Leonidas

Hash og konspirationsteorier

Recommended Posts

Leonidas

De bekendte jeg har, som ryger hash er alle nemme ofre for konspirationsteorier. Mon det er selve hashen eller folk med hang til konspirationsteorier også har hang til hash?

Jeg er ikke i tvivl om at hash forandrer hjernen til det værre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Påstålig Viking

Min viden omkring Hash er begrænset, men mit indtryk er at længere varende brug kan have en effekt på evnen til at tænke kritisk, og en tendens til et stigende niveau af paranoia. Dette er dog mest af personlig erfaring med folk der har brugt hash regelmæssigt. Hvis der er videnskabelige undersøgelser omkring området ville det være interessant at se deres resultater.

Det er også muligt at folk med lavere intelligens, og dermed lavere evne til kritisk tænkning har større hang til at være fristet til at anvende hash.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren

Det virker meget lidt videnskabeligt at antage, at fordi et par bekendte som ryger hash tror på konspirationsteorier - så er konspirationsteorier noget, der er karakteristisk for hashrygere.

Intelligente unge drikker mere og eksperimenterer med hash

Konklusionen stammer fra et studie, der har fulgt 6.059 engelske børn fra 2004-2010. Forholdet til cigaretter, alkohol og cannabis er baseret på spørgeskemaer, imens intelligensen måles med en i forvejen obligatorisk test, der vurderer elevernes færdigheder indenfor engelsk, matematik og naturvidenskab.

Forskerne James Williams og Gareth Hagger-Johnson fra University College London, der står bag studiet, siger, at deres studie ikke kan forklare hvorfor, der eksisterer en sammenhæng imellem intelligens og brugen af cannabis.

https://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE9397704/intelligente-unge-drikker-mere-og-eksperimenterer-med-hash/

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
For 1 minut siden, Anklageren skrev:

Det virker meget lidt videnskabeligt at antage, at fordi et par bekendte som ryger hash tror på konspirationsteorier - så er konspirationsteorier noget, der er karakteristisk for hashrygere.

Korrekt, men derfor efterlyser jeg undersøgelser, som kan be- eller afkræfte det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, Leonidas skrev:

Korrekt, men derfor efterlyser jeg undersøgelser, som kan be- eller afkræfte det.

Jeg tror hverken på, at der findes videnskabelige undersøgelser om det, at det kan lade sig gøre at lave dem - eller at det forholder sig sådan.

Jeg tror på, at cannabis ændrer noget ved hjernes måde at fungere på - og at det ikke er noget man kan måle, fordi det ikke er noget fysiologisk, der ændres.

Jeg tror, at cannabis kan få nogen til at overveje konspirationsteorier, men at cannabis ikke påvirker, om de tror på dem. Det morer dem nærmere at tænke over det.

Vi er ovre i noget med "at tro" - nærmere end i "at vide".

Der vil være kæmpestore udfordringer forbundet med at forske i det.

Nogen der bruger cannabis, har også andet til fælles. Først og fremmest ville de sandsynligvis bare bruge et andet rusmiddel, hvis cannabis ikke var en mulighed. Jeg tror også, at de har andre egenskaber fælles. Det kan man ihvertfald ikke udelukke.

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind