dewey

Hitler's dagbøger

Recommended Posts

dewey

Århundredets svindelhistorie:

Journalisten Gerd Heidemann skabte pressehistorie, da han i starten af 80'erne henvendte sig til Stern med en fantastisk historie. Heidemann og en samler af antikviteter fra nazi-tiden ved navn Konrad Kujau var angiveligt kommet på sporet af et tysk fly, der i Anden Verdenskrig sidste dage var styrtet ned i det, der senere blev Østtyskland. Om bord på flyet var Hitlers sagnomspundne dagbøger. Hvis Stern ville betale, så kunne dagbøgerne blive smuglet ud af Østtyskland og offentliggøres.

Og Stern betalte omkring 35 millioner kroner for dagbøgerne. Ifølge Sterns egne oplysninger blev deres ægthed derefter grundigt undersøgt, før de blev offentliggjort i april 1983.

Men sensationen holdt kun i få uger. Nye undersøgelser viste, at hverken det papir og det blæk, der var brugt i dagbøgerne, var på markedet under Anden Verdenskrig.

Og så gik svindlerne til bekendelse: Konrad Kujau havde skrevet det hele selv med støtte i sin omfattende samling af bøger fra krigens tid.

- Alt i Hitler-dagbøgerne passede. Den eneste skønhedsfejl var, at Hitler ikke selv havde ført pennen, som Konrad Kujau senere sagde.

Ikke desto mindre fik både Heidemann og Kujau fire års fængsel for svindelnummeret, og Stern fik en skramme i sin troværdighed, som magasinet aldrig siden har overvundet.

Det tyske forbundsarkiv skulle ikke bruge mange timer på at konkludere, at der var tale om »en vulgær forfalskning,« som var »grotesk overfladisk«, og i maj  krøb Stern til korset, chefredaktørerne trådte tilbage, politiet trådte til, og sensationen om Adolf Hitlers dagbøger blev til skandalen om Adolf Hitlers dagbøger.

At tro på en usandsynlig historie kræver en vilje til at gøre det. Så hvorfor var magasinet Stern så villig til at tro på en usandsynlig historie om Hitlers dagbøger og betale millioner for dem?

Og ville vi tro på det samme i dag?

Jeg tror ja, det ville sikkert mange tro på, særligt da bl.a. både  Heinrich Himmler og Joseph Goebbels skrev dagbøger, bøgerne er for længst offentliggjort, så måske var det slet ikke så usandsynligt, at også Hitler førte dagbog?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Det at folk er uærlige pga mammon eller prestige gør at sandhedssøgen bliver desto sværere. At få Hitlers ægte dagbøger som den første, er enhver 2. Verdenskrigs-historikers våde drøm.

Jeg har kun læst Albert Speers dagbog oversat til dansk, som fås i enhver boghandel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fedt
Skrevet (redigeret)

Jeg anede ikke, at dewey var nazist og interesserede sig for Hitlers dagbøger. Det er måske derfor dewey bor i Tyskland pga. hans interesse for nazi dagbøger?.  

Redigeret af fedt
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen....

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 1 time siden, fedt skrev:

Jeg anede ikke, at dewey var nazist og interesserede sig for Hitlers dagbøger. Det er måske derfor dewey bor i Tyskland pga. hans interesse for nazi dagbøger?.  

Der er meget du ikke ved, bl.a. at dewey ikke er en han men en hun, og Hitlers dagbøger har aldrig eksisteret.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 7 minutter siden, dewey skrev:

Der er meget du ikke ved, bl.a. at dewey ikke er en han men en hun, og Hitlers dagbøger har aldrig eksisteret.

Det med køn kan også godt være lidt svært at gætte :)

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fedt
For 7 minutter siden, dewey skrev:

Lur mig om det ikke bare er løgn og latin og nu er vi ikke interesseret i køn

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 10 minutter siden, modpol skrev:

Det med køn kan også godt være lidt svært at gætte :)

Der er ikke noget at gætte, hvis du havde tænkt dig rigtigt om, kunne du have klikket på min profil, der står klart, tydeligt og LÆSELIGT hvilket køn jeg har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 9 minutter siden, fedt skrev:

Lur mig om det ikke bare er løgn og latin og nu er vi ikke interesseret i køn

Det kommer af alle de fjogede profilnavne, der er tilladt på danske fora.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fedt
For 1 minut siden, dewey skrev:

Det kommer af alle de fjogede profilnavne, der er tilladt på danske fora.

Det er da fedt med fjollede profil navne, alting skal ikke være så "Tysk" Wörter und Regeln

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind