Henrik Gøtke

20 passager fra ”1984” af George Orwell, der er blevet virkelige

Recommended Posts

Henrik Gøtke
Skrevet (redigeret)

image.png.9e713ea119c7fb9257eb1c700c697f1b.png

Som bagsiden af min billige kopi af mesterstykket fra George Orwell dikterer …

”1984 er kommet og gået, men den profetiske, mareridtsagtige vision i 1949 af verden, som vi bevægede os i retning af, var mere korrekt end nogensinde. 1984 er stadig den store moderne klassiker om negativt Utopia”.

Jeg genlæste efter mange års fravær for nylig denne bog, og mens jeg læste i den, markerede jeg mange citater og passager, der slog mig som relevante for tidens zeitgeist af ”social retfærdighed” i de sene 2010´ere. Til liden overraskelse opdagede jeg, hvad den politiske venstrefløje søger i vore dage og tidsalder, svarer meget fint til det negative Utopia beskrevet i denne klassiske historie.

Her er tyve passager fra bogen, som mange af os i vores hverdag må leve med, eller lide under, i ”det er det nuværende år!”

1 Telescreen

”Instrumentet (Telescreen blev det kaldt), kunne nedtones, men der fandtes ingen måde, hvor på man kunne slukke det fuldstændigt”

image.png.f5ead5e143e47e80e1878f1e019176d7.png

Rejsende i lufthavne i USA tortureres med de falske nyheder fra CNN, som de ikke kan undslippe. De talrige ”telescreens” må ikke slukkes.

2 Tankepoliti

”Patruljerne betød dog ikke noget. Kun Tankepolitiet betød noget”.

image.png.20edca798ad926685679c42576ae9e0f.png

Jeg var på UC Berkeley i aftes. Her et billede, jeg tog, efter aflysningen af talen af næsten 100 fra SWAT og politiet fra universitetet inden for i bygningen for foreningen af studerende foretagende sig INGENTING, mens folk blev slået uden for. Hvem sagde til dem, at det skulle de ikke tage sig af?

3 Naive kvinder

”Det var altid kvinderne, og frem for alt de unge kvinder, der var de mest fordomsfulde tilhængere af partiet, nedsvælgerne af slogans, amatørspionerne og snagende i afvigelser”.

image.png.7204480bd32748ed043d0324656091fd.png

Et stolt og ”mangfoldigt” foto af et møde hos Huffington Post/Big Brother. Hvad kan de gøre for igen i dag at bebrejde hvide mænd?

4 Kvindelige Nyttige Idioter

”Idéen havde endog slået ham, at hun kunne være en agent for Tankepolitiet, At det var tilfældet, var meget usandsynligt. Han fortsatte dog med at føle en særlig urolighed, der havde frygt blandet i den, såvel som fjendtlighed, når som helst hun var i nærheden af ham”.

https://youtu.be/XxY-5ISEHPg

5 Monstre af had

”I næste øjeblik, et afskyeligt skærende skrigeri, som fra en monstrøs maskine kørende uden olie, blæste ud fra den store teleskærm i den anden ende af lokalet. Det var en larm, der fik tænderne til at skære, og fik hårene til at rejse sig i nakken. Hadet var begyndt.

https://youtu.be/CuphQkD0fUI

6 Oppositionen

”Programmet med To Minutters Had” varierede fra dag til dag, men der fandtes intet program, i hvilket Goldstein (Donald Trump) ikke var den ledende figur. Han var den primære forræder, den tidligste tilsmudser af partiets renhed. Alle efterfølgende forbrydelser imod partiet, alle forræderier, handlinger af sabotage, kætteri, afvigelser, sprang direkte ud af denne lære”.

https://youtu.be/X24JKQ2FgIQ

7 Conformitet

”At forstille sine følelser, at styre sit ansigt, at gøre hvad alle andre gjorde, var en instinktiv reaktion”.

image.png.c4a269ce8598edba8b141e1a695113d1.png

Lemminger fra Partiet med Vagina Hatten ved Kvinde Marchen

8 Ingen flugt mulig

”Tankeforbrydelse var ikke noget, mange kunne skjule for altid. Man kan med succes dukke sig i en tid, endog i årevis, men før eller siden fik de fat i dig”.

image.png.3c6c608a00f4e78965b92031f553ea8a.png

Ifølge medierne er denne mand ”tilhænger af voldtægt”, der skader kvinder, og bor i kælderen hos sin mor.

9 Sletning af historie

”Folk forsvandt simpelthen. Altid om natten. Dit navn blev fjernet fra optegnelser. Alle optegnelser om alt du nogensinde havde gjort, blev udslettet. Din tidligere eksistens blev benægtet og derefter glemt. Du blev forkastet, udryddet: forduftet var det almindelige ord.

image.png.b9bcb57a80b627871400fcaa92afda06.png

Konføderale statuer fjernes i Baltimore midt om natten, og uden at offentligheden bemærker det.

10 Mandlige Nyttige Idioter

”Parson var kollega til Winston i Sandhedsministeriet. Han var en fedladen men aktiv mand af lammende stupiditet, en masse af imbecile entusiasmer – en af disse komplet ubetvivlende, dedikerede slidere, på hvem, endog mere end på Tankepolitiet, stabiliteten af partiet afhang”.

image.png.f46cdea000692bbd98150940652e426e.png

”Jep, jeg bor i et næsten hvidt nabolag i Nashville, og jeg sender mine døtre i privatskoler næsten udelukkende bestående af hvide, men hvide folk er slemme, okay?”

11 Indoktrinering af børn

”Det var næsten normalt for børn over tredive at være skræmte over deres egne børn, og det var med god grund, for der gik næsten ikke en uge, i hvilken Times ikke havde et afsnit, beskrivende hvordan en lille sniger - ”barnehelt” var frasen almindeligvis anvendt - havde overhørt en eller anden kompromitterende bemærkning og anklaget sine forældre til Tankepolitiet”.

image.png.e9504c45ada4200bb76ac362a526f3b5.png

”Og så … snøft … hørte jeg mine fordomsfulde forældre … snøft … klage over høje rater af kriminalitet under aftensmaden”.

12 Bogstaveligt talt Hitler

”Øjeblikkets fjende repræsenterede altid den absolutte ondskab, og det fulgte deraf, at alle tidligere eller fremtidige aftaler med ham var umulige”.

image.png.f27693fe1115d51ec76fcc45b39bdb11.png

Nazister anses for at være verdens største skurke, så sørg for at portrættere øjeblikkets fjende, som om denne (bogstaveligt) er Hitler.

13 Genskrivning af historien

”Dag for dag, og næsten minut for minut, blev fortiden revideret. På den måde kunne enhver forudsigelse foretaget af partiet præsenteres med dokumentarisk bevis at have været korrekt. På den måde var ingen nyheder eller udtryk for holdninger, der var i strid med øjeblikkets behov, nogensinde tilladt at forblive optegnet. Al historie var en palimpsest, skrabet ren og genindskrevet præcis så ofte som det var nødvendigt”.

image.png.e759e9c9fa53575445921a2978092d39.png

14 Falske Nyheder

”Bagved, oven over og neden under fandtes andre sværme af arbejdere i en ufattelig mangfoldighed af jobs. Der fandtes de store trykkerier med deres viceredaktører, deres eksperter i typografi, og deres overdådigt udstyrede studier til falske fotografier”.

image.png.3b024079cdf36d9a45b7cb3ebb8ec8ab.png

CNN af falske nyheder i gang med deres sædvanlige propaganda.

15 Trusler mod statsmagten

”En eller anden dag, tænkte Winston med pludselig dyb overbevisning, vil Syme fordufte. Han er for intelligent. Han ser for klart, og taler for ligefrem. Partiet bryder sig ikke om den slags folk. En dag vil han forsvinde. Det står skrevet i hans ansigt”.

image.png.5c24fbcc3b4d53c4a81b4b8e723e3e90.png

Nogle af de velgennemarbejdede og informative videoer af Jared Taylor om ”Race og intelligens” er allerede ”forduftet” fra Big Brother YouTube for ikke at falde i trit med social retfærdighed.

16 Fortællingszombier

”Mens han så på det øjeløse ansigt med kæben kørende op og ned, havde Winston en besynderlig fornemmelse af, at der ikke var tale om et virkeligt menneske, men om en slags dukke. Det var ikke mandens hjerne, der talte. Det var hans strubehoved. Tingene der kom ud af ham, bestod af ord, men der var ikke tale om tale i nogen egentlig forstand. Det var støj ytret uden bevidsthed, som kvækken fra en and”.

image.png.db6a8d53a16e2e5c0abc68b4bdc72784.png

Cenk Uygur: ”Kvæk, kvæk kvæk”.

17 Formgivning af virkelighed

”I sidste instans annoncerede partiet, at to og to gav fem, og man skulle tro på det. Det var uundgåeligt, at de før eller siden ville komme med den påstand. Logikken i deres indstilling krævede det. Ikke blot gyldigheden af erfaring, men selve eksistensen af ekstern virkelighed blev stiltiende benægtet af deres filosofi. Kætteriet af kætteri var sund fornuft”.

image.png.1f669ab3d45c2ee5e22fdfdbccd92506.png

Kun ”Kvinde” og ”Mand” er sandt, men i en verden af ”1984” kan man identificere sig som en angrebshelikopter. Sund fornuft må fordufte.

18 Laveste fællesnævner

”Der befandt sig en lille bogreol i det andet hjørne, og Winston havde allerede bevæget sig i retning af den. Den indeholdt ikke andet end skidt. Jagten og destruktionen af bøger var blevet foretaget med den samme grundighed i proletarernes kvarterer som alle andre steder”.

image.png.9ed4fd2b3b431b6b861e93a2bee5de5d.png

19 Ændring af fortiden

”Man kunne ikke lære mere om historie fra arkitektur, end man kunne af bøger. Statuer, inskriptioner, mindestene, navne på gader – hvad som helst der kunne kaste lys på fortiden, var blevet systematisk ændret”.

image.png.fc06a759c26c7ab8c0441ce7798fd418.png

20 Ødelæggelse af seksuelle forhold

”Han tænkte på hendes nøgne ungdommelige krop, som han havde set den i sine drømme. Han havde forestillet sig, at hun var en tåbe ligesom alle de andre, hendes hoved proppet med løgne og had, hendes mave fuld af is. En slags feber bemægtigede sig ham, ved tanken om at han kunne miste hende. Den hvide ungdommelige krop kunne forsvinde fra ham!”.

image.png.06f66a2493f2d1b38690488522065704.png

Før Feminisme og efter Feminisme.

I sandhed bjergtagende materiale fra en litterær klassiker. Hav også i mente, at disse passager kun blev taget fra de 100 første sider af bogen. Så omfattende er sindssygen af moderne tiders social retfærdighed, at det ikke er muligt at få plads til mange store passager i en enkelt artikel.

Redigeret af Henrik Gøtke
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Nu har jeg ikke læst det hele. Er det dig der har lavet hele dette indlæg? Det er egentligt ganske interessant at Orwells profeti nærmest er gået i opfyldelse. Oveni har vi fået et multietnisk samfund, som vil medføre ufattelige problemer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det mest tankevækkende er, at vi lever i et frit samfund, hvor vi selv betemmer, hvordan vi vil leve.

Vi venstreorienterede vælger det meste af dette fra - og lever som vi helst vil.

Der er heller ikke nogen, som tvinger Henrik Gøtke til at læse Dem Korte Avis eller 24Nyt.

Sluk da for lortet, hvis du ikke kan lide det, og tag ud og fang en hornfisk.

De kommer ind på det lave vand på denne årstid - og så kan du stege den i smør, som man altid har gjort :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Det virker til at være en blanding af spam, paranoia, propaganda og konspirationsteorier.

Der er da ingen, der kommer og henter dig om natten efter det indlæg, så du modbeviser dig selv. Ingen tvinger dig til at se på skærmene i lufthavnen.

Faktisk tror jeg, at vi kommer til at se flere af den slags opslag. Konspirationsteoretikere plejer ikke at bruge hit-and-run-debatmetoder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind