Andr4720

Stævnet i retten pga. ulovlig download og fildeling

Recommended Posts

DenBruneMunk
For 1 time siden, Ieet skrev:

Lad mig starte med at prøve at få denne til at dø; GDPR. De er igang med en verserende sag og har derfor et behov for data. Det er ikke ulovligt for dem at beholde disse data intil 5 år efter en afslutning på den igangværende sag. Hvis data er udleveret i modstrid med lovgivningen er det den der udleverede data som begik lovbrudet og ikke modtager.

Pointen er ikke om de må opbevare dem efter en afsluttet sag men at de opbevarer information på tusinder af mennesker siden 2017, som aldrig har fået anlagt en sag, og derfor er der ikke et valid grundlag for at arkivere dem, hvis intentionerne kun er , måske kan vi bruge dem om 2 år. Hertil følger at de ulovligt gemmer data uden en åben sag med en anklage, og at der ikke er samtykke fra disse ejere eller indhentet nogen nye godkendelser efter GDPR reglerne blev strammet (for vi har haft dataloven i mange år)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
Skrevet (redigeret)
For 37 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

de opbevarer information på tusinder af mennesker siden 2017, som aldrig har fået anlagt en sag,

Hej Munk,

Jeg kan godt forstå forvirringen. De har oprettet åbne sager på samtlige, internt i deres system - også selvom pågældende ikke har hørt noget.

Advokatfirmaets brug og behandling af disse persondata vil jeg mene, GDPR mæssigt vil vurderes til at komme under  § 9 som retsystem behandling såvel som § 11. stk 2 underpunkt 3. som en naturlig led i normal drift af af et juridisk firmas virke til entydig identifikation.

Min formulering om en "åben sag" kan sagtens være en sag som advokatifirmaet har til vurdering om de ønsker at gå videre med, selvom du ikke har hørt om denne.

Jeg gik ikke dybere ind i årsagen til at GDPR er overholdt i det indledende indlæg, da jeg ikke anså det som emnet - selv hvis GDPR ikke er overholdt af advokatfirmaet vil de få en mindre bøde for dette og sagen om "Film-tyveri" vil fortsætte uagtet. Det er altså ikke specielt konstruktivt i forhold til problemet.

Beklager forviringen. Jeg vil opfordre enhver som er ramt i denne sag til at afholde sig fra at råbe "de må ikke have min data!" da det ikke afviser anklagen og antyder at du har noget at skjule.

Jeg håber uddybningen hjalp.

Med venlig hilsen

Ieet

Redigeret af Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 4 minutter siden, Ieet skrev:

hvis GDPR ikke er overholdt af advokatfirmaet vil de få en mindre bøde for dette og sagen om "Film-tyveri" vil fortsætte uagtet. Det er altså ikke specielt konstruktivt i forhold til problemet.

Der har lige været en sag som bekræftede at bøderne som du kalder små, slet ikke er så små.

Der blev sidste år forklaret at minimums bøderne er 5% af virksomhedens omsætning, så det kan da aldrig blive en mindre bøde.

Men du har da nok ret, at denne problemstilling ikke løser den enkelte sag men kan bevise om GDPR er overholdt, og om informationer er bevaret ifølge loven og sidste landsret dom, hvor deres indhentning af oplysninger blev afvist.
Om de så også ugyldig gjorde de tidligere indhentede data, som du siger, er det fra ISP dette blev afvist, og i 2017 blev de så ikke afvist.

Om det egentlig er en direkte hjælp, er nok ikke så enkel, hvis deres arkiv ikke kan gøres ugyldig som bevis i sagen.

Dine råd er rigtig gode, så dem som har fået stævning, burde nok følge dine råd mere end at begive sig ud i den GDPR sag, som alt af alt, kun vil være en sideløbende sag, som datatilsynet kan tage sig af, hvis der er noget i den, og de er også dem som uddeler store bøder :)

Her er lidt GDPR bøde info, hvis det skulle være, og dansk :)

https://www.datatilsynet.dk/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2019/mar/datatilsynet-indstiller-taxaselskab-til-boede-paa-1-2-mio-kr/

Der har dog ikke været så mange af dem i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 16 minutter siden, Ieet skrev:

Hej Munk,

Jeg kan godt forstå forvirringen. De har oprettet åbne sager på samtlige, internt i deres system - også selvom pågældende ikke har hørt noget.

Advokatfirmaets brug og behandling af disse persondata vil jeg mene, GDPR mæssigt vil vurderes til at komme under § 11. stk 2 underpunkt 3. som en naturlig led i normal drift af af et juridisk firmas virke til entydig identifikation.

Min formulering om en "åben sag" kan sagtens være en sag som advokatifirmaet har til vurdering om de ønsker at gå videre med, selvom du ikke har hørt om denne.

Jeg gik ikke dybere ind i årsagen til at GDPR er overholdt i det indledende indlæg, da jeg ikke anså det som emnet - selv hvis GDPR ikke er overholdt af advokatfirmaet vil de få en mindre bøde for dette og sagen om "Film-tyveri" vil fortsætte uagtet. Det er altså ikke specielt konstruktivt i forhold til problemet.

Beklager forviringen. Jeg vil opfordre enhver som er ramt i denne sag til at afholde sig fra at råbe "de må ikke have min data!" da det ikke afviser anklagen og antyder at du har noget at skjule.

Jeg håber uddybningen hjalp.

Med venlig hilsen

Ieet

Hej leet

Det lyder som du har juridisk erfaring.

Hvordan begrunder du dækning under paragraf 11 STK. 2 punkt 3.?

Det er jo netop præciseret at det omhandler videnskablig eller statistisk analyse - for f.eks videnskaben.

Screenshot_20190715-140741.jpg

Screenshot_20190715-141031.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
Skrevet (redigeret)

Hej Interesserede,

Noter at dette udelukkende er lov-snak som intet har med sagen at gøre. Hvis du leder efter relevant information til din sag så se de tidligere indlæg.

For 16 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Om det egentlig er en direkte hjælp, er nok ikke så enkel, hvis deres arkiv ikke kan gøres ugyldig som bevis i sagen.

Behandlingshjemlen være GDPR art. 9, stk. 2, litra f, hvorefter følsomme personoplysninger kan behandles, for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

Artikel 6 Lovlig behandling

f) Behandling er nødvendig for, at den dataansvarlige eller en tredjemand kan forfølge en legitim interesse, medmindre den registreredes interesser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, der kræver beskyttelse af personoplysninger, går forud herfor, navnlig hvis den registrerede er et barn.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=201319#id4eb8bb17-4817-4bb8-b552-cd8c4d790e7a

For 13 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Det lyder som du har juridisk erfaring.

Hvordan begrunder du dækning under paragraf 11 STK. 2 punkt 3.?

§ 11. Stk. 2. skal læses som enkelte sætninger. Læs det blå for sig selv.

3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art,

Hvis du læser det blå som en selvstændig betingelse for lovlig behandling, burde den være dækkende i dette tilfælde.

Se i øvrigt ovenfor.

Med venlig hilsen

Ieet

Redigeret af Ieet
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 18 minutter siden, Ieet skrev:

§ 11. Stk. 2. skal læses som enkelte sætninger. Læs det blå for sig selv.

3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art,

Hvis du læser det blå som en selvstændig betingelse for lovlig behandling, burde den være dækkende i dette tilfælde.

Se i øvrigt ovenfor.

Med venlig hilsen

Ieet

Her er jeg uenig.

"Virksomheder af den pågældende art" - selv i notearbejdet er specificeret at vi taler om videnskabelig eller statistisk formål (offentligt).

Hvordan falder et advokatkontors interesse i at føre små-forbrydelses sager, ind her?

For uddybning henvises til paragraf 10:

Screenshot_20190715-144526.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 26 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Her er jeg uenig.

"Virksomheder af den pågældende art" - selv i notearbejdet er specificeret at vi taler om videnskabelig eller statistisk formål (offentligt).

Hvordan falder et advokatkontors interesse i at føre små-forbrydelses sager, ind her?

For uddybning henvises til paragraf 10:

Jeg har svært ved at forstå hvorfor du mener paragraf 10 er relevant her.

Det lyder som du har noget notearbejde som ikke er en del af lovgivningen. Af interesse er du velkommen til at sende det til mig.

NJORD har selv anvist paragraf 11, stk 2 sel 3 som et argument for det. Og jeg er tilbøjelig til at være enig i at modparts oplysninger er en del af en advokats normale drift.

Bør denne lov diskussion ikke holdes ude af emnet om en sag der ikke omhandler GDPR ?

Med venlig hilsen

Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 9 minutter siden, Ieet skrev:

Jeg har svært ved at forstå hvorfor du mener paragraf 10 er relevant her.

Det lyder som du har noget notearbejde som ikke er en del af lovgivningen. Af interesse er du velkommen til at sende det til mig.

NJORD har selv anvist paragraf 11, stk 2 sel 3 som et argument for det. Og jeg er tilbøjelig til at være enig i at modparts oplysninger er en del af en advokats normale drift.

Bør denne lov diskussion ikke holdes ude af emnet om en sag der ikke omhandler GDPR ?

Med venlig hilsen

Ieet

Der henvises til paragraf 10 i note 57 

Se mit tidligere indlæg: 

Screenshot_20190715-152059.jpg

Jeg synes at debatten er on topic , men er TS uenig, så sletter jeg gerne indlægget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 8 minutter siden, ThomasSneum skrev:

"Herudover"
Dette betegner netop at det er en øvrig bestemmelse fra det ovenstående md 10'eren og videnskablig undersøgelse.

"Bl.a."
Betegner et eksempel som ikke er enhver given situation.

Vi må enes om at være uenige i tolkningen. Uanset dette angiver NJORD paragraf 11 stk 2 som en del af deres GDPR grundlag. Og jeg mener at noten pointerer at Datatilsynet igennem praksis afgørelser må sørge for begrænsningen der.

Noter i øvrigt, at der også er noteret andre bestemmelser som lovliggør NJORD i forhold til GDPR - så i skal ikke regne med at de bliver dømt for et brud.

Med venlig hilsen

Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 15 minutter siden, Ieet skrev:

"Herudover"
Dette betegner netop at det er en øvrig bestemmelse fra det ovenstående md 10'eren og videnskablig undersøgelse.

"Bl.a."
Betegner et eksempel som ikke er enhver given situation.

Vi må enes om at være uenige i tolkningen. Uanset dette angiver NJORD paragraf 11 stk 2 som en del af deres GDPR grundlag. Og jeg mener at noten pointerer at Datatilsynet igennem praksis afgørelser må sørge for begrænsningen der.

Noter i øvrigt, at der også er noteret andre bestemmelser som lovliggør NJORD i forhold til GDPR - så i skal ikke regne med at de bliver dømt for et brud.

Med venlig hilsen

Ieet

Det er helt i orden at være uenig. 👍

For mig er det helt tydeligt at et advokatkontor ikke indgår i undtagelsen:

"behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art,.."

I 2017 blev det stadfæstet ved dom, at persondata ikke må udleveres ved små-kriminalitet, som de her sager om download af een film går ind under. Og at det er et brud på persondata sikkerheden, hvis private får lettere adgang til data, end myndighederne.

Jeg er IKKE jurist, men det er nu ret tydeligt for mig, at Njord ikke kan dække sig bag paragraf 11.

----

Jeg vil lige pointere at det jo netop er grundet de her "fortolkninger" at man har brug for juridisk bistand. Ønsker man at gå denne vej, så søg endelig om fri advokathjælp igennem jeres indbo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind