snoozz

Hæve smøg-priser

Recommended Posts

snoozz

Der er et helt "segment" som man ikke har set op i den debat,...!

Df er lidt inde på det - at hvis man hæver smøgpriserne til 80 kr vil det giver øget grænsehandel, og måske med kopismøger som kan have noget endnu værre i sig.

Og modsat siger de andre at de har haft en god effekt i Norge.

JA! Men nu er Norge så heller ikke grænseland til hverken Tyskland eller Polen! Hash er også dyr i Grønland!

Min lokale købmand har dækket smøgerne til, men det betyder da ikke at jeg ikke ved at de er der.

Men som det også fint blev pointeret i medierne, man flytter bare salget ! Ca en gang om ugen køber jeg alligevel dagligvarer, så får jeg mine smøger der, jeg skal ikke engang spørge om dem (eller verificere at jeg er over 18år sådan set).

Og det rammer igen socialt skævt, det er typisk folk med lav social status, fx kontanthjælpsmodtagere pog syge det rammer. En rig ryger er jo ligeglad med om 1 smøg koster 1 krone mere!

Så man rammer de socialt udsatte - og alle deres børn, Virkeligt skidt hvis det bliver virkelighed !

For du får ikke en i forvejen "presset" ryger til at stoppe på den måden, de skipper i stedet at deres børn får pasta med kødsovs til aftensmad, så får de bare pasta med ketchup i stedet for, som da man selv var på SU!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Hvis forældre ikke sætter deres børns behov for mad over deres egen lyst til cigaretter er de dårlige forældre.

Derudover er det en god ide med højere cigaretpriser. Det vil være her EU kunne gøre noget godt ved at sørge for at priserne stiger i hele EU. Så vil problemet med dansk/tysk grænsehandel være løst.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, dna skrev:

Hvis forældre ikke sætter deres børns behov for mad over deres egen lyst til cigaretter er de dårlige forældre.

Derudover er det en god ide med højere cigaretpriser. Det vil være her EU kunne gøre noget godt ved at sørge for at priserne stiger i hele EU. Så vil problemet med dansk/tysk grænsehandel være løst.

Jeg er helt enig.

Jeg går ud fra, at størstedelen af rygere i dag ved, at rygning er årsag til mange helbredsmæssige problemer. Og alligevel er der mange rygere, der først ser ud til, at forstå det når lægen på sygehusets karkirurgiske afd. siger "Hvis du vil beholde dine ben, så skal du stoppe med al tobak. Og nicotinplaster skal du også droppe". Problemet er bare, at når det er nået så vidt, så er det ofte for sent. Hvis man altså vil beholde sine ben.

Jeg har set en del mennesker leve med div. handicaps opstået af blodpropper, og de fleste accepterer på et eller andet plan deres "nye liv", det kan jo ikke være anderledes, de får det bedste ud af det. Men når først de mister et, eller begge, ben, eller kan se, at det er dér det ender, så knækker selv den sejeste.:engel:

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Må indrømme ar jeg havde barn indendørrs.

Så jeg er  nok en dpå¨rlig dorælder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren

Samfundet skal sørge for, at alle har en mulighed for at få en rimelig sund kost og en rimelig sund bolig.

Hvordan borgerne vil leve deres liv i øvrigt er deres egen sag.

Om man bruger alle pengene på at drikke og ryge - så er det ubetinget ens egen fejl - ikke samfundets.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 33 minutter siden, Anklageren skrev:

Om man bruger alle pengene på at drikke og ryge - så er det ubetinget ens egen fejl - ikke samfundets.

De skal så bare betale for at belaste vores sundheds velfærd, de optager pladser , belægger læge tid, medicin og andet på det grund. Det koster os alle, så vi har klart noget at skulle sige til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 57 minutter siden, Anklageren skrev:

Samfundet skal sørge for, at alle har en mulighed for at få en rimelig sund kost og en rimelig sund bolig.

Hvordan borgerne vil leve deres liv i øvrigt er deres egen sag.

Går du så også ind for at euforiserende stoffer og narkotika skal være lovligt? Hvorfor er en bane kokain i Hellerups velstillede samfund ulovligt, når det er tilladt for den samme person at tænde en smøg?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Man glemmer, at det at hæve prisen ikke kun kommer til at ramme dem, der i forvejen er afhængige og ryger, men at det også handler om at forhindre, at unge begynder at ryge. Kan man forhindre det, vil det jo samlet set betyde, at andelen af rygere falder på samme måde, som hvis rygere kvitter cigaretterne. Det er langt nemmere at forhindre, at folk begynder at ryge end at de selv samme mennesker skal kvitte deres afhængighed.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 35 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

De skal så bare betale for at belaste vores sundheds velfærd, de optager pladser , belægger læge tid, medicin og andet på det grund. Det koster os alle, så vi har klart noget at skulle sige til det.

Jeg går ikke ind for et amerikansk sundheds system, hvor de fattige - som ikke har råd til lægehjælp - må dø (hvis de ikke har penge til en sygeforsikring).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 5 timer siden, dna skrev:

Ja, hvis forældre prioriterer deres tobak, har de totalt misforstået konceptet med at få børn. Mine naboer stod hver dag ude på altanen og røg, men de havde aldrig penge til fødselsdage, jul og til konfirmationen måtte de tigge om penge. Det kan godt være, det vil ramme de socialt mest, men det vil komme de socialt udstødte mest til gode, hvis de kvitter cigaretterne. Det er klart, at hvis man har et rådighedsbeløb på 10.000 om måneden gør det ikke så meget, om prisen stiger, men omvendt betyder det heller ikke så meget, hvis personen holder op og får 1200 mere. Men hvis man har et rådighedsbeløb på 3000 om måneden, vil det betyder langt mere, hvis man pludselig får 1200. Så samlet set kan det bedre betale sig for de socialt dårligt stillede at holde op end det kan for en i middelklassen, der har råd til det.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind