blinke_smiley

Arbejdstid og funktionærlov

Recommended Posts

blinke_smiley

Hej ! 

Ifølge min jobkontrakt er jeg funktionæransat og og har 37 timer i ugen.

MEN! Jeg har simpelthen ikke de 37 timer. Jeg har mindre. 

Problemet er bare at jeg tit ikke "fået lov" til at arbejde fuldtid. Min Arbejdsgiver skal f.eks. hente sit barn før vi har fri, og hun er den eneste med nøgle til firmaet. Dvs. at jeg har været tvunget til at gå tidligere og det ser ikke ud til at jeg har fået løn for det. Det er utrolig ustabilt ikke at vide præcis hvilken indkomst jeg har om måneden. Kan jeg kræve at få løn for de timer? Der er snakke om at de mangler at betale mig for 12,5 time i december og 6,5 time i januar. 

Åh jeg føler mig så snerpet! 

Jeg ved ikke om jeg skal melde mig ind i en fagforening hvis det nu bare er mig der tager fejl

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Det afhænger jo af kontrakt, så der fast arbejdstid i din kontrakt, så kan du også kræve løn fordi også selvom chefen smider dig hjem, så er det hjem med løn.  Det afhænger så af din kontrakt, så kort sagt, check din kontrakt, er der fast arbejdstid, kan du ikke nægtes betaling, så er det i hvert fald med følge af en fagforening som tager det op.

Det kan blive svært at melde sig ind når skaden først er sket, for de har vist en karens periode, så du kan vist ikke melde dig og bede dem om hjælp dagen efter, (mener jeg).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
blinke_smiley

Tak for svar munk :)

med præcise ord står der i kontrakten:

"Arbejdstid:

Arbejdstiden er aftalt til 37 timer pr. uge fordelt på 5 dage efter aftale."

Ja jeg var desværre for sent ude til at en fagforening vil hjælpe mig. Det er også super dumt at jeg ikke meldte mig ind i en fagforening da jeg fik jobbet, de virkede bare til at have godt styr på tingene. :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Du kan jo prøve at melde dig ind, og så vende den asap med dem, og gå til din arbejdsgiver og spørg hvorfor du ikke har fået 37 timers løn pr. uge. Derfra udvikler den sig så til at du får penge eller de muligvis får en fagforening efter sig.

Der findes også gratis retshjælp som kan hjælpe med at føre en sag for dig, hvis arbejdsgiver ikke vil og fagforening nægter dig hjælp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

hvis der i din kontrakt står 37 timer pr. uge, så er eneste tidspunkt de kan trække dig i løn ved fravær, eller forretningen/fabrikken er feks. sæsonlukket, og så skal det være varslet i forvejen. I det eksempel du giver hvor chefen går tidligere skal du have løn for de timer der står på din arbejdsplan, at den eneste der har nøgle til firmaet skal gå tidligere er ikke gyldig grund til at trække dig i løn

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind