Gæst Jeppe M

Matematisk navn

Recommended Posts

Gæst Jeppe M

Hej

Jeg har en forespørgsel på et matematisk begreb eller navn.

Tallet 0 og 2 er de to eneste tal der giver det samme om du plusser eller gange det med sig selv.

Altså 2+2=4 og 2x2=4

Findes der et navn for den type tal? Eller jeg e nået så langt at det burde der gøre men ikke kommet frem til hvad det så er:-)

På forhånd tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Godt spørgsmål,

Jeg ville kalde det 1 og 2 heltals teorien :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
On 20/5/2019 at 13:26, Gæst Jeppe M skrev:

Hej

Jeg har en forespørgsel på et matematisk begreb eller navn.

Tallet 0 og 2 er de to eneste tal der giver det samme om du plusser eller gange det med sig selv.

Altså 2+2=4 og 2x2=4

Findes der et navn for den type tal? Eller jeg e nået så langt at det burde der gøre men ikke kommet frem til hvad det så er:-)

På forhånd tak

Du har jo bare løst andengradsligningen x+x=x*x <=> x^2-2x=0 Da det er en andengradsligning, kan den ganske rigtigt ikke have mere end to løsninger. Men hvorfor skulle løsningerne til netop denne andengradsligning have et specielt navn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 10 minutter siden, Erpe skrev:

Du har jo bare løst andengradsligningen x+x=x*x <=> x^2-2x=0 Da det er en andengradsligning, kan den ganske rigtigt ikke have mere end to løsninger. Men hvorfor skulle løsningerne til netop denne andengradsligning have et specielt navn?

Du har jo reelt given personen et navn for dette? Så du har vist opklaret det. ☝️

Udover jeg fik sneget en størrelse af fejl ind, så dårlig er jeg normalt ikke til matematikken :) Men lader den gerne så uberørt, jeg er kun menneske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.