Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Andr4720

Stævnet i retten pga. ulovlig download og fildeling

Recommended Posts

Andr4720
1 time siden, Advokat Henrik Hein skrev:

Jeg er advokat med Møderet for Højesteret.

Jeg repræsenterer for øjeblikket ca. 60 personer, som er blevet stævnet af NJORD med påstand om, at de har krænket rettighederne til en film, og at de derfor skal betale kr. 7.500.

Det er min klare opfattelse, at alle kravene rejses på et uberettiget grundlag. NJORDs påstande om, at de har beviser for, at de pågældende personer, på de pågældende tidspunkter og via de pågældendes IP-adresser, har set eller delt en bestemt film, er således ikke holdbare.

Byretterne har allerede afsagt 5 frifindende domme, med forskellige begrundelser, dog alle med udgangspunkt i, at NJORD ikke kan bevise at de påståede krænkelser er sket. Derudover har Retten på Frederiksberg i en sag tilkendegivet, at selskabet CMS ikke har fået overdraget retten til selv at stævne danske privatpersoner på vegne af påståede rettighedshavere til de pågældende film.

Jeg vil derfor opfordre alle, der bliver mødt med et krav fra NJORD om at afvise det, og derudover søge advokat. Sagerne er omfattet af retshjælpsforsikringerne og det er muligt at opnå fri proces, hvis de økonomiske forhold gør det muligt for den enkelte.

Jeg bistår meget gerne endnu flere der er kommet i klemme. Alle er velkomne til at kontakte mig.

Advokat(H) Henrik Hein

Vestagervej 3

2100 København Ø

Telefon: 27 14 01 78 (hvis jeg ikke lige svarer og i lægger en besked, så send også lige en SMS med jeres kontaktoplys.)

Mail: hh@vestagervej3b.dk

Dejligt med noget information fra en der rent faktisk ved hvad han snakker om!

Ang. de 5 domme der er blevet frifundet.. Ved du om nogle af de sagsøgte har haft en router der ikke har været beskyttet med en kode? - Giver det en fordel i sagen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 17 minutter siden, Ieet skrev:

Hej Andr,

Mindst en er blevet frikendt i Roskilde basseret på det.

Men det alene er ikke nok, hvis du ikke bor et sted hvor naboer og fremmede kunne forventes at kunne nå dit netværk - altså for en lejlighed er det et argument, for et hus et mindre argument, for en øde bondegård er det irellevant.

Med venlig hilsen

Ieet

Man kan i hvert fald sige at man så brude have lagt mærker til den bil der holder i indkørslen til den øde bondegård med en siddende i med en laptop :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 3 minutter siden, modpol skrev:

Man kan i hvert fald sige at man så brude have lagt mærker til den bil der holder i indkørslen til den øde bondegård med en siddende i med en laptop :)

Det kan man da godt? Når man bruger ødegården som sommerhus men har internet 24/7/365 på stedet fordi det måske ikke er dyrt eller man kun bruger det i weekenden? So joda, det kan ske mange steder og grundet mange årsager.

Når man har mange gæster og folk som kommer forbi, så er det umuligt at styre, hoteller kan man jo heller ikke anklage for dette, så BnB lokationer må jo gå fri uden det mindste for folk kommer for en nat, og jo, man ved måske hvem er på hotellet og hvor mange den dag men ikke om der er besøg til de overnattende eller om folk står udenfor og taler, eller de laver noget helt andet på den fri forbindelse som gæster har adgang til, og som står på et skilt ved ankomst som gæster ser..

Man kan ikke i 2019, undgå at tilbyde wifi til gæster, så skal man aktivt blokere sine gæster og vil man det? Skal man det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Advokat Henrik Hein
For 53 minutter siden, Andr4720 skrev:

Ang. de 5 domme der er blevet frifundet.. Ved du om nogle af de sagsøgte har haft en router der ikke har været beskyttet med en kode? - Giver det en fordel i sagen ?

For 53 minutter siden, Andr4720 skrev:

Som sagt er der afsagt 5 frifindende domme. I dom fra Retten på Frederiksberg af 22. maj 2019 udtaler dommeren bl.a. at de udskrifter m.v. der fremlægges af NJORD som bevis for de påståede krænkelser ikke godtgør at der foreligger krænkelser overhovedet. Så uanset om der er kode på forbindelsen eller ej så er der ikke bevis for nogen krænkelser. I andre byretsdomme frifindes der med henvisning til at flere har haft adgang til nettet (koder udleveret) og at NJORD ikke har bevist hvem der i såfald har foretaget en eventuel krænkelse.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 18 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Det kan man da godt? Når man bruger ødegården som sommerhus men har internet 24/7/365 på stedet fordi det måske ikke er dyrt eller man kun bruger det i weekenden? So joda, det kan ske mange steder og grundet mange årsager.

Når man har mange gæster og folk som kommer forbi, så er det umuligt at styre, hoteller kan man jo heller ikke anklage for dette, så BnB lokationer må jo gå fri uden det mindste for folk kommer for en nat, og jo, man ved måske hvem er på hotellet og hvor mange den dag men ikke om der er besøg til de overnattende eller om folk står udenfor og taler, eller de laver noget helt andet på den fri forbindelse som gæster har adgang til, og som står på et skilt ved ankomst som gæster ser..

Man kan ikke i 2019, undgå at tilbyde wifi til gæster, så skal man aktivt blokere sine gæster og vil man det? Skal man det?

Nej men man kan blokere for det som er kendt, men det er lidt meget at kræver af hoteller og andet. Hvis det skal gøres så skal det være internetudbyderne som blokerer og ikke kunderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 33 minutter siden, modpol skrev:

Nej men man kan blokere for det som er kendt, men det er lidt meget at kræver af hoteller og andet. Hvis det skal gøres så skal det være internetudbyderne som blokerer og ikke kunderne.

Det største problem er for hotellet, at bittorrent er ikke ulovligt, så at blokere for dette, betyder jo en begrænsing for deres gæster, som ikke bruger det til film men måske til andet, som udveksling af linux apps eller OS , som eksempel.

Man blokerer jo heller ikke for våben bare fordi nogle bander skyder efter hinanden , der kan man tage jagttegn og følge regler, eller biler stoppes ikke, fordi de bruges til rambuk tyveri osv,osv...   

Når det først er lovligt, så kan ISP kun begrænse med det de har, som DNS, og det er jo reelt ingen begrænsning for de fleste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 1 minut siden, DenBruneMunk skrev:

Det største problem er for hotellet, at bittorrent er ikke ulovligt, så at blokere for dette, betyder jo en begrænsing for deres gæster, som ikke bruger det til film men måske til andet, som udveksling af linux apps eller OS , som eksempel.

Man blokerer jo heller ikke for våben bare fordi nogle bander skyder efter hinanden , der kan man tage jagttegn og følge regler, eller biler stoppes ikke, fordi de bruges til rambuk tyveri osv,osv...   

Når det først er lovligt, så kan ISP kun begrænse med det de har, som DNS, og det er jo reelt ingen begrænsning for de fleste.

Det er jo sådan det er nu, og det er op til politikkerne om det skal fortsætte sådan. Jeg kan godt se problemet med at der "stjæles" så meget musik og film at det underminere hele industrien så noget må man nok gøre - så er spørgsmålet hvad.

Jeg ved godt at det ikke er tyveri men brud på loven om ophavsret og det er private søgsmål og ikke offentlig påtale, men det er en form for tyveri i ordets almindelig forstand.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 minut siden, modpol skrev:

Det er jo sådan det er nu, og det er op til politikkerne om det skal fortsætte sådan. Jeg kan godt se problemet med at der "stjæles" så meget musik og film at det underminere hele industrien så noget må man nok gøre - så er spørgsmålet hvad.

Jeg ved godt at det ikke er tyveri men brud på loven om ophavsret og det er private søgsmål og ikke offentlig påtale, men det er en form for tyveri i ordets almindelig forstand.

Tvivler på at det er et problem.

Men henvisning til seneste kasse succes "Endgame", så har Disney nok ikke lidt overlast, og at indføre love for at de kan få kirsebær på toppen af kagen, det tror jeg ikke nogen regering vil, når det nu er som det er, det er jo ikke et kunstværk, eller skulptur vi taler om. Så længe vi ikke render rundt med unikt id på nettet, og kan agere anonymt der, så kan man ikke skærpe loven meget uden at friheden tages fra folk, som nogle jo mener er grænsoverskridende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 22.8.2019 at 09:55, DenBruneMunk skrev:

Tvivler på at det er et problem.

Men henvisning til seneste kasse succes "Endgame", så har Disney nok ikke lidt overlast, og at indføre love for at de kan få kirsebær på toppen af kagen, det tror jeg ikke nogen regering vil, når det nu er som det er, det er jo ikke et kunstværk, eller skulptur vi taler om. Så længe vi ikke render rundt med unikt id på nettet, og kan agere anonymt der, så kan man ikke skærpe loven meget uden at friheden tages fra folk, som nogle jo mener er grænsoverskridende.

Det har jeg ikke teknisk nok indsigt i at skulle udtale mig om, men det er en afvejning. Frihed for borgende betyder meget, at forhindre samfundsnedbrydende adfærd er dog også noget som bør prioriteres.

Det kapitalistisk samfund som vores og håber jeg du er enig i at vi fortsat skal være, bygger på at man kan sælge sine vare. Når så disse vare i stadig større grad er digitale vare, så må de også beskyttes derefter for ikke at ødelægge vores model.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sve50n
On 26.7.2019 at 22:22, ThomasSneum skrev:

Hej alle

Husk på at tale ordentligt til hinanden. Uanset hvad i mener om folk. 👍

Ikke tale om!

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...