Jubii Debat

Ville du bruge nogle timer på at indsamle plastik?

Recommended Posts

Jubii Debat

https://www.jubii.dk/nyheder/ritzau/familier-opfordres-til-plastikjagt-paa-danske-strande/334f0547fa844f65979b62c8d28e4ad0

Familier opfordres til plastikjagt på danske strande
"I forskningens og naturens navn beder Verdensnaturfonden borgere om at bruge et par timer på at samle plastik"

"For at komme plastikforureningen til livs er det vigtigt at kortlægge, hvor det kommer fra. Derfor inviterer Verdensnaturfonden borgerne ud på ti danske strande i løbet af maj for at deltage i indsamling og kortlægning af plastikaffaldet."

Der er ikke nogen tvivl, at det ville gavne vores natur, men ville det overhovedet lykkes at få danskerne op af sofaerne, og så ud at samle skrald i deres fritid? 

9ee06610-bafb-0047-0000-000000000000.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 54 minutter siden, Jubii Debat skrev:

Der er ikke nogen tvivl, at det ville gavne vores natur, men ville det overhovedet lykkes at få danskerne op af sofaerne, og så ud at samle skrald i deres fritid?

Ja, det tror jeg.

Jeg har flere steder læst om mennesker, der selv køber sådan en "tang" til at samle affald op med, og så går de og samler affald op ved landeveje og rastepladser. Så jeg tror ikke det bliver et problem, at finde nogen, der vil være med.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 15 minutter siden, Entrelac skrev:

Ja, det tror jeg.

Jeg har flere steder læst om mennesker, der selv køber sådan en "tang" til at samle affald op med, og så går de og samler affald op ved landeveje og rastepladser. Så jeg tror ikke det bliver et problem, at finde nogen, der vil være med.

og en tur på stranden er vel ikke så ringe da 🌞

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey

NEJ!

• Ked 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

I Nordjylland (Hanstholm/Thisted) er der sat opsamlings-kasser til skrald og plastik. Det fungerer rigtig fint, fordi folk så gerne "gider" samle en pose op fra stranden, og smide den i en af de opsamlings-kasser, som står placeret ved alle naturlige tilgange til stranden. 

Det gider jeg også..  

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Der er god økonomi i at gå på plastikjagt på den måde, for det gavner Danmarks omdømme og turismen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Brrr ikke i maj da. Der er sikkert snestorm jo.

Men jeg har været med til det en gang for mange år siden, da min sportsklub så kunne tjene et symbolsk beløb til fx indkøb af nyt udstyr, kørsel turneringer osv.

Gør man ikke stadig det ? Strandrensedag for forskellige sportsklubber?

Det sagt så er det da fint hvis strandene kunne blive lidt flottere. Nu ved jeg godt at en del af affaldet kommer fra skibe, men man kan nu også gøre meget selv for miljøet osv.

Fx hvis man er strandgæst så fjerne sit ispapir, cigaretskodder og øldåser når man tager hjem igen - og ikke mindst engangsgrillen.

Hvis man gerne vil ud og samle skrald på en af de populære badestrande, kan det anbefales at medbringe en metal-detektor!

Det sker nemlig ofte at folk har nogle småmønter i lommen og enten taber dem i sandet og opgiver at finde dem, eller slet ikke opdager at de har tabt dem ;)

Jeg gør bare det at jeg minimerer mit skrald. Faktisk har jeg kun omkring 1 skralde pose pr MÅNED. Og jeg køber aldrig plastikposer til mine indkøb (bruger en rygsæk, eller sådan en "kuffert med hjul på" til lidt større indkøb.

Desuden smider jeg næsten aldrig mad ud, og laver ikke større portioner end jeg kan spise. Og endelig har jeg ingen forurenede køretøjer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Tjah hvorfor ikke. Folk bruger så meget tid på at smutte i motionscenteret o.lign. Her kan man få motion og samtidig forskønne sine omgivelser. 

I det store billede tror jeg dog ikke det hjælper noget som helst da man først og fremmest skal have stoppet udledningen af affald til havene. At samle skrald på stranden er i bund og grund symptombehandling. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 5 minutter siden, snoozz skrev:

Nu ved jeg godt at en del af affaldet kommer fra skibe, men man kan nu også gøre meget selv for miljøet osv.

Den absolut primære del af plastik (og andet affald) i havene er ikke fra skibe. Det har været ulovligt i mange år at smide overbord og der er hårde straffe hvis det sker. Selvfølgelig sker det stadig, men det er primært fra skibe, hvor besætningen er fra lande, hvor man i forvejen bare smider affaldet i floder osv.

Det største problem er at affaldet ender i floder og af den vej ender i havet.

https://videnskab.dk/naturvidenskab/skal-vi-redde-havene-fra-plastik-er-disse-10-floder-et-godt-sted-at-starte

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 11 minutter siden, snoozz skrev:

Jeg gør bare det at jeg minimerer mit skrald. Faktisk har jeg kun omkring 1 skralde pose pr MÅNED. Og jeg køber aldrig plastikposer til mine indkøb (bruger en rygsæk, eller sådan en "kuffert med hjul på" til lidt større indkøb.

Desuden smider jeg næsten aldrig mad ud, og laver ikke større portioner end jeg kan spise. Og endelig har jeg ingen forurenede køretøjer.

Problemet er jo bare, at man ikke kan købe ret meget uden der er emballage omkring.

Og bananen har en skræl, æblet et kernehus o.s.v.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind