sneenfalder

Nedsættelse af husleje, erfaringer?

Recommended Posts

sneenfalder

Hej alle. 

Jeg står i den situation at jeg er i tvivl  om jeg betaler for meget i husleje. Boligen er opført 1970, har førhen været et plejehjem der nu er ejer lejligheder. Jeg ved ikke hvornår det blev til lejligheder, men kan se plejehjemmet lukkede i 2002. Jeg har 43 m2 beboelse (61 m2 i lejekontrakt). Har en lille teresse til. Jeg betaler 6200 kr i ren husleje med en huslejestigning med 3 procent om året. 

En af mine naboer betaler kun 3500 kr i husleje. Samme m2, dog et andet køkken og ingen teresse. En anden i ejendommen fortæller hun har 70 m2 beboelse og betaler 5000 kr i husleje. Det er forskellige udlejer, men private udlejere.

Jeg er sikker på der er blevet renoveret i lejligheden jeg lejer, da køkkenet ikke ligner et 70er køkken, men det må alligevel være mange år siden. Den gamle lejer der boede her kender jeg tilfældigvis fra gamle dage. Han fortalte han betalte 5000 kr i husleje da han boede her og der har ikke været renoveret i de 4 år han har boet der, udover han selv havde lagt teressen. Lejligheden blev solgt lige da jeg flyttede ind for lidt over et år siden, så jeg kender ikke nuværende udlejer personligt. Jeg har kontaktet ham et par gange vedrørende det trækker ind af mine vinduer og at jeg har haft rotter under teressen og at rottefængeren rådet mig til at få en ny teresse eller rottespærre ind under. Han har ikke gjort noget ved det selvom jeg har gjort opmærksom på det flere gange. Standen af vinduer er hvertfald ikke iorden. Badeværelset er et standard badeværelse med toilet og vask, hvide små fliser. Køkkenet er hvidt, fin stand. Fik ny ovn da jeg flyttede ind. Hvad tænker I, er huslejen for højt sat? 

Har rådført mig med huslejenævnet, som sagde de kunne vurdere hvis jeg indsendte sagen til dem. Hvis nogle har erfaringer med det, evt kan fortælle hvordan det foregår osv. Vil jeg gerne høre jeres erfaringer. 

Hvad tænker I? Nogle der tilfældigvis er inde i boligreguleringsloven? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Hvis i alle er lejere hos private udlejere, så er der nok ikke meget at komme efter, der kan være forskellige små forbedringer, m2 forskelle og m2 hvor man ikke tæller dem som kælder / loft / altan / trappe osv..

Når du først har lavet aftalen og forhold i kontrakt ikke direkte er brud, så kan llo godt se på kontrakt men det kan nok godt variere om de kommer frem til noget i dit favør.

Kan ejer redegøre for ejer udgifter / lån og vedligehold, så får du intet ekstra ud af dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Udlejer kan ikke bare tage hvad de vil.

Lad sagen køre hos huslejenævnet, så får du klar besked. Der er rammer for hvor meget de må opkræve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mnv

Jeg ved, at det er muligt at få tjekket sin husleje gratis hos DIGURA. Man skal bare udfylde en formular og så får man svar på, om ens husleje er fair eller ej. De kan også hjælpe med at få din husleje nedsat, hvis det er. 

Jeg har fundet linket her, hvis du vil tjekke det ud: https://digura.dk/tjekhusleje/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
andersbergmanndk

Hold dig væk fra digura.dk. De er uprofessionelle og har ingen juridiske uddannelser. Jeg har hørt flere brænde nallerne ved at bruge dem. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind