LesterCrest

Forny samtykke til ansøgning

Recommended Posts

LesterCrest

En af mine naboer i opgangen har søgt et job for et halvt år siden. Han fik en bekræftelse på at hans ansøgning var modtaget og da der var mange ansøgninger, så ville der gå tid med at behandle dem.

7 måneder senere ringer han så og spørger om de stadig arbejder med ansøgningerne og her får han at vide at han ikke længere er blandt ansøgerne, men han havde ikke fået nogen besked. Det viser sig så at man på grund af EU regler - noget GDPR - skal forny sit samtykke og derfor sendes der mails et bureaukratisk sprog, som man så skal sige Ja til. På grund af at mailen har lignet spam, har han ikke læst den og derfor er han blevet fjernet fra systemet uden besked (Hans data er blevet gjort anonyme, så uddannelsesstedet kan ikke skrive til ham)

Er det rigtigt at man som ansøger skal forny sit samtykke eller burde det samtykke man siger ja til, når man søger stillingen ikke gælde til stillingen er færdigbehandlet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det lyder underligt. 

I udgangspunktet må du beholde oplysningerne, så længe de tjener et formål - det skulle man jo mene at en aktiv ansøgning gjorde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LesterCrest

Så vidt jeg forstod, så var rekrutteringssystemet fra et andet europæisk land hvor GDPR fortolkes mere stramt. (Efter 6 måneder, så er det ud, medmindre at man siger Ja igen) Man var ved at skifte til et dansk system, men det tager tid. På nogle skoler tager det flere år at ansætte folk i videnskabsstillinger efter Penkowa sagen, da ansøgernes meritter skal checkes om og om igen af folk både uden og indenfor skolen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Umiddelbart vil jeg sige ja det er korrekt.

Tænker også næsten det må være en uopfordret ansøgning, har aldrig hørt om et firma der bruger mere end 6 mdr til at besætte en specifik stilling

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LesterCrest
For 41 minutter siden, basle72 skrev:

Umiddelbart vil jeg sige ja det er korrekt.

Tænker også næsten det må være en uopfordret ansøgning, har aldrig hørt om et firma der bruger mere end 6 mdr til at besætte en specifik stilling

Jeg kan oplyse at det er helt normalt at PhD stillinger først besættes 2-3 år efter at de er slået op. Vi taler ikke om et simpelt CV her. Det er 10 bilag. Det er forskningsmateriale som skal granskes for redelighed osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind