ab1959

Første GDPR-bøde (Mulig konflikt med bogføringsloven)

Recommended Posts

ab1959

Hos 4x35 har man som i mange virksomheder anvendt kundens telefonnummer som kundenummer. Jvf. bogføringsloven så skal sådanne informationer holdes i 5 år. Man har så indført en sletterutine så navnene på kunderne blev anonymiseret, men for at kunne matche fakturaer, så blev nummeret ikke anonymiseret.

Det resulterer nu i en anmeldelse og mulig bøde på 1,2 millioner kroner

Er det i orden?

Datatilsynet melder første danske selskab til politiet for brud på GDPR: Kræver bøde på 1,2 millioner kroner (Computerworld)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det tager dommeren stilling til. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

En af mine venner som har et firma, der leverer et program til gymnasieverdenen siger også sagde til mig lige inden GDPR trådte i kraft at der var kæmpe problemer fordi GDPR konflikter med andre love (krav om at gemme nogle oplysninger). Jeg skal ikke sige at jeg ved præcis hvilke konflikter det er, men det er da bestemt et problem hvis man forsøger at leve op til reglerne, men uanset hvad man gør så bryder man enten den ene eller den anden lov og kan derfor risikere bøder eller værre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Det burde være nemt at have et firma, men det er det ikke i dagens overbureaukratiske Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Danmarks statistik skal bruge en række informationer fra de virksomheder som bliver pålagt byrden at levere. Det kan være antal ansøgere til en stilling fordelt ud på køn eller nationalitet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS
For 9 timer siden, ab1959 skrev:

Hos 4x35 har man som i mange virksomheder anvendt kundens telefonnummer som kundenummer. Jvf. bogføringsloven så skal sådanne informationer holdes i 5 år. Man har så indført en sletterutine så navnene på kunderne blev anonymiseret, men for at kunne matche fakturaer, så blev nummeret ikke anonymiseret.

Det resulterer nu i en anmeldelse og mulig bøde på 1,2 millioner kroner

Er det i orden?

Datatilsynet melder første danske selskab til politiet for brud på GDPR: Kræver bøde på 1,2 millioner kroner (Computerworld)

Det system Datatilsynets afgørelse primært vedrører, er Taxa 4x35’s DDS Pathfinder, som anvendes til kunders bestilling og afvikling af taxature. Der er omtalt yderligere 3 systemer i afgørelsen, men det er kun dokumentationen af sletning af data, og dokumentationen af procedurer for sletning af data, der er et problem i forhold til de systemer, og Taxa 4x35 er ikke politianmeldt i den forbindelse, de har blot modtaget alvorlig kritik. Så en evt. bøde har intet med deres regnskabsføring at gøre, hvorfor Bogføringsloven ikke er relevant.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind