Gæst Droppeudafstudie

Droppe ud af studie

Recommended Posts

Gæst Droppeudafstudie

Hej derude,  

Jeg er en 22 årig forvirret studerende (6. semester på uni), som hele min studietid har været meget i tvivl om mit studievalg i modsætning til mine medstuderende. Jeg er forsat på studiet, fordi jeg ikke har vidst, hvad jeg ellers skulle tage mig til. Derudover er jeg typen, der godt kan lide at læse/lære en masse nyt, så tiden er fløjet af sted, når det kommer til stykket.

Dog kan jeg nu mærke, at det er svært at holde motivationen oppe for noget som ikke helt interesserer mig. Jeg har hele tiden tænkt, at når jeg en dag bliver kandidat, kan jeg komme ud at få et job, som gør mig glad. Problemet er bare, at jeg nu er kommet frem til, at jeg ikke umiddelbart har lyst til at lave det, som man kommer til.

Jeg har hørt flere succeshistorier om folk, der alligevel finder drømmejobbet, selvom de ikke troede det under uddannelsen. Det der alligevel gør mig i tvivl er, at jeg er ved at "brække mig over", at mit studie og studiejob fylder det meste af min hverdag.

Muligvis er jeg bare skoletræt, fordi jeg er gået direkte fra folkeskole til gym til uni. Og jeg glemmer, at se alle de muligheder i stedet for kun de begrænsninger, som min uddannelse giver mig i fremtiden (som mine forældre siger;)). 

Hvorfor skriver jeg så her: Det er sådan, at jeg var til åbent hus og derefter undervisning på en uddannelse, som jeg faktisk ikke vidste fandtes. Og jeg stod med følelsen dette er bare så meget mig.

Mit problem er nu, burde jeg gøre det stik modsat af hvad samfundet og ens forældre, forventer af en? Droppe ud. Det har jeg faktisk mest lyst til. Selvom det stiller mig dårligt økonomisk nogle år. 

Problemet er bare, at jeg virkelig frygter, at det går galt. At jeg ikke kan finde ud af uddannelsen, og pludselig står uden nogen uddannelse. Dette frygter jeg især, fordi min uddannelse indeholder mere engelsk end jeg er vant til, og det er jeg ikke så godt til. 

Har i nogle erfaringer med sådan et spring? Bør jeg blive i de trygge rammer, som jeg kan finde ud af, og håbe på det hele ordner sig? Eller tage springet ud i noget nyt, med frygt for at blive en fiasko.. :/ 

Hilsen den meget ubeslutsomme studerende 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Hvor meget mangler du af dit nuværende studie?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FraDK

Tjah...hvis ikke du har noget argument for at tage en anden uddannelse, så skal du se at få gjort din nuværende færdig.

Er det ik også meget sent at tjekke ud efter 6. semester ????

Jeg tror din dalende motivation kommer af alt det f*cking læsearbejde… Så tag en slapper/orlov på 6-12 mndr og se at få gjort studiet færdigt derefter… 🙂 Og så ville jeg øve mig lidt i det engelske indtil da… 🙂

Good luck!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Bourdieu Goffman Collins

Det er svært råde dig fordi, det i enden er dit valg og du faktisk nok ved bedre end nogen anden, de muligheder og begrænsninger du står overfor.

Men det lyder på mig til, at du ikke ligefrem ”brænder” for dit nuværende studie. Samtidigt lyder det til at den anden uddannelse rent faktisk interesserer dig.

Jeg studerer selv (Sociologi K.U.) og er en haj ;o) til engelsk. Selv med mine færdigheder er det godt nok mange, lange og svære engelske tekster. Det vil jeg ikke anbefale nogen som ikke er gode til engelsk.

Jeg har ”sprunget” hele mit liv, men har som regel sluttet hvad jeg startede. Men jeg har sprunget fra en ”verden” til en anden, gang på gang. Det er altid det første store spring der er sværest.

Du er ung, derfor ville jeg i dit sted følge mit hjerte. Men vær helvedes sikker på du ikke fortryder DETTE valg, og at det virkeligt ”lige ER dig” den anden uddannelse :o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
henrikandersen

Jeg studerede selv til jeg var 26, og kan se i dag at jeg har spildt en masse tid på at studere. Mit problem var også at jeg ikke vidste hvad jeg skulle og aldrig rigtig fandt min rette hylde og vigtigst af alt: Noget jeg brændte for og noget som kunne motivere mig nok.

Det er ingen katastrofe og fjumre lidt og hvis din motivation er HELT væk, så snup et år eller 2 hvor du bare arbejder, oplever verden eller lignende - mens du finder ud af hvad du gerne vil arbejde med og hvad du reelt brænder for.

Der findes MANGE eksempler på at uddannelse ikke nødvendigvis er vejen til drømmejobbet eller det perfekte arbejdsliv (for dig). 

Efter min mening lærer du i øvrigt dobbelt så meget på den halve tid ude i virkeligheden. Kan du finde dig et job der interesserer dig, så kan du også sagtens gøre karriere af den vej. Der findes chefer der er villig til at ansætte folk med den rette indstilling og gå på mod - især hvis du har ild i øjnene og de kan mærke at du brænder for det. Så vil de også være villige til at investere i dig, uddanne dig i virksomheden og på sigt give dig mere ansvar osv. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)
For 51 minutter siden, henrikandersen skrev:

Efter min mening lærer du i øvrigt dobbelt så meget på den halve tid ude i virkeligheden. Kan du finde dig et job der interesserer dig, så kan du også sagtens gøre karriere af den vej. Der findes chefer der er villig til at ansætte folk med den rette indstilling og gå på mod - især hvis du har ild i øjnene og de kan mærke at du brænder for det. Så vil de også være villige til at investere i dig, uddanne dig i virksomheden og på sigt give dig mere ansvar osv. 

Det er noget selvmodsigende mellem at have ild i øjnene - og ikke vide, hvad man vil.

Om man lærer mere på den halve tid ude i virkeligheden - er æbler og pærer. Man kan bygge en bro uden teoretisk vien, men den kan højst blive tredive meter lang.

Det er ingen modsætning mellem at have teoretisk viden og praktisk viden. De bedste har begge dele.

Man kan se på uddannelse på flere måder. Man kan tage ansvaret for sin egen læring - eller man kan overlade det til andre.

Erhvervslivet efterspørger nogen, der selv kan tage ansvaret for deres læring - så de ikke skal på kurser hele tiden (hvor læreren tager ansvaret for deres læring).

Med denne opfattelse er læringen i centrum - og ikke - hvad man kan bruge en uddannelse til (ikke at man er ligeglad med det).

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
henrikandersen

For mig virker det som om at trådstarteren er træt af at "gå i skole". Derfor forsøgte jeg blot at vise en anden vej. 

Det handler vel om at finde noget man interesserer sig for (og optimalt set noget hvor man har ild i øjnene af begejstring). Det kan både være på en uddannelse, i en virksomhed eller noget helt tredje. 

Jeg er heller ikke uenig i at både teoretisk og praktisk viden er godt, men min påstand er at du lærer begge dele bedst (og hurtigst) ude i det virkelige liv og ikke på en uddannelsesinstitution. Der er selvfølgelig brancher hvor det er anderledes end andre og du har ret til at være uenig. 🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 40 minutter siden, henrikandersen skrev:

For mig virker det som om at trådstarteren er træt af at "gå i skole". Derfor forsøgte jeg blot at vise en anden vej. 

Det handler vel om at finde noget man interesserer sig for (og optimalt set noget hvor man har ild i øjnene af begejstring). Det kan både være på en uddannelse, i en virksomhed eller noget helt tredje. 

Jeg er heller ikke uenig i at både teoretisk og praktisk viden er godt, men min påstand er at du lærer begge dele bedst (og hurtigst) ude i det virkelige liv og ikke på en uddannelsesinstitution. Der er selvfølgelig brancher hvor det er anderledes end andre og du har ret til at være uenig. 🙂

Jeg ved godt, at jeg stillede det skarpt op :)

Trådstarteren skriver jo også: "Derudover er jeg typen, der godt kan lide at læse/lære en masse nyt, så tiden er fløjet af sted, når det kommer til stykket."

Det kan være mulighed for, at han tager en bachelor, før han tager nogen sabbatår - og det han har lært er ikke spildt, selvom han skulle komme til at arbejde med noget andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.