snoozz

Konsekvenserne af en fængelsdom - fair?

Recommended Posts

snoozz
Skrevet (redigeret)

Hej!.

Synes i at konsekvenserne af et fængseldom er fair?

Her tænker jeg på relativt korte domme på 1-2 mdr, fx fordi man har kørt fuld i bil ?

En ting er jo frihedsberøvelsen i sig selv, den kan de fleste nok klare, men mere alle de andre konsekvenser ?

Fx at forklare sin familie hvorfor at man er "væk"  - på ferie?

Og hele økonomien, medmindre man er førtidspensionist skal man jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet for at få kontanthjælp?

Så medmindre man har penge "under madrassen" kan man på blot 1 måned ende med at komme ud til hjemløshed, da man så ikke kan betale sin husleje - eller noget som helst andet sådan set ?

Ved godt at man kan sige "det er sgu da din egen skyld - så ku du lære ikke at køre fuld i bil" ja !

Men det blev sgu mange gange dyrere for kommunen at sende mig på forsorgshjem, og at jeg sov på togstationer, og sygehuse, og hvor jeg nu ellers blev træt som direkte følge af økonomisk boycot fra kommunen !.

Jeg fik dog min førtidspension lige inden de satte mig ud (med en advokats hjælp), men det var sgu også sidste udkald !

Jeg kan godt forstå at hvis man har fået en dom på fx 5 eller 10 år for voldtægt eller drab eller bankrøveri at man så nok må opgive sine aktiver som hus, lejlighed eller bil osv, da man jo ikke har brug for det alligevel... Men for 1 måned eller 2 ?

Så er det jo lige pluseligt ikke frihedsberøvelsen i sig selv som er det værste ved straffen - men det at komme ud igen ? Hvis man skal opbygge et hjem uden penge - ja og uden at have noget hjem i det hele taget ?

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Jeg tænker bare på konsekvenser, når en dør, så jeg tror, du snakker for døve øre der, undtaget dem som selv kører fuld i bil, dem gider vi ikke tælle med.

Intet er for lidt hvis man kører misbrug/spiritus påvirket i sin bil. 

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evalu
1 time siden, snoozz skrev:

Så medmindre man har penge "under madrassen" kan man på blot 1 måned ende med at komme ud til hjemløshed, da man så ikke kan betale sin husleje - eller noget som helst andet sådan set ?

Man kan få hjælp til huslejen.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=176363

citat:

"§ 2. En indsat, hvis bolig bør bevares af hensyn til den indsattes benyttelse, heraf under udgang eller efter løsladelsen, har ret til hjælp til dækning af en rimelig boligudgift, hvis pågældende ikke selv har indtægter eller formue, der kan dække udgifterne."

citat slut

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det fik jeg så også i sidste ende.

Men det krævede noget af en krig:

Først tog jeg fat i fængslets socialrådgiver. Så tog hun fat i kommunen, som benægtede alt om at jeg skulle have hverken kontanthjælp eller husleje.

Heller ikke for de 19 dage (jeg blev fængslet den 19. i en måned. )

Men der skulle en del breve og emails til inden de fattede at de skulle betale efter nævnte paragraf.

Men det var kun få dage før at jeg ville have blevet hjemløs (sat ud med en låsesmed og advokats hjælp), og så kunne jeg have stået der på gaden og set dum ud.

Undrede mig bare at der ikke er en slags standard-regler for den slags. Det er vel ikke første gang at nogen har været i fængsel og stadig har forskellige forpligtigelser uden for fængslet. Også børnepasning hvis man har børn osv.

Jeg forsvarer på ingen måde at jeg kørte fuld i bil, for det er selvfølgelig på ingen måde i orden. Men man burde også kunne leve bagefter.

Faktisk udbetalte kommunen kun pengene pga det de selv kaldte en "procedure-fejl".

Altså at de faktisk ikke ville give mig dem, men da de havde begået fejl i "sagsbehandlingen" var de nødt til det ifølge loven.

Så stod det til dem, skulle jeg ikke have 1 kr, og være hjemløs når jeg blev løsladt.

Godt vi trods alt har en lov der forhindrer den slags.

Ville heller ikke just være billigere for dem eller noget. Forsorgshjem og sygehuse er jo ikke gratis (hvor jeg ellers med al sandsynlighed ville have havnet).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LesterCrest

Jeg har altid tænkt at fængsler bruges for meget. I min optik bør spritbilister dømmes til at gå dagen lang og samle affald op i grøfterne langs motorveje og landeveje, så de kan forstå hvor stort ansvar en bilist har.

En gang spritkørsel kan være en fejltagelse, da 0,5 er en lav grænse i en kultur som egner sig bedre til 0,8 som man ser i England og Irland.

Flere gange spritkørsel er et tegn på sygdom. Desværre en sygdom man ikke kan tvangsbehandle. Det har man forsøgt f.eks. i USA hvor folk dømmes til at bære et måleapparat spændt rundt om deres ankel som kan måle alkohol i sved. Så ryger folk i fængsel for at bruge deodorant eller parfume og det koster de samme penge i sidste ende.

Hver kommune skulle have sit arbejdskorps hvor folk som snyder med sociale ydelser, skat, laver hærværk, stjæler og kører spritkørsel skal møde ind hos hver dag hvis de er arbejdsløs og i weekender/ferier, hvis de har arbejde, indtil de får arbejdet straffen af.

Vi vil få et samfund med mindre affald og spare de cirka 1000-2000 kroner i døgnet det vil kræve at have folk låst inde og fængslerne kunne anvendes til at huse personer som laver personfarlig kriminalitet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 15 timer siden, snoozz skrev:

Men det blev sgu mange gange dyrere for kommunen at sende mig på forsorgshjem, og at jeg sov på togstationer, og sygehuse, og hvor jeg nu ellers blev træt som direkte følge af økonomisk boycot fra kommunen !.

Jeg fik dog min førtidspension lige inden de satte mig ud (med en advokats hjælp), men det var sgu også sidste udkald !

Herover beskriver du hvordan du blev hjemløs efter at have afsonet en dom.

Men herunder beskriver du hvordan det "kun" var tæt på, at du blev smidt ud.

For 7 timer siden, snoozz skrev:

Men det var kun få dage før at jeg ville have blevet hjemløs (sat ud med en låsesmed og advokats hjælp), og så kunne jeg have stået der på gaden og set dum ud.

Der er s'gi da noget der ikke helt hænger sammen.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 15 timer siden, snoozz skrev:

Hej!.

Synes i at konsekvenserne af et fængseldom er fair?

Her tænker jeg på relativt korte domme på 1-2 mdr, fx fordi man har kørt fuld i bil ?

En ting er jo frihedsberøvelsen i sig selv, den kan de fleste nok klare, men mere alle de andre konsekvenser ?

Fx at forklare sin familie hvorfor at man er "væk"  - på ferie?

For det første er det min opfattelse, at overtrædelsen skal være ret grov, eller at der er tale om gentagne overtrædelser, før der bliver tale om fængselsstraf.

Og for det andet, så har jeg mere medfølelse med de familiemedlemmer, der direkte bliver berørt af det. F.eks. børnene der oplever, at skolekammerater har hørt noget om hvor barnets far opholder sig. Eller konen, der nu pludselig står alene med det hele, både det praktiske og det økonomiske.

Og for det tredje, så ville dit største forklaringsproblem overfor mig ikke være, at du skal afsone, men hvorfor du skal afsone.

Jeg har simpelthen nul-tolerance overfor spirituskørsel. Der er hvert år mennesker der mister livet fordi andre kører spirituskørsel. Er det rimeligt????

Hvis ikke det var fordi min datter er, og altid har været, så s*t*ns hurtigt opfattende som hun er, så havde min søn, hendes lillebror, været slået ihjel af en spritbilist i en alder af ca. 4 år.

Så ja, jeg synes det er helt fair.

Min medfølelse er hos de mennesker, og deres familier, der er/bliver ofre for spirituskørsel.

• Synes godt om 4

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Det hedder konsekvens. Det er sgu fair nok. Det hører med til dårlige beslutninger.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Der er noget helt galt, for man får ikke en ubetinget fængselsdom, hvis man har haft en påskebryg for meget i blodet. Man får først en bøde 1. gang og derefter afhængig af promille en betinget fængselsdom. Hvis man skal i fængsel for spritkørsel er det fordi man gentagende ikke har forstået, at man ikke skal køre bil, når man er fuld. Så hvis det er dig selv, du taler om, har du sådan set ikke noget at klynke over, for du har sådan set vist, at du er til fare for andre trafikater og at fængsel er det rigtige. 

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, homofaber skrev:

Der er noget helt galt, for man får ikke en ubetinget fængselsdom, hvis man har haft en påskebryg for meget i blodet. Man får først en bøde 1. gang og derefter afhængig af promille en betinget fængselsdom. Hvis man skal i fængsel for spritkørsel er det fordi man gentagende ikke har forstået, at man ikke skal køre bil, når man er fuld. Så hvis det er dig selv, du taler om, har du sådan set ikke noget at klynke over, for du har sådan set vist, at du er til fare for andre trafikater og at fængsel er det rigtige. 

Præcis min pointe.:gogo:

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind