Anklageren

Nu skal du måske snart indhente udtrykkelig samtykke før sex

Recommended Posts

Anklageren
Lige nu, phantomet skrev:

Så du tror slet ikke på at straf VS ingen straf vil have en indflydelse på menneskers handlinger? For det er vi taler om her, og det som du ikke kan eller vil svare på.

Men uanset det, så er oprejsningen til ofrene jo også en del af det i et retssystem.

Jeg har gjort mig meget umage for at forklare, at i nogen tilfælde virker straf forebyggende - mens det ikke gør det i andre tilfælde.

Du virker ikke som du prøver på at forstå det - men det er ellers ikke så svært at forstå, at en mand der er ved at kvæle konen er for ophidset til at tænke på straf, mens han gør det.

Bagefter kan det jo være ligegyldigt, om han tænker på straffen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet
For 16 minutter siden, Anklageren skrev:

Jeg har gjort mig meget umage for at forklare, at i nogen tilfælde virker straf forebyggende - mens det ikke gør det i andre tilfælde.

Du virker ikke som du prøver på at forstå det - men det er ellers ikke så svært at forstå, at en mand der er ved at kvæle konen er for ophidset til at tænke på straf, mens han gør det.

Bagefter kan det jo være ligegyldigt, om han tænker på straffen.

Det er bare ikke et argument for at lade være med at indføre eksplicit samtykke i lovgivningen. Jeg har anerkendt at straf kan virke forebyggende i nogle tilfælde, mens det ikke er tilfældet i andre.

Men det har du bare stirret dig blind på dit eksempel og du omsætter ikke eksemplet med en kobling til sagen. Voldtægter sker ikke kun i en ophidset tilstand, hvor gerningsmanden først tænker over konsekvenserne bagefter. Derudover er straffen ikke ligegyldig. selv i dit eksempel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 8 minutter siden, phantomet skrev:

Det er bare ikke et argument for at lade være med at indføre eksplicit samtykke i lovgivningen. Jeg har anerkendt at straf kan virke forebyggende i nogle tilfælde, mens det ikke er tilfældet i andre.

Men det har du bare stirret dig blind på dit eksempel og du omsætter ikke eksemplet med en kobling til sagen. Voldtægter sker ikke kun i en ophidset tilstand, hvor gerningsmanden først tænker over konsekvenserne bagefter. Derudover er straffen ikke ligegyldig. selv i dit eksempel.

Sådan har jeg ikke oplevet det.

Da du skrev:

For 2 timer siden, phantomet skrev:

Det er jeg med på, men sammenligningen holder ikke når du sammenligner noget som de facto er straffrit og så noget som allerede giver en straf.

Så oplevede jeg det, som om du mente, at straf altid virker forebyggende - for ellers forstår jeg ikke, hvad du mener.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet
For 5 minutter siden, Anklageren skrev:

Sådan har jeg ikke oplevet det.

Da du skrev:

Så oplevede jeg det, som om du mente, at straf altid virker forebyggende - for ellers forstår jeg ikke, hvad du mener.

Der er to ting i det.

Jeg mener ikke at man kan sammenligne X som i dag de facto har straffefrihed med Y som i dag allerede giver en markant straf. Så min pointe er man også skal tage udgangspunktet i betragtning inden man sammenligner 1:1.

Derudover kan jeg godt medgive at nogle voldtægter sker i en ophidset tilstand hvor man ikke overvejer konsekvenserne, men nogle sker også overlagt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 1 minut siden, phantomet skrev:

Der er to ting i det.

Jeg mener ikke at man kan sammenligne X som i dag de facto har straffefrihed med Y som i dag allerede giver en markant straf. Så min pointe er man også skal tage udgangspunktet i betragtning inden man sammenligner 1:1.

Derudover kan jeg godt medgive at nogle voldtægter sker i en ophidset tilstand hvor man ikke overvejer konsekvenserne, men nogle sker også overlagt.

Det som jeg savner er oplysninger om, hvorvidt der er blevet færre voldtægter i lande, som har indført samtykke før sex?

- eller i det mindste, at man interesserer sig for det spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet
For 47 minutter siden, Anklageren skrev:

Det som jeg savner er oplysninger om, hvorvidt der er blevet færre voldtægter i lande, som har indført samtykke før sex?

- eller i det mindste, at man interesserer sig for det spørgsmål.

Jeg har ikke undersøgt det til bunds, men spørgsmålet er vel om det har været indført i så lang tid at der er data nok til at drage en konklusion. Men det er er selvfølgelig noget der løbende skal følges op på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 10 minutter siden, phantomet skrev:

Jeg har ikke undersøgt det til bunds, men spørgsmålet er vel om det har været indført i så lang tid at der er data nok til at drage en konklusion. Men det er er selvfølgelig noget der løbende skal følges op på.

Jeg tror, at spørgsmålet er kommet op, fordi der snart skal være valg, og så vil partierne markere sig i pressen.

Det er kun et halvt år siden, at Enhedslisten stillede forslaget i folketinget, og da var både de Konservative og Venstre imod.

Desuden er det kun hvert fjerde land i Europa, der kræver samtykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet
For 16 minutter siden, Anklageren skrev:

Jeg tror, at spørgsmålet er kommet op, fordi der snart skal være valg, og så vil partierne markere sig i pressen.

Det er kun et halvt år siden, at Enhedslisten stillede forslaget i folketinget, og da var både de Konservative og Venstre imod.

Desuden er det kun hvert fjerde land i Europa, der kræver samtykke.

Men gør vel hverken ideen dårligere eller bedre af den grund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 3 minutter siden, phantomet skrev:

Men gør vel hverken ideen dårligere eller bedre af den grund.

Næh - men jeg forestrækker, at politikerne indfører love, som de selv tror på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

For mit vedkommende savner jeg til stadighed en lavpraktisk forklaring af:

1) Hvordan påtænkes det af tilhængerne af foreslaget her at man i praksis skal indhente omtalte aktive tilsagn til sex, således at bevisbyrden herfor kan løftes i forbindelse med en eventuel retsag?

2) Tilhængerne af forslaget bliver ved med at postulere at man ikke kan/vil ende i en situation, hvor der kan opstå et defakto krav om omvendt bevisbyrde.  Givet at det i årtier/-hundreder har været retspraksis at aftaler, der ikke foreligger skriftligt, er meget svære eller umulige at bevise, uagtet at Danske Lov (har desværre glemt årstallet og hvilken paragraf der er tale om) specifikt siger (oversat til moderne dansk) at en mundtlig aftale er præcis lige så gældende som en skriftlig.  Hvorfor vil kravene til at løfte bevisbyrden omkring tilsagnets eksistens være en anden i en voldtægtssag end ved enhver anden form for sag?  Givet at loven, som jeg har forstået det, vil definere at mangel på tilsagn = voldtægt.

Ingen tilhængere har endnu kunnet give mig en reel sammenhængende forklaring på disse to forhold.  Og indtil jeg kan få det, så kan jeg ikke bakke op om omtalte lovændring, uagtet at jeg er enig i at der er problematiske forhold i den praktiske håndtering af den nuværende lovgivning, i relation til at få voldtægtsforbrydere dømt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind