snoozz

Min udlejer vil se min lejligheds "tilstand" ?!?

Recommended Posts

snoozz

Jeg har fået et brev om at 6. juni vil min udlejer ind og se min "lejligheds tilstand". Og hvis jeg modsætter mig dette vil jeg blive sat ud/opsagt.

Så der må jo hellere være totalt spotless på det tidspunkt.

Er der noget jeg bør være særlig opmærksom på den dag?

Jeg tænker sådan noget som ikke have vasketøj til tørre indendørs, en opvask fra i går, skal jeg vaske vægge osv?

Jeg vil jo nødig smides ud...!

Eller er det normalt at udlejere med et par års mellemrum bare gerne vil ind og kigge, så alle mine naboer har måske fået en lign besked, og det er ikke specifikt mig de er efter? Jeg snakker ikke med mine naboer så vil ikke spørge dem...!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg det lyder lidt mystisk. Men jeg ved jo heller ikke, om udlejer har grund til, at tro, at noget ikke er som det skal være.

Jeg går ud fra, at det er en privat udlejer?

Hvis det havde været et af de store boligselskaber ville de nok have formuleret det som et "sundhedstjek af boligen" ell.l.

Jeg mener, at der et eller andet sted i en lejelov står, at udlejer har ret til, at få adgang til boligen, men det er min opfattelse, at det handler om situationer, hvor noget bør laves for at undgå større skade på boligen/ejendommen.

Jeg har ikke selv tjekket, men en direktør for et stort boligselskab har engang udtalt, at det af grundloven fremgår, at boligen er ukrænkelig, og dette blev sagt i forb. med en snak om udlejers adgang til det lejede.

Men hvis du bor i privat udlejning kan det være en god idé, at holde dig på god fod med din udlejer, så medmindre du har ting i dit hjem, som absolut ikke kommer ham ved, så synes jeg du skal lade ham komme ind.

Jeg er blevet oplyst, at det af nyere lejekontrakter fremgår, at tørring af tøj ikke må foregå i boligen, og det er der jo en grund til.

Så nej, ikke noget vådt tøj indendøre, udover dit håndklæde på badeværelset.

Om du har lidt opvask stående fra igår vedkommer ikke udlejer.

Hvorfor tænker du på, at vaske væggene?:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hej Entrelac.

Der er tale om en almennyttig bolig, tror jeg da nok - Lejerbo ?

En stor grund til at jeg flyttede fra privatudlejning, til Almennyttig, var netop at der skulle være styr på alle paragraffer og de ikke opfandte "regler" undervejs.

Nok derfor jeg har fået de helt lovmæssige 6 ugers varsel.

Men så vidt jeg kan læse er det hvis man vil fortage arbejder i boligen - skifte vinduer fx?

Det er kun 2 uger siden de sidst var inde da de lavede mig badeværelse, der har de vel set det de ville?

JEg har en . forhåbenlig ubegundet tro på at nogen gerne vil have mig smidt ud, og bare mangler en god grundt til at gøre dette. Derfor er min lejlighed naturligvis spot-less den dag.

Men ellers synes jeg egenligt ikke at de skal blande sig i om jeg fik taget opvasken i aftes, eller om der er vasketøj, eller vinduerne trænger til at blive pudset !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv
Skrevet (redigeret)

Det kunne være at den massive rygning er til gene for dine naboer. 😈

Det kan trænge ud på opgange.

Når vinduerne er åbne, har både over og underboen glæde af denne stank.

Jeg fornemmer at du er stærkt afhængig af cigaretter.

Redigeret af passiv
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 4 timer siden, snoozz skrev:

Hej Entrelac.

Der er tale om en almennyttig bolig, tror jeg da nok - Lejerbo ?

En stor grund til at jeg flyttede fra privatudlejning, til Almennyttig, var netop at der skulle være styr på alle paragraffer og de ikke opfandte "regler" undervejs.

Nok derfor jeg har fået de helt lovmæssige 6 ugers varsel.

Men så vidt jeg kan læse er det hvis man vil fortage arbejder i boligen - skifte vinduer fx?

Det er kun 2 uger siden de sidst var inde da de lavede mig badeværelse, der har de vel set det de ville?

JEg har en . forhåbenlig ubegundet tro på at nogen gerne vil have mig smidt ud, og bare mangler en god grundt til at gøre dette. Derfor er min lejlighed naturligvis spot-less den dag.

Men ellers synes jeg egenligt ikke at de skal blande sig i om jeg fik taget opvasken i aftes, eller om der er vasketøj, eller vinduerne trænger til at blive pudset !

Ja, Lejerbo er et almennyttigt boligselskab.

Hvis der er nogen der vil have dig smidt ud, så må der være et eller andet du gør, som generer naboerne (rygning måske?). Boligselskabet har overhovedet ingen interesse i, at få dig smidt ud.

Boligselskabet blander sig ikke i, om du har opvask stående, beskidte vinduer eller nullermænd i krogene. Men de kan godt blande sig hvis du tørrer tøj indendøre, for det kan være grobund for skimmelsvamp, og dermed ødelægge lejemålet.

Jeg kender ikke dig og din måde at leve på, men jeg kan få en mistanke om, at håndværkerne kan have set et eller andet "mistænkeligt" i dit lejemål, som de har givet besked om til boligselskabet

For 6 minutter siden, passiv skrev:

Dette er absolut ikke utænkeligt.

Og her kan jeg tilføje, at hvis man som ryger fraflytter en bolig, hvor væggene er nikotingule, og røglugten er massiv, så vil det blive betragtet som misligholdelse, og man hæfter for, at få det ordnet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja og aligeevel nej ...!

Jeg bor nemlig øvrerst, i Prenthouse, om man vil GG:

Jeg har således ingen overbo com tobaks eller madrøg kunne genere.

Men jeg gør bare rent så godt jeg kan, så må det være godt nok. Der står ikke noget i lejekontrakteten om at rygning er forbudt.

Det var sådan jeg røg ud af min tidligere lejlighed. Han havde ikke indføjet i lejekontrakten at ""under særlige om stændigheder" - at rygning kun måtte ske undendørs, da han havde en søn med svær Astma----

Det er bare sådan noget man skal have styr på som udlejer inden man udlejer noget som helst, ikke EFTER nogen er flyttet ind.

Jeg kunne godt have taget den i boligretten, men jeg valgre atr afterlade ALT, og starte helt forfra - sikke en opgave de gik med oprydningeg GG,  der var ikke noget af synderlig værdi. måske et par hundrede kr, svarer til mit indskud gg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 35 minutter siden, snoozz skrev:

Jeg har således ingen overbo com tobaks eller madrøg kunne genere.

Hvis du virkelig er storryger, så er det ikke kun en evt. overbo det vil genere.

Kun du ved, om der er noget i din bolig, som udlejer ikke finder ok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hej igen.

Jeg tror ikke jeg ryger mere end enhver anden ryger gør.

Jeg er også helt med på, at hvis det betyder at der skal males (og det skal der) hvad enten det er i forbindelse med at jegt flytter eller at jeg selv gør det, så er det for min regning - i dette tilfælde - så  i form af mit indskud, eller hvis jeg selv gør det, i form af en regning i BAuhaus eller Silvan.

Der hvor jeg "hopper af" er når udlejer vil til at "bestemme" hvad jeg gør eller ikke gør i min bolig. Naturligvis inden for lovens grænser. Kunne forstå de ville have mig ud, hvis jeg drev bordel, eller solgte stoffer fra bopælen fx.  Eller anden mistænkelig aktivitet.

Jeg er kun skyld i at være ryger ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 13 timer siden, passiv skrev:

Dørene er ret lukkede! Aii Man må da acceptere visse "dufte"? Ellers skulle an have købt sig et nedlagt landbrug ude på landet? Jeg kan da tit lugte i opgangen når muslimerne laver mad, men det brokker jeg mig da ikke over - jeg tænker det kunne jeg godt tænke mig at smage?

Ikke at jeg opfordrer mine naboer til at ryge gg....

Og ja det er vigtigt at der IKKE står rygning forbudt i min lejekontrakt, og det gør der heller ikke. Man må ikke ryge i selve opgangen, hvilket jeg heller ikke gør, men indenfor bestemmer JEG, og det gælder også for KAFFE - jeg har intet imod folk der drikker KAFFE men hvis de vil besøge mig af X grund, så skal de selv tage det med ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 53 minutter siden, snoozz skrev:

Dørene er ret lukkede! Aii Man må da acceptere visse "dufte"? Ellers skulle an have købt sig et nedlagt landbrug ude på landet? Jeg kan da tit lugte i opgangen når muslimerne laver mad, men det brokker jeg mig da ikke over - jeg tænker det kunne jeg godt tænke mig at smage?

Ikke at jeg opfordrer mine naboer til at ryge gg....

Og ja det er vigtigt at der IKKE står rygning forbudt i min lejekontrakt, og det gør der heller ikke. Man må ikke ryge i selve opgangen, hvilket jeg heller ikke gør, men indenfor bestemmer JEG, og det gælder også for KAFFE - jeg har intet imod folk der drikker KAFFE men hvis de vil besøge mig af X grund, så skal de selv tage det med ;)

Det lyder som om du prøver at overbevise dig selv om et eller andet.:gruble:

For det første, så kan lugten fra et hjem, hvor der ryges meget, og ikke gøres ret meget rent, ikke kaldes en duft, det er en stank. Længere er den ikke.

Forskellen på mad-lugt og massiv tobaksrøg er, at madlugten sædvanligvis forsvinder når maden er spist eller pakket væk, men det gør stanken fra massiv tobaksrygning ikke.

Selvom tobaksrygning ikke er forbudt i lejemålet, så vil det (ihvertfald ved fraflytning) blive betragtet som misligholdelse hvis der er spor efter tobaksrygning, og man ikke i bo-perioden har gjort noget for at fjerne det.

Vi her på debatten kan jo sådan set være ligeglade med om du får problemer med dit boligselskab, og som jeg har skrevet før, så er det kun dig der ved, om der er et eller andet, der ikke er som det bør være.

Du spurgte om der var noget du bør være opmærksom på, og vi har givet dig nogle svar.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind