dewey

Nu kommer snublesten til Danmark

Recommended Posts

dewey
Skrevet (redigeret)

https://www.kristeligt-dagblad.dk/bagsiden/snublesten-bliver-lagt-i-koebenhavn?utm_source=rss_eniro

Tysk kunstners mindesten kommer nu også til Danmark. De første 12 lægges i fortovene næste uge og skal minde om holocausts ofre herhjemme

Danskere har formentlig stødt på nogle gyldne brosten i fortovet i byer i Tyskland, Ungarn og Holland. I dag findes der hele 74.000 såkaldte snublesten i 24 lande ud for de hjem, hvorfra jøder under Anden Verdenskrig blev hentet og senere myrdet af nazisterne blandt andet i udryddelseslejre.

Fra på mandag kan man også finde snublesten i fortovene i forskellige gader i København og på Frederiksberg. De skal vidne om 12 mennesker, som døde under holocaust, og hvis sidste bopæl var i Danmark.

En snublesten er en brosten af granit påsat en plade af en stærk messinglegering. I metallet er indgraveret navnene på holocaustofre, deres fødselsdato, deres transport-dato og oplysninger om disse menneskers skæbne under holocaust.

Det er den tyske kunstner Gunter Demnig, der siden 1992 har rejst rundt i Europa og lagt snublesten for at få folk til at standse op og blive opmærksomme på historien netop dette sted.

I 2010 beskrev Kristeligt Dagblad en gruppe danskeres forsøg på at få den tyske kunstner til at placere sten i Danmark, hvor jøder også blev ramt af holocaust. 480 danske jøder blev fanget af nazisterne og sendt til Theresienstadt, hvor 52 døde under opholdet. Desuden blev også et stort antal statsløse jøder udvist fra Danmark mellem 1940 og 1943.

I første omgang lykkedes det ikke den danske gruppe at få stenene hertil. Men nu, næsten 10 år senere, er det endelig lykkedes en initiativgruppe af frivillige at få tilladelser og rejse private donationer til projektet, der dermed bliver en del af det enorme decentrale mindesmærke.

Gunter Demnig lægger de første 12 sten ni steder rundt- omkring i København. Forbipasserende vil eksempelvis ”snuble” over en sten ud for Nørregade 27, der beretter om en statsløs jødisk flygtning, Irma Barasch, født 1893, arresteret 29. august 1942, udvist til Tyskland en uge senere og myrdet i Auschwitz.

Der lægges også snublesten i Krystalgade, Bredgade, Sølvgade, Ravnsborg Tværgade, Prinsessegade, Rantzausgade, Carl Plougs Vej og Borgmestervangen.

En af de 12 mindesten, der vil blive lagt i fortove i København til minde om jøder, der blev deporteret og døde under Anden Verdenskrig.

1560409728.jpg

Hvad mener du om disse mindesten?

Holocaust: Er det i orden at snuble over en smertefuld fortid?

Nu er det ikke sådan, at man i ordets forstand snubler over disse sten, da de er ikke hæver sig op der, hvor de er lagt.

Jeg selv kender disse sten gennem mange år og bliver tankefuld om en grufuld fortid hver gang, jeg ser en af disse sten. Selv når jeg ser samme sten utallige gange, da de ligger mange steder, hvor jeg i dagligdagen færdes, begynder mine tanker at svirre om det skete uden nogen sinde at få et svar på, hvorfor det kunne ske.

Ja for mig er det i orden at 'snuble' over en smertefuld fortid.

Redigeret af dewey

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Smukt men så ikke mere,

Så kan vi begynde at sætte faste mindesmærker mange steder, for folk som døde af forskellige årsager, som dem i USA der sætter cykler op hvor der er en dræbt osv,osv...

Mon ikke vi kan fylde vores gader op med minde sten mange steder, hvis denne trend skal gøre international, som det er tilfældet her.

Der er mange ofre for terror, dem burde vi også lave mindesten for mindst som dem fra krigstiden så mange år efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom Jensen
For 6 timer siden, dewey skrev:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/bagsiden/snublesten-bliver-lagt-i-koebenhavn?utm_source=rss_eniro

Tysk kunstners mindesten kommer nu også til Danmark. De første 12 lægges i fortovene næste uge og skal minde om holocausts ofre herhjemme

Danskere har formentlig stødt på nogle gyldne brosten i fortovet i byer i Tyskland, Ungarn og Holland. I dag findes der hele 74.000 såkaldte snublesten i 24 lande ud for de hjem, hvorfra jøder under Anden Verdenskrig blev hentet og senere myrdet af nazisterne blandt andet i udryddelseslejre.

Fra på mandag kan man også finde snublesten i fortovene i forskellige gader i København og på Frederiksberg. De skal vidne om 12 mennesker, som døde under holocaust, og hvis sidste bopæl var i Danmark.

En snublesten er en brosten af granit påsat en plade af en stærk messinglegering. I metallet er indgraveret navnene på holocaustofre, deres fødselsdato, deres transport-dato og oplysninger om disse menneskers skæbne under holocaust.

Det er den tyske kunstner Gunter Demnig, der siden 1992 har rejst rundt i Europa og lagt snublesten for at få folk til at standse op og blive opmærksomme på historien netop dette sted.

I 2010 beskrev Kristeligt Dagblad en gruppe danskeres forsøg på at få den tyske kunstner til at placere sten i Danmark, hvor jøder også blev ramt af holocaust. 480 danske jøder blev fanget af nazisterne og sendt til Theresienstadt, hvor 52 døde under opholdet. Desuden blev også et stort antal statsløse jøder udvist fra Danmark mellem 1940 og 1943.

I første omgang lykkedes det ikke den danske gruppe at få stenene hertil. Men nu, næsten 10 år senere, er det endelig lykkedes en initiativgruppe af frivillige at få tilladelser og rejse private donationer til projektet, der dermed bliver en del af det enorme decentrale mindesmærke.

Gunter Demnig lægger de første 12 sten ni steder rundt- omkring i København. Forbipasserende vil eksempelvis ”snuble” over en sten ud for Nørregade 27, der beretter om en statsløs jødisk flygtning, Irma Barasch, født 1893, arresteret 29. august 1942, udvist til Tyskland en uge senere og myrdet i Auschwitz.

Der lægges også snublesten i Krystalgade, Bredgade, Sølvgade, Ravnsborg Tværgade, Prinsessegade, Rantzausgade, Carl Plougs Vej og Borgmestervangen.

En af de 12 mindesten, der vil blive lagt i fortove i København til minde om jøder, der blev deporteret og døde under Anden Verdenskrig.

1560409728.jpg

Hvad mener du om disse mindesten?

Holocaust: Er det i orden at snuble over en smertefuld fortid?

Nu er det ikke sådan, at man i ordets forstand snubler over disse sten, da de er ikke hæver sig op der, hvor de er lagt.

Jeg selv kender disse sten gennem mange år og bliver tankefuld om en grufuld fortid hver gang, jeg ser en af disse sten. Selv når jeg ser samme sten utallige gange, da de ligger mange steder, hvor jeg i dagligdagen færdes, begynder mine tanker at svirre om det skete uden nogen sinde at få et svar på, hvorfor det kunne ske.

Ja for mig er det i orden at 'snuble' over en smertefuld fortid.

Ja godt at historien aldrig bliver glemt, men vi ved jo alle sammen, at hvis en bestemt sekt/religion, nogensinde fik magt, som akt, ville myderierne omgående blive sat i værk igen, og endløsung ville forsætte, kun lalleglade salonhumanister tror vel på peace in our time, lige i øjeblikket kan det hele gå i selvsving, nede i persergolfen, om 10 dage, vil Iran genstarte deres centrifuger, med henblik på at blive A-våben besider, amerikanerne sidder imidlertid ikke på hænderne, israelerne bestemt heller ikke, saudiaraberne og iranerne sunni og shia sekterne, vil før eller senere også tørne sammen, og det vil naturligvis brede sig overalt, hvor muslimerne befinder sig på jorden, dvs overalt i mellemøsten i EU USA  osv osv, vi kommer alle til at revidere vores håb, om fred demokrati ytringsfrihed velstand mm, i de nærmeste år, ja og så må vi ellers se, hvad der bliver tilbage der efter.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten

De eneste snublesten jeg har set kaldes “koran klodser” og de står overalt i europæiske byer som værn mod nutidens nazister !

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 7 minutter siden, Patrioten skrev:

De eneste snublesten jeg har set kaldes “koran klodser” og de står overalt i europæiske byer som værn mod nutidens nazister !

Nutidens terrorister mener du, det ville være nyt hvis de var nazister. Hvis nazisme er muslimer , især på grund af det  4. rige eller hvidt herredømme og du ved nok resten der. 

Klodserne er jo kommet til på et terror grundlag og de blev ikke opfundet under 2. verdenskrig :)

Derimod er der en minoritets gruppe af mennesker, som kalder sig neo-nazister, de er dog ubetydelig små men de vil sikkert ikke give afkald på deres ideologi, bare fordi det er poppet at kalde muslimer nazister, så bliver de sgu nok sure.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 8 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Nutidens terrorister mener du, det ville være nyt hvis de var nazister. Hvis nazisme er muslimer , især på grund af det  4. rige eller hvidt herredømme og du ved nok resten der. 

Klodserne er jo kommet til på et terror grundlag og de blev ikke opfundet under 2. verdenskrig :)

Derimod er der en minoritets gruppe af mennesker, som kalder sig neo-nazister, de er dog ubetydelig små men de vil sikkert ikke give afkald på deres ideologi, bare fordi det er poppet at kalde muslimer nazister, så bliver de sgu nok sure.

Det er ikke en fejl !

Jeg sidestiller bevidst islamismen med nazismen da lighedspunkterne er mange.

De ny fremstillede snublesten leder tanken hen på datidens nazister og koran klodserne leder tanken hen på nutidens nazister 😉

Det kan godt være nogen mener vi ikke er i krig med islam, men vi er absolut i krig med islamismen !

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 44 minutter siden, Patrioten skrev:

Det er ikke en fejl !

Jeg sidestiller bevidst islamismen med nazismen da lighedspunkterne er mange.

De ny fremstillede snublesten leder tanken hen på datidens nazister og koran klodserne leder tanken hen på nutidens nazister 😉

Det kan godt være nogen mener vi ikke er i krig med islam, men vi er absolut i krig med islamismen !

Det har du så lov til, men det er ikke normal tankegang :)

Kan du ikke komme med en lille checkliste over de sammenlignings punkter?

Især den med til dækkede damer, eller  bare moske'n.
Jeg tror dårligt nok de kalder fjenden vantro hos nazisterne? Måske skal du checke det også?

Ærligt , så kan jeg ikke se disse snuble sten lede nogen steder hen imod betonklodser vi har på gå gader, det er tankegangen der fejler der, eller ønsketænkning, fordi man vil.Materiale er ikke engang det samme.
Symbolismen er ikke engang nær, når man tænker lidt over det.  Betonklodser er lagt der som forsvar, snublesten er lagt som minder over tabte ofre under krigen.

Redigeret af DenBruneMunk
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble

Jeg synes det er fint man vil huske historien, men jeg er måske lidt bleh over at skulle rende ind I det I hverdagen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Det har du så lov til, men det er ikke normal tankegang :)

Kan du ikke komme med en lille checkliste over de sammenlignings punkter?

Især den med til dækkede damer, eller  bare moske'n.
Jeg tror dårligt nok de kalder fjenden vantro hos nazisterne? Måske skal du checke det også?

Ærligt , så kan jeg ikke se disse snuble sten lede nogen steder hen imod betonklodser vi har på gå gader, det er tankegangen der fejler der, eller ønsketænkning, fordi man vil.Materiale er ikke engang det samme.
Symbolismen er ikke engang nær, når man tænker lidt over det.  Betonklodser er lagt der som forsvar, snublesten er lagt som minder over tabte ofre under krigen.

Begge ideologier er fascistiske og intolerante hvad angår anderledes tænkende, blandede ægteskaber, homoseksuelle og jøder !

Begge “ismer” dyrker despoter som Muhammed og Hitler efter devisen - hvis ikke du er med os er du imod os og dermed vores fjende !

Begge “ismer” tilstræber verdensherredømme via vold og undertrykkelse som beskrevet i Koranen og mein kampf !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 minut siden, Patrioten skrev:

Begge ideologier er fascistiske og intolerante hvad angår anderledes tænkende, blandede ægteskaber, homoseksuelle og jøder !

Begge “ismer” dyrker despoter som Muhammed og Hitler efter devisen - hvis ikke du er med os er du imod os og dermed vores fjende !

Begge “ismer” tilstræber verdensherredømme via vold og undertrykkelse som beskrevet i Koranen og mein kampf !

Det er din fortolkning men jeg ser ingen sammenligning i det, kun dit syn på det, så heldigvis får neonazister lov til at bevare 4. rige, og hvid dominans.

Jeg kan slet ikke se hitler nogen steder i koranen? Den står du selv for i din verden.   Jeg tror alle fodboldklubber spiller efter samme princip , er du ikke med os, er du imod os.  Så vi kan vist finde disse forhold i alle forhold i hele verden, og meget let at kalde en gruppe noget de ikke er.

Kristendommen gør præcis det samme, så nu er kristne også nazister? Wow, hele verden er fyldt med dem, selv ateister vil ikke høre på religioner, så er der vist dømt totalt herredømme over disse grupper der.

Hvis det ikke lige er for undtagelser , så har mange religioner rigtig meget til fældes, så derfor siger du jo verden er fyldt med nazister, og det tvivler jeg på du mener er tilfældet.

Men jeg ser frem til en hætteklædt kvinde med nazi tegn i panden :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind