LesterCrest

Skal kun store partier få chancen

Recommended Posts

LesterCrest

De gamle partier ønsker ikke konkurrencen fra små partier. De ønsker at stramme så de kan få lov til at køre i samme rille uden at blive offer for nye vinde i deres samtid. Er det en god ide?

Folketinget opfordres til at stramme regler for nye partier (BT)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten

Nej, jeg synes den nuværende grænse er passende.

De støttekroner der går til de opstillingsberrettigede er intet at regne ifht. risikoen ved udhuling af vores demokrati !

Nye partier afspejler jo nye strømninger i samfundet og skal ikke trynes med sværere opstillingskrav bare fordi de etablerede partier føler sig truet !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Der står ikke noget om, at de ikke ønsker konkurrence. Det er ironisk, at det er de små partier, der er imod det, men det er jo fordi, der ikke er opbakning i befolkningen til dem. Ellers ville de være større. Det er begrænset, hvad et lille parti har at skulle have sagt, specielt hvis det kun er repræsenteret i Folketinget.

Der har været 13 partier at stemme på. Der vil altid være nogle, der ikke ser sig tilgodeset, og havde vi haft et andet valgsystem som i Canada, USA, Storbritannien, der har flertalsvalg i enkeltmandskredse, ville 9-10 af partierne slet ikke eksisterer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Jeg mener det vil være helt fint med en opstramning eller i hvert fald som minimum en debat herom. I Danmark skal man kun have 2% af stemmerne for at blive valgt ind. I Sverige er tallet på 4. Jeg så gerne at tallet i Danmark er højere end nu, f.eks. 3%.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 37 minutter siden, dna skrev:

Jeg mener det vil være helt fint med en opstramning eller i hvert fald som minimum en debat herom. I Danmark skal man kun have 2% af stemmerne for at blive valgt ind. I Sverige er tallet på 4. Jeg så gerne at tallet i Danmark er højere end nu, f.eks. 3%.

Ved ikke hvor sandt det var men Norge er kravet 500 underskrifter for at stille op med et parti , men om kravet til at blive stemt ind så er højere så jeg ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Antallet af underskrifter er allerede langt højere end, hvad der kræves i andre lande. F. eks. kan man i Norge stille op som parti med kun 500 underskrifter. Skal partiet registreres (hvilket ikke er et krav for at blive valgt ind) er kravet i Norge dog 1500 underskrifter, hvilket man også kan nøjes med i Sverige.

Når flere partier bliver valgt ind i Danmark end i andre lande skydes det derimod den meget lave spærregrænse på kun 2%. I både Norge og Sverige er spærregrænsen 4%, og i Tyskland er den 5%. Havde vi også en spærregrænse på 4% eller 5%, ville vi kun have 7 partier i folketinget i stedet for hele 10 partier, da hverken Liberal Alliance, Nye Borgerlige eller Alternativet så ville have haft stemmer nok. Umiddelbart ser dette ud til at have været en fordel, der ville have gjort det langt lettere at få dannet en stabil og handlekraftig regering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind