Susan

Hjælp til strikkeopskrift

Recommended Posts

Susan

Hej,

Jeg vil rigtig gerne strikke denne her kjole 

https://www.alt.dk/haandarbejde/strik-selv-hendes-verdens-sommerkjole---nu-ogsa-i-str-xl-xxl-og- xxxl

Men i opskriften står der flere steder at man skal sætte noget på hvilepind og derefter slå 7 masker op og strik 124 masker. Det ved jeg simpelthen ikke hvad der menes man skal gøre. 😁 Er der nogen der kan forklare det?

Med venlig hilsen 

Susan 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Dit link virker ikke.

Men jeg fandt den her: https://www.alt.dk/haandarbejde/strik-selv-hendes-verdens-sommerkjole---nu-ogsa-i-str-xl-xxl-og-xxxl

Jeg kan forestille mig, at det bl.a. er det, som jeg her har markeret, der driller dig:

"Bærestykke: Slå 160 (168) 176 (176) 184 (184) m op på rundp nr. 3½ (60 cm) med fv 1, og strik 2,5 cm rib (2r, 2vr). Skift til glatstrik, og inddel på 1. omg arb med mærker for hver 20 (21) 22 (22) 23 (23) m. Tag 1 m ud før hvert mærke på hver 2. omg (se udtagning) i alt 31 (31) 31 (33) 35 (38) gange. På næste omg deles arb i ryg og forstykke, og ærmem sættes på hvilep. Strik 8 m, sæt 86 (88) 90 (94) 100 (106) m på hvilep, slå 5 (5) 5 (7) 7 (7) m op, strik 118 (120) 122 (126) 132 (138) m, sæt 86 (88) 90 (94) 100 (106) m på hvilep, slå 5 (5) 5 (7) 7 (7) m op, strik 110 (112) 114 (118) 124 (130) m."

Kjolen strikkes oppefra og ned, og nu skal maskerne fordeles til henholdsvis forstykke, ærme, bagstykke, ærme. Og så skal der slås nogle masker på, som danner ærmegab.

Jeg tager udgangspunkt i den mindste str.:

Strik 8 m (fra for- eller bagstykke) sæt 86 på en hvilepind (en snor kan også bruges)(disse 86 masker skal du senere strikke videre på til ærmet), slå 5 m op (disse danner ærmegab, altså under armen), strik 118 m (disse er for- eller bagstykke), sæt 86 m på en hvilepind (en snor kan også bruges)(disse 86 masker skal du senere strikke videre på til ærmet), slå 5 m op  (disse danner ærmegab, altså under armen), strik 110 m (fra for- eller bagstykke).

Håber det her hjulpet dig lidt, hvis du ikke allerede har fået løst problemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Susan

Mange mange tak. Så må jeg se om jeg ikke kan finde ud af et nu. 🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind