Forsvarsadvokat

Stemmer du?

Recommended Posts

Forsvarsadvokat

Stemmer du?

Den 26. maj skal der vælges 14 danske politikere til Europa-Parlamentet!

”751 medlemmer sidder i Europa-Parlamentet, altså godt fire gange så mange som i det danske folketing.

Medlemmerne repræsenterer i alt 28 lande og flere end en halv milliard indbyggere.

De 751 politikere er organiseret i flere politiske grupper på tværs af landegrænserne.

Danske socialdemokrater sidder altså sammen med socialdemokrater fra andre lande, mens danske venstrefolk sidder sammen med liberale fra resten af Europa.

Danmark skal vælge 14 mandater, men det 14. mandat kan først få plads i Europa-Parlamentet, når Storbritannien forlader EU. Hvis det ikke sker inden europaparlamentsvalget, er det Folkebevægelsen mod EU (N), der står til at skulle vente.”

En meningsmåling giver S – 4 mandater, Venstre – 4, DF – 2, R – 1, SF – 1, Ø – 1, N – 1.

Mange stemmer ikke til EP valg, faktisk er det kun ca. 50% af danske vælgere, som gider gå hen for at stemme på et parlament som ikke ligger i Danmark!

Mange finder nytteværdien af deres stemme formålsløst, når de ser billedet af Parlamentet!

Og når man stemmer så accepterer man også, at der er et andet Parlament end det danske Folketing!

Mit bud er dog, at hvis folketingsvalget var blevet afholdt sammen med EP-valget på den samme dag den 26. maj – ville langt flere stemme, når de alligevel står med to stemmesedler i hånden!

Og så kunne vælgerne jo lige så godt sætte to krydser på to stemmesedler og putte dem i to forskellige valgurner?

Din mening?

EU parlamentet.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Beslutningerne i EU kommer til at påvirke os alle. Derfor er det jo ikke ligegyldigt, om vi vælger politikere, der vil lukke EU’s ydre grænser eller ej. Eller om vi vælger politikere, der er humanister eller politikere, der bare vil give milliardærerne og de store firmaer endnu bedre vilkår.

At bekæmpe EU ved at undlade at stemme tror jeg ikke på er muligt. For vi får formentlig mere EU uanset, om stemmeprocenterne bliver meget lave eller ej. EU er desværre en maskine, der næppe kan stoppes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Ja, jeg stemmer naturligvis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsvarsadvokat
On 18.5.2019 at 10:13, Erpe skrev:

Beslutningerne i EU kommer til at påvirke os alle. Derfor er det jo ikke ligegyldigt, om vi vælger politikere, der vil lukke EU’s ydre grænser eller ej. Eller om vi vælger politikere, der er humanister eller politikere, der bare vil give milliardærerne og de store firmaer endnu bedre vilkår.

At bekæmpe EU ved at undlade at stemme tror jeg ikke på er muligt. For vi får formentlig mere EU uanset, om stemmeprocenterne bliver meget lave eller ej. EU er desværre en maskine, der næppe kan stoppes.

Jeg tror dog næppe at sølle 13 danskere fra danske partier har nogen som helst indflydelse på det parlament!

Nogle stemmer på N altså folkebevægelsen mod EU, og så kommer der én derned, hvor stor betydning har det?

Det sidste du skriver er nok rigtigt, men kun halvdelen af danske vælgere gider stemme på det.

Selv briterne som har stemt sig ud af EU i 2016, er ikke engang kommet ud endnu, og det er tvivlsomt om de overhovedet kommer det.

Selv da danske vælgere stemte nej til EU i 1992, ville politikerne ikke høre tale om det, og det blev kringlet således at vi efterfølgende alligevel stemte ja til noget af det.

Jeg ved ikke om jeg gider stemme den her gang!

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 2 timer siden, Forsvarsadvokat skrev:

Jeg tror dog næppe at sølle 13 danskere fra danske partier har nogen som helst indflydelse på det parlament!

Nogle stemmer på N altså folkebevægelsen mod EU, og så kommer der én derned, hvor stor betydning har det?

Det sidste du skriver er nok rigtigt, men kun halvdelen af danske vælgere gider stemme på det.

Selv briterne som har stemt sig ud af EU i 2016, er ikke engang kommet ud endnu, og det er tvivlsomt om de overhovedet kommer det.

Selv da danske vælgere stemte nej til EU i 1992, ville politikerne ikke høre tale om det, og det blev kringlet således at vi efterfølgende alligevel stemte ja til noget af det.

Jeg ved ikke om jeg gider stemme den her gang!

Det er korrekt, at mange endnu ikke gider stemme ved EU-valgene, fordi EU stadig viser sig fra sin pæne side for at få endnu flere lande til at slutte sig til EU, og fordi EU intet militær har og derfor ønsker at føre charmeoffensiv for at overtale landene til, at EU også kan få en Europa-hær.

EU kan endnu heller ikke forhindre lande i at forlade EU. Så EU er pisket til at føre den nævnte charmeoffensiv og passe på med ikke at fornærme de enkelte medlemslande. Især forsøger de store lande derfor også at holde lav profil for ikke at skræmme de mindre lande.

Men alt dette vil ganske givet ændre sig, når og hvis det lykkes for EU og de store lande at få EU til at overtage militæret og dermed opnå, at EU kommer til at blive en rigtig forbundsstat. For så kan landene ikke mere melde sig ud af EU, og de store lande behøver derfor heller ikke mere at anstrenge sig for ikke at tryne de mindre lande. Til den tid kan de så bl. a. vedtage, at de mindre lande ikke mere for tid og evighed skal have lov til at bruge deres eget sprog officielt, men skal indføre så meget undervisning i tysk, fransk, spansk, italiensk eller et andet af EUs hovedsprog, at alle beboere i de mindre lande kan tale, skrive og læse deres tildelte hovedsprog flydende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Ved heller ikke, om jeg gider stemme denne gang. 

Jeg sendte en vælgererklæring til JFK21, Mads Palsvig´s parti. Men de fik desværre ikke vælgererklæringer nok. Og da Palsvig selv stiller op som løsgænger et eller andet sted på djævleøen, har jeg ikke mulighed for at stemme på ham personligt. 

De øvrige partier tiltaler mig ikke for alvor. Stram Kurs kunne på sin vis være fine at have på Tinget, da Paludan nok skal stå for god underholdning og nok også kan stikke lidt til eliten. Men de er dog for ekstreme til, at jeg selv vil stemme på dem. 

Klaus Riskær har nogle interessante ideer og tanker. Bl.a. taler han om borgerløn og han taler om at ændre skattesystemet, så private betaler mindre i skat og virksomheder skal betale mere. Det tiltaler mig egentlig. Men jeg ved ikke, om jeg helt har tillid nok til manden, da han altid har været lidt en plattenslager. På den anden side er han måske blevet klogere efter sin ferie på Hotel Gitterly. 

Nye Borgerlige er ikke de værste. De er en mere sober udgave af Stram Kurs. Vermund taler modsat Paludan om de samme problemer, men med større respekt og menneskelighed. Men nu hedder de jo BORGERLIGE og jeg frygter lidt, at de måske har en usolidarisk fordelingspolitik. 

De øvrige partier kunne jeg ikke drømme om at stemme på. 

Summa summarum: Det er kun Nye Borgerlige og Klaus Riskær, jeg overvejer at stemme på. Men det er sandsynligt, at jeg ender med at stemme blankt. Vi får dog se. 

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsvarsadvokat
For 12 timer siden, Lucianone skrev:

Ved heller ikke, om jeg gider stemme denne gang. 

Jeg sendte en vælgererklæring til JFK21, Mads Palsvig´s parti. Men de fik desværre ikke vælgererklæringer nok. Og da Palsvig selv stiller op som løsgænger et eller andet sted på djævleøen, har jeg ikke mulighed for at stemme på ham personligt. 

De øvrige partier tiltaler mig ikke for alvor. Stram Kurs kunne på sin vis være fine at have på Tinget, da Paludan nok skal stå for god underholdning og nok også kan stikke lidt til eliten. Men de er dog for ekstreme til, at jeg selv vil stemme på dem. 

Klaus Riskær har nogle interessante ideer og tanker. Bl.a. taler han om borgerløn og han taler om at ændre skattesystemet, så private betaler mindre i skat og virksomheder skal betale mere. Det tiltaler mig egentlig. Men jeg ved ikke, om jeg helt har tillid nok til manden, da han altid har været lidt en plattenslager. På den anden side er han måske blevet klogere efter sin ferie på Hotel Gitterly. 

Nye Borgerlige er ikke de værste. De er en mere sober udgave af Stram Kurs. Vermund taler modsat Paludan om de samme problemer, men med større respekt og menneskelighed. Men nu hedder de jo BORGERLIGE og jeg frygter lidt, at de måske har en usolidarisk fordelingspolitik. 

De øvrige partier kunne jeg ikke drømme om at stemme på. 

Summa summarum: Det er kun Nye Borgerlige og Klaus Riskær, jeg overvejer at stemme på. Men det er sandsynligt, at jeg ender med at stemme blankt. Vi får dog se. 

"Den 26. maj skal der vælges 14 danske politikere til Europa-Parlamentet!"

Lucianone, Temaet var EP-valget på søndag, og jeg mener ikke at hverken NB, Stram Kurs eller Riskær er opstillings berettiget til dette valg!?

Så jeg bliver nok en såkaldt "sofavælger" he-he! :D 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Jep. Ellers kan jeg jo ikke brokke mig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Ja, jeg stemmer. Har planer om at brevstemme til begge valg på onsdag (eller måske allerede i morgen).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind