snoozz

Organsvigt - symptomer?

Recommended Posts

snoozz

Links eller erfaringer søges...!

Hvad er de typiske tegn på at et organ svigter, eller er så dårligt at man bør søge læge?

Jeg ved fx at alkoholikere som har dårlig lever bliver "gule".

Men hvordan er det hvis fx ens nyrer er dårlige ?, eller bugspytkirtel, galdeblære, hjerte osv ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 3 timer siden, snoozz skrev:

Jeg ved fx at alkoholikere som har dårlig lever bliver "gule".

Men hvordan er det hvis fx ens nyrer er dårlige ?, eller bugspytkirtel, galdeblære, hjerte osv ?

Når man bliver gul på krop og i ansigt, så er man vist også rigtig syg, det kan jeg godt bekræfte. Så er bugspytkirtel jo døende. 

Omkring nyre, så har du jo normalt 2 af dem, og selvom den ene rammes, tager den anden over og kommer på overarbejde men ikke faretruende, alle kan leve med 1 nyre. Men! er den ene nyre syg og belastet, så vil du omgående mærke feber og efterfølgende smerter bagi omkring ved højre/venstre nyre. din temperatur er nok første indikator.
Man kan ikke gå med en syg nyre i flere dage, så svækkes den efter 4-5 dage, og uoprettelig skade sker, som til sidst kan skade den nok til ikke at fungere mere, så søg læge hvis du mener du har feber, så lad dem finde ud af om det er nyrer som er problemet, det kan de hurtigt se på blod prøver.

Der stopper så min begrænset erfaring, og så vil jeg bare sige, tegn på feber eller utilpas i længere tid, så søg læge. Da akutlæge/vagtlæge kan være lidt vage, så insisterer du selvfølgelig, hvis du er bekendt med følgevirkninger og hvad din kræft kan gøre. Vagtlægen må og skal komme og se på dig, det er altså det mindste når man først er ramt. 
Har du ikke en åben indlæggelse hvor du er blevet behandlet? Dem kan du også tale med, når det brænder.

Redigeret af DenBruneMunk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Okay tak for svaret.

Det er nu ikke fordi jeg har nogen akutte symptomer. Tænkte bare om man fx kunne se på farven på sin urin eller noget om noget er galt. Hvis den fx er helt appelsin-juice-gul, eller bare "grumset". Uigennemsigtig i en kop.

Eller hvis man bløder ud af røven.

Generel utilpashed kan jeg klare med en drink eller et par bajere, men det er naturligvis ikke en langtidsholdbar "løsning".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Så hvis en af mine nyrer har det meget dårligt, hvilke symptomer ville jeg så opleve? smerter nederst på ryggen? Og ikke andet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind