrev:

Hej med jer

Jeg står i den situation, at jeg må ty til dagpenge, desværre. Det er første gang og så er det noget med, at man skal have optjent et hvis beløb, for at være berettiget til dagpenge. 

Mit spørgsmål er så, jeg var i arbejde da jeg gik på barsel (det er pga. flytning efterfølgende, at jeg ikke har noget arbejde), så det jeg har fået udbetalt under min barsel, som jo i princippet er min løn, tæller det med i min optjening til dagpenge? Min mand og jeg kom lige til at snakke om det her til morgen, men synes ikke lige det fremgår nogen steder. Kan I mon hjælpe. Jeg er som sagt helt ny i systemet og jeg er pænt forvirret :-D

233.376 kr årligt. Medlemskab et minimum 1 år, du skal have 1964 time for at kunne få understøttelse.

Nej , din barsel tæller selvfølgelig ikke med som job. 

Det letteste er at tale med din kasse, de skal nok fortælle om du opfylder kravene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xana
On 18.6.2019 at 14:31, snoozz skrev:

Så vidt jeg husker fra min tid på dagpenge, er det ikke et beløb du skal optjene, men arbejdstimer svarende til 1 års arbejde på fuldtid. Mener det er inden for 3 år, så hvis du arbejdede fuld tid inden barsel, bør det ikke være et problem.

Din tid på barsel tæller ikke med, ligesom støttede job (fx med løntilskud eller arbejdsprøvninger) heller ikke gør.

Ellers spørg på k10.dk der er de eksperter i den slags ;)

Jamen det er også rigtigt, hvis man har været i dagpengesystemet før, så skal man optjene timer. Men jeg er ny og når det er første gang man skal modtage dagpenge, så skal man have optjent et hvis beløb, for at være berettiget til dagpenge. Det er en af de ændringer de lavede i 2017 🙂 

Det jeg bare lige blev i tvivl om var, om jeg optjente dagpenge ret, mens jeg var på barsel. Jeg ved, at man ikke optjener nogen ret, hvis man er på barselsdagpenge, altså er ledig mens man er på barsel, da det jo er en ydelse man får. Men gælder det samme når man er i job, men går på barsel? Anyways, jeg skal have fat på A-kassen snarest alligevel. Det var bare mere om der var nogen her der vidste noget 🙂 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xana
On 18.6.2019 at 16:15, Tormentor skrev:

233.376 kr årligt. Medlemskab et minimum 1 år, du skal have 1964 time for at kunne få understøttelse.

Nej , din barsel tæller selvfølgelig ikke med som job. 

Det letteste er at tale med din kasse, de skal nok fortælle om du opfylder kravene.

Tak for svar 🙂 Har været medlem i et år og skal ikke oparbejde løntimer, men optjene retten til dagpenge 🙂 Var bare i tvivl om jeg også optjente timer på barsel, når jeg nu var i arbejde, da jeg gik på barsel. Var i tvivl om man skelnede i mellem om man optjener ret til dagpenge, når man går på barsel mens man er ledig eller om man optjener ret til dagpenge mens man går på barsel og er i lønnet arbejde 🙂 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind