snoozz

Generation X?

Recommended Posts

snoozz

Som opfølgning på TV2´s dokumentar i aften om hvordan børn og unge kan bruge 8 eller 10 timer eller sådan være vågen hele natten fordi de er på Ipad, Playstaytion eller internet, blev jeg lidt nygerrig.

Da jeg var ung, sådan fra 1985 til 1997 da jeg flyttede hjemmefra, havde vi da computere, lige fra C64 til PC´et og Nintendo osv.

Men jeg synes aldrig det helt "overtog mit liv". Fx gik jeg stadig til forskellige fritidsaktiviteter, og spilleriet var kun når jeg intet andet havde at lave.

Men den dokumentar virker det som om vi har en hel ungdomgeneration som lever i "cyberland"? Og nu har jeg selv et barn på 14. år.

Min spørgsmål er både til jer der er unge, og til jer som allerede har børn selv.

Jeg kan da blive helt i tvivl om jeg gjorde noget rigtigt eller forkert da jeg begyndte at lære min datter om computere allerede da hun var 2 år?

Og ikke mindst hvad gør det ved ens sociale liv?

Da jeg var ung mødtes man efter skole, og tog til fester i weekenden, nu sidder man nede i sine forældres kælder med cola og chips?

Jeg flyttede selv fra mine forældre i 1997, da de begrænsede mit internetbrug til 1 time pr dag. Godt nok var det også minuttakseret dengang, men jeg betalte det jo selv, så den økonomiske grund er ikke rigtigt "gangbar" IMO.

Mit forhold til mine forældre er blevet meget bedre siden omend de nok stadig mener jeg bruger al for langt til online og på div computerspil. Men det skaber ikke konflikter mere. Når jeg ringer til dem spiller jeg ikke og omvendt. Så er der måske 10 min i telefonen hver 2 . uge sådan i gennemsnit.

Hvordan ville jeres liv være, både med jeres børn hvis i har nogen, eller med jeres forældre hvis i er unge, hvis der ikke var alle de her sociale platformer, lige fra, SMS, til Spil, Facebook osv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LesterCrest

Computerafhængighed er en gammel sag. Jeg brugte ofte City 2 i 80'erne og derude var der en ikonisk computerforretning som solgte Commodore 64, Amstrad, MSX (flop-system fra Microsoft) og Sinclair computere. Stedet hed vist Hansen, Jensen eller Poulsen Computer Center.

På et tidspunkt bragte en af de store aviser (Jeg kan ikke huske om det var Ekstra-bladet eller BT) en artikel om computerafhængighed hvor ansatte og kunder ved denne forretning blev interviewet. Allerede dengang var der unge som var fanget i den verden vel at mærke uden internet og mobil-telefoner.

I USA blev Internet Addiction Discorder optaget som en officiel sygdom og Kina regnes idag for at være førende i behandlingen af denne sygdom og vi taler om tilsyneladende om en så alvorlig sygdom at det koster dødsfald at behandle og få patienterne raske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 11 timer siden, snoozz skrev:

Som opfølgning på TV2´s dokumentar i aften om hvordan børn og unge kan bruge 8 eller 10 timer eller sådan være vågen hele natten fordi de er på Ipad, Playstaytion eller internet, blev jeg lidt nygerrig.

Da jeg var ung, sådan fra 1985 til 1997 da jeg flyttede hjemmefra, havde vi da computere, lige fra C64 til PC´et og Nintendo osv.

Men jeg synes aldrig det helt "overtog mit liv". Fx gik jeg stadig til forskellige fritidsaktiviteter, og spilleriet var kun når jeg intet andet havde at lave.

Men den dokumentar virker det som om vi har en hel ungdomgeneration som lever i "cyberland"? Og nu har jeg selv et barn på 14. år.

Min spørgsmål er både til jer der er unge, og til jer som allerede har børn selv.

Jeg kan da blive helt i tvivl om jeg gjorde noget rigtigt eller forkert da jeg begyndte at lære min datter om computere allerede da hun var 2 år?

Og ikke mindst hvad gør det ved ens sociale liv?

Da jeg var ung mødtes man efter skole, og tog til fester i weekenden, nu sidder man nede i sine forældres kælder med cola og chips?

Jeg flyttede selv fra mine forældre i 1997, da de begrænsede mit internetbrug til 1 time pr dag. Godt nok var det også minuttakseret dengang, men jeg betalte det jo selv, så den økonomiske grund er ikke rigtigt "gangbar" IMO.

Mit forhold til mine forældre er blevet meget bedre siden omend de nok stadig mener jeg bruger al for langt til online og på div computerspil. Men det skaber ikke konflikter mere. Når jeg ringer til dem spiller jeg ikke og omvendt. Så er der måske 10 min i telefonen hver 2 . uge sådan i gennemsnit.

Hvordan ville jeres liv være, både med jeres børn hvis i har nogen, eller med jeres forældre hvis i er unge, hvis der ikke var alle de her sociale platformer, lige fra, SMS, til Spil, Facebook osv?

Det er et vanskeligt emne, som kommer til at dominere mange år frem, ud over al de fordele med internet har, og vi selv profiterer så er skyggesiden meget synligt og grim.

Alle skole skyderier, Breivik og talløse andre er inspirerede og bruge de sociale medier til at fuldføre deres mission om at myrde andre mennesker, og den  sidste nye skyderi in New Zealand tunger på vægten.

Vi alle skal vel lære at begå os på de sociale medier på et ansvarligt måde, men det er vel nemt at skrive når man ikke selv har oplevet alle problemer in sin ungdom og kan kigge på fra afstand.

Jeg fryder mig lidt over at se mine børnebørn og også andre som tager lidt afstand fra de sociale medier, men jeg aner ikke om hvordan det er med at spille på computeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg er jo selv "Generation X" De første mange år uden internet, men så byttede man spil/kopierede fra venner og bekendte, om det så var til C64, Amiga eller PC. Kun Nintendo kunne man ikke kopiere sådan lige da de jo var på sådan en særlige "kasette" eller hvad man skal kalde den.

Jeg er ikke i tvivl om at jeg både fik venner . og valgte nogen andre fra pga computerspil.

Da først internettet blev "hvermands-eje" tog det mere og mere over.

Og nu er 90% af mit sociale liv online.

Men er det så godt eller skidt?

Altså jeg har jo mødt flere hundrede mennesker online som jeg aldrig ellers ville have mødt i mit alm IRL liv. Omvendt sidder jeg også ved skærmen næsten hele dagen - lige medmindre jeg skal noget andet vigtigt eller sover?

Fx bliver jeg inviteret med til IRL fester som jeg aldrig ville have været inviteret til ellers - fx i en anden landsdel.

Det meste med det offentlige, ens bank, og meget mere klarer man jo også "digitalt" nu.

Men samtidig føler jeg mig også mere ensom og isoleret. Faktisk er det ikke ret tit at jeg fysisk taler med nogen udover når jeg bestiller smøger nede i supermarkedet, 2 sætninger med kassepigen ;/

- og selv smøger og dagligvarer kan man jo også bare bestille på nettet nu, så de står bare ved ens dør, man behøver faktisk slet ikke forlade sit hus/lejlighed....!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 36 minutter siden, snoozz skrev:

Jeg er jo selv "Generation X" De første mange år uden internet, men så byttede man spil/kopierede fra venner og bekendte, om det så var til C64, Amiga eller PC. Kun Nintendo kunne man ikke kopiere sådan lige da de jo var på sådan en særlige "kasette" eller hvad man skal kalde den.

Jeg er ikke i tvivl om at jeg både fik venner . og valgte nogen andre fra pga computerspil.

Da først internettet blev "hvermands-eje" tog det mere og mere over.

Og nu er 90% af mit sociale liv online.

Men er det så godt eller skidt?

Altså jeg har jo mødt flere hundrede mennesker online som jeg aldrig ellers ville have mødt i mit alm IRL liv. Omvendt sidder jeg også ved skærmen næsten hele dagen - lige medmindre jeg skal noget andet vigtigt eller sover?

Fx bliver jeg inviteret med til IRL fester som jeg aldrig ville have været inviteret til ellers - fx i en anden landsdel.

Det meste med det offentlige, ens bank, og meget mere klarer man jo også "digitalt" nu.

Men samtidig føler jeg mig også mere ensom og isoleret. Faktisk er det ikke ret tit at jeg fysisk taler med nogen udover når jeg bestiller smøger nede i supermarkedet, 2 sætninger med kassepigen ;/

- og selv smøger og dagligvarer kan man jo også bare bestille på nettet nu, så de står bare ved ens dør, man behøver faktisk slet ikke forlade sit hus/lejlighed....!

Tja, man kan så spørge om hvordan din krop har det med det, bliver man lidt ældre betaler man jog ofte prisen for et inaktivt liv. heldigt har vi en godt system for at hjælpe dem som kommer in den situation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

OK. Mit fællesskab udenfor nettet har også lidt skade, men det fællesskab som jeg er mest aktivt i på nettet er et motionsfællesskab baseret på den app som er i mit ur, så mit helbred er jeg ikke bekymret for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Okay det er nok en meget god kombi, men internet og motioen blandet sammen !

Førhen gik jeg til bordtennis og gik meget op i det - selvom jeg nu sjælendtg vandt.

Nu består min motion i at kør ned til købmanden og købe ind og op/ned af trapperne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind