Martin Kruss

Ekstra Bladet og indfødsretsprøven

Recommended Posts

Martin Kruss

Så skal der endnu engang laves plat på den såkaldte indfødsretsprøve, hvor opportunistiske migranter gives mulighed for at vise, at de kan sproget.

Ekstrabaldet kører sig endnu engang frem med den slet skjulte dagsorden "Ohh hvor er 'vi' uretfærdige imod de elskelige migranter" og spørger polemisk:

"Kan DU blive dansker"

Derefter citeres en række spørgsmål fra årets indfødsretsprøve.

Dét er en ualmindelig grov forvanskning af den faktuelle test.

Da det er et årligt tilbagevendende forsøg på at forpeste migrationsdebatten, så vil jeg citere hvad jeg har foreholdt Ekstra Bladet de sidste par af 3 år:

Altså ikke en blindprøve, men en læse og forstå test!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 21 minutter siden, Martin Kruss skrev:

Så skal der endnu engang laves plat på den såkaldte indfødsretsprøve, hvor opportunistiske migranter gives mulighed for at vise, at de kan sproget.

Ekstrabaldet kører sig endnu engang frem med den slet skjulte dagsorden "Ohh hvor er 'vi' uretfærdige imod de elskelige migranter" og spørger polemisk:

"Kan DU blive dansker"

Da det er et årligt tilbagevendende forsøg på at forpeste migrationsdebatten, så vil jeg citere hvad jeg har foreholdt Ekstra Bladet de sidste par af 3 år:

Det handler jo om, hvad formålet med prøven er. Du mener, at det bør være en svær prøve, som kun meget boglige typer skal kunne bestå og efter lang forberedelse.

Andre mener derimod, at prøven kun burde teste for basal viden om Danmark og det danske samfund, men være så let, at den burde kunne bestås af alle, der havde forsøgt at sætte sig ind i disse emner. Altså også af ikke-boglige typer, hvis de bare har viljen.

Indvandrere arbejder oftest som hjemmehjælpere, taxachauffører og lignende. Hvorfor skal de så pludselig være meget boglige for at få lov til det, når etniske danskere i lignende erhverv normalt ikke er det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 56 minutter siden, Martin Kruss skrev:

"Kan DU blive dansker"

F,ck, hvor er vi flinke at give opportunistiske  indvandre muligheder for at blive Dansk, og hvor er debatten plat, og så må jeg hellere holde min kæft.

Dog kan jeg ikke holde mig, i dag, efter 27 år i Danmark kunne hun ikke forstå at jeg udtalte Jens Borg forkert, hun fattede det simpelthen ikke, hvorfor kan Borg være svært at udtale.

EB har fat i noget, debatten er plat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Det sjove er at hvert år når prøven bliver offentliggjort så er der altid en del folk (danskere) fra venstrefløjen som på Facebook morer sig over at de dumpede testen og derfor kan de jo ikke være danskere. I mine øjne udstiller de bare deres dumhed/uvidenhed.

Jeg har flere gange taget prøven (de tidligere år, jeg gider ikke i år da jeg regner med der ikke er sket det store) og har man bare en basisviden kan man nærmest ikke undgå at bestå. Udlændinge har ikke nødvendigvis tilegnet sig denne basisviden efter den forholdsvis korte tid de har været i Danmark, men de kan netop bare læse op på prøven og så er det problem jo klaret uden den store indsats.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten

Det er vel snart slut med indfødsretsprøver hvis Mette beslutter at danse med Morten Ø.

Morten ser hellere at vi andre skal bestå en prøve i muslimsk kulturforståelse !

• Synes godt om 3
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Martin Kruss
For 15 timer siden, Erpe skrev:

Du mener, at det bør være en svær prøve, som kun meget boglige typer skal kunne bestå og efter lang forberedelse.

Jeg forstår ikke hvordan du har fået dét indtryk.

Prøven drejer sig (og skal dreje sig om) Kan kursisten :

• Læse Dansk
  • Forstå Dansk
  • Formulere sig på Dansk

Der er ikke noget højt intellektuelt niveau i dét. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 2 timer siden, Martin Kruss skrev:

Formulere sig på Dansk

Ikke forstået?

Du er givet nogle valgmuligheder, og jeg kan ikke gennemskue hvor man skal formulere sig et svar? udover at vælge korrekt svarmulighed men formulere?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 3 timer siden, Martin Kruss skrev:

Jeg forstår ikke hvordan du har fået dét indtryk.

Prøven drejer sig (og skal dreje sig om) Kan kursisten :

• Læse Dansk
  • Forstå Dansk
  • Formulere sig på Dansk

Der er ikke noget højt intellektuelt niveau i dét. 

Vås. At kunne læse, forstå og formulere sig på dansk er kun en meget lille del af det. De svære spørgsmål drejer sig i stedet om, hvor stort et kendskab man har til dansk jura, danmarkshistorien og opbygningen af det danske samfund. Man skal f. eks. helst vide, hvilket årstal der blev indført fri abort i danmark. Hvornår man har ret til sygedagpenge? Om statsministeren kan udskrive valg mod Folketingets ønske osv.

Men kig også på http://statsborgerskabstest.dk/top-5/ og prøv, om du selv kan besvare spørgsmålene der.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 6 timer siden, Erpe skrev:

Vås. At kunne læse, forstå og formulere sig på dansk er kun en meget lille del af det.

Det stod der jo også? Hvor har du fundet problemet i hvad der stod om den prøve? og svaret du fik?
Edit: Jeg glemte helt at i begge to nu har fundet ud af i skal lære at formulere sig, ud fra den test? Hvor formulerer i jer i den test, det vil jeg gerne høre mere om.

For 13 timer siden, dna skrev:

I mine øjne udstiller de bare deres dumhed/uvidenhed

I mine øjne er de personer som mener det, også særligt uvidende om emnet, eller læser ikke nyheder, og dokumentationen og argumenterne for hvorfor alle danskere bare ikke er dumme men der er et pensum som de ikke læser, som dem der laver testen mener skal læses.

Redigeret af DenBruneMunk
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Det stod der jo også? Hvor har du fundet problemet i hvad der stod om den prøve? og svaret du fik?
Edit: Jeg glemte helt at i begge to nu har fundet ud af i skal lære at formulere sig, ud fra den test? Hvor formulerer i jer i den test, det vil jeg gerne høre mere om.

I mine øjne er de personer som mener det, også særligt uvidende om emnet, eller læser ikke nyheder, og dokumentationen og argumenterne for hvorfor alle danskere bare ikke er dumme men der er et pensum som de ikke læser, som dem der laver testen mener skal læses.

Jeg er altså ikke indvandrer, hr. brunskjorte! Så anbring dine fordomme et andet sted!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind