Gæst just wondering

Er Danmark et klassesamfund?

Recommended Posts

Gæst just wondering

Jeg synes når man ser en bestemt type unge mennesker som udstråler at de helt sikkert ikke skal arbejde noget kedeligt konkret arbejde, helt sikkert skal bo i København K, helt sikkert har forældre med et luksussommerhus, helt sikkert kan vælge frit mellem uddannelser, storbyer, og livsstile, skal være kreative og gøre en forskel og bla og i hvert fald skal have det dobbelte af hvad en sygeplejerske får og gerne meget mere - så føler jeg at det er en helt anden type menneske end mig.

Det er ikke nødvendigvis penge som sådan, som i det gamle klassesamfund. Mere sådan en livsopfattelse at "alt det fede kan og skal jeg få", mens jeg faktisk ikke engang er sikker på at jeg ville kunne bo i vores hovedstad, for slet ikke at tale om London el.lign. Jeg ville heller aldrig blive optaget på Filmskolen eller sådan noget, selvom jeg havde talent. Jeg kunne slet ikke gebærde mig som dem.

Man kalder det vel for den kreative klasse, og lederklassen måske?

Jeg ved godt at nu kommer nogen styrtende og vil starte en misundelses-diskussion, for det helt store tabu er at tale om ulighed og at den ikke altid er naturlig eller fortjent. Men hvis vi nu ser bort fra behovet for at patologisere budbringeren: forstår I hvad/hvem jeg mener? De der mennesker som er meget langt væk fra nogen form for modgang, som er helt indforstået med hvordan tingene er skruet sammen og altid flyder med det øverste og varmeste lag i floden? Er det ikke en form for klassebestemt oplevelse at blive fejret og betalt for at være et talent og have idéer og tænke tanker? Jeg kender kun folk som får betalt for at udføre meget konkrete arbejdsopgaver.

Jeg synes også at der ret beset er vise efternavne og (patchwork)familier som går igen og igen i de der luftlag. Der er de senere år specielt kommet mange kunstere/skuespillere som har velhaver-navne. Hvordan har I det med at den synlige og mærkbare del af vores samfund er så skævt repræsenteret? Jeg undrer mig nogen gange at man i England har en meget mere kontant diskussion af dette, mens Danmark bare er sådan "nå jamen hvad". Ham bestseller milliardæren er f.eks. stærkt kritiseret for at opkøbe ca. det halve af Skotland, mens danskerne fejrer ham for det, fordi de åbenbart identificerer sig med sådanne typer (hvad ville man til gengæld sige hvis en Araber købte det meste af Fyn).

Det er måske fordi folk tror at det samme kan lade sig gøre for småfolk? Det er vist lang tid siden der var ret mange arbejderbørn på hverken CBS, Kunstakademiet, eller Erhvervsrådet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Jeg tror ikke du skal regne med Fyn sælges, Danmark sælger først ud af lolland-falster områderne, nok lolland, så måske falster som bonus.

Synes ikke jeg genkender denne velhaver kultur, udover at de unge rige, er blevet mere sociale aware, og flere leger kendisser på youtube og andre steder, og gør det ikke for penge men en social berømmelse.

Jeg mener stadig at i Danmark kan alle gøre karriere hvis de har de rette gen, eller motivation, ligemeget om man har alkoholikere som forældre eller tandlæge / jurister eller andet som forældre, så er det jo stadig dig som gør forskellen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.