Anklageren

National lykke

Recommended Posts

Anklageren
Skrevet (redigeret)

FN har lavet en rapport over national lykke i verden

Hvis du har et lyst sind, og ser på verden som et sted med muligheder - så vil det glæde dig, at Danmark er kåret, som det næstmest lykkelige land i verden.

Det betyder ikke, at alle danskere er lykkelige - men bare - at danskerne har de fysiske muligheder for at blive lykkelige.

Det er ikke en rapport, der vil tiltale dig - hvis du har et mørkt sind, der opfatter verden som et sted, som oser af trusler.

Vågner du om morgenen til en verden med muligheder - eller med trusler?

http://worldhappiness.report/ed/2019/#read

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren

Hvordan man opfatter rapporten har noget at gøre med livsforståelse

Danskerne er gennem et årtusinde præget af kristendommen. Det gode ved den kristne livsforståelse er tilgivelse og næstekærlighed - men kristendommen ser også verden i sort/hvid.

På den ene side er der lysets børn - og på den anden side er der mørkets fyrstes børn - heksene og de onde.

Der er andre muligheder for livsforståelse, og i den græske mytologi er der to forskellige former for livsforståelse.

1. Den apollinske som knytter sig til guden Apollon. 

2. Den dionysiske som knytter sig til guden Dionysos

I det et apollinsk livssyn er der 4 kardinaldyder: Retfærdighed, besindighed/mådehold, tapperhed og visdom. 

Intet til overmål! - som en påmindelse om, at lykken aldrig bliver givet i overmål. 

Den dionysiske livsforståelse prægede til tider oldtidens Grækenland, og den er meget anderledes

Mennesket er et væsen, der har grænseløse muligheder. Dionysos er guden for frugtbarhed og ekstase. Han er en vældig gud, der som et stormvejr fejer gennem tilværelsen og får magtfulde ting til at ske. 

Er det for højtravende og for intellektuelt?

https://www.religion.dk/viden/græsk-mytologi-det-apollinske-og-det-dionysiske-livssyn

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg forstår ikke hvorfor vi skulle være verdens "næstlykkeligste".

Over de sidste 2 årtier, som svarer til min tid som voksen,  synes jeg nu man ser flere og flere ting som burde pege i den modsatte retning:

Et hav af reformer som alle har forringet vores samfund på næsten alle områder:

-Og her mener jeg alt fra lukning af sygehuse, og ikke tilsvarende øget kapacitet på de tilbageværende. Folk ligger på gangene og sygeplejerskerne går ikke mere i et raskt tempo, de LØBER.

-Flere børn pr voksen i daginsitutionerne

- Forringet ældrepleje

- Forringede dagpenge, førtidspension, pensionsalder, samt efterløn væk

- fattige blir fattigere, rige bliver rigere

- Antallet af hjemløse har været stigende i mange år, men der bliver stadig intet gjort ved det, hverken i form af billige boliger eller anden form for husly.

Og sikkert et hav af andre områder ligeså ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 11 minutter siden, snoozz skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor vi skulle være verdens "næstlykkeligste".

Over de sidste 2 årtier, som svarer til min tid som voksen,  synes jeg nu man ser flere og flere ting som burde pege i den modsatte retning:

Et hav af reformer som alle har forringet vores samfund på næsten alle områder:

-Og her mener jeg alt fra lukning af sygehuse, og ikke tilsvarende øget kapacitet på de tilbageværende. Folk ligger på gangene og sygeplejerskerne går ikke mere i et raskt tempo, de LØBER.

-Flere børn pr voksen i daginsitutionerne

- Forringet ældrepleje

- Forringede dagpenge, førtidspension, pensionsalder, samt efterløn væk

- fattige blir fattigere, rige bliver rigere

- Antallet af hjemløse har været stigende i mange år, men der bliver stadig intet gjort ved det, hverken i form af billige boliger eller anden form for husly.

Og sikkert et hav af andre områder ligeså ;)

Det er så den negative side, men jeg tror ikke, man skal forstå rapporten, som om der er tale om paradis.

Hvilket land ville du helst leve i?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Selvom man bor i et lortekvarter så kan man trods alt tage bussen væk og nyde Danmark. Bor man fx i LA så kan det tage mange timer med offentligt transport at finde en flot lokation.

1607e98b859c38e1ff6229be59a47c22.jpeg

Fra Århus Vest betonjungle til det smukke Moesgård på få minutter i bus

Moesgaard-2_850x317_acf_cropped.jpg

Jeg er super glad for vort skønne land, og pessimisme og kedelige tanker er ikke det bedste. Vi må nyde livet mens vi kan :D Oplever man at man virkelig elsker sit land, så er der endnu mere at kæmpe for ;) 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Apollon og Dionysos er ikke alene livsfilosofier, det er også en erkendelse af menneskets natur. De gamle grækere dyrkede Apollon som noget mere vigtigt, for det dionysiske ville altid være der. Men da livet også skal nydes, så kunne man aldrig komme udenom Dionysos. Men det er som om den vestlige kultur i høj grad er Apolons kultur, vi kan godt lide orden og dyrkelse af logos.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind