Gæst

Trafikken på de store veje

Recommended Posts

Gæst

Bilparken vokser, og sidste år var et rekord år, hvor der blev solgt 218.560 nye biler. De sidste ni år var det kun i 2017, at salget ikke slog en rekord.

Det skyldes regeringens politik, hvor den kollektive trafik nedprioriteres.

Der er givet tilladelse til fjernbusser på liberale vilkår, som konkurrerer med DSB, og når de offentlige trafikselskaber mister de gode ruter, som giver overskud til privat initiativ - så står de tilbage med de ruter, som giver underskud.

Priserne for den offentlige transport stiger selvfølgelig på den måde.

Nu skal fjernbusser så helt privatiseres.

Det giver en masse vækst i trafikken, så regeringen vil bygge en ny motorvej ved København, fordi folk holder i kø under spidsbelastninger.

Det er blevet lige så langsomt som at køre med hestevogn i myldretiden.

Luxembourg går den modsatte vej - og er det første land, der gør al offentlig transport fri.

På den måde slipper de for at plastre hele landet til med motorveje - det er slemt i forvejen - og forventer at nedbringe trafikpropperne.

Hvorfor gør vi ikke det samme?

https://www.theguardian.com/world/2018/dec/05/luxembourg-to-become-first-country-to-make-all-public-transport-free

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 15 timer siden, Anklageren skrev:

Luxembourg går den modsatte vej - og er det første land, der gør al offentlig transport fri.

Vi har lavet mange tests herhjemme med det og flere steder er det altså gratis, bare ikke helt på national plan.

https://www.visitaeroe.dk/searchglobal/gratis-busser-paa-aeroe-gdk1084994

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det bør være 100% grateis at tage den offentlige transport. 
Den er en samfundsnødvendinghed -og den mindsker forureringen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
On 22/2/2019 at 09:28, ThomasSneum skrev:

Det bør være 100% grateis at tage den offentlige transport. 
Den er en samfundsnødvendinghed -og den mindsker forureringen. 

Nu er offentlig transport jo ikke gratis. Det du siger er at andre skal betale den offentlige transport, også dem som ikke anvender den.

Og så vil jeg lige nævne de busser, som faktuelt stopper helt bogstaveligt foran mit dørtrin. Udover morgen- og visse eftermiddag afgange med skolebørn, så er der næsten altid plads til cirka halvtreds flere passagerer i dem.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 11 minutter siden, pininfarina skrev:

Nu er offentlig transport jo ikke gratis. Det du siger er at andre skal betale den offentlige transport, også dem som ikke anvender den.

Og så vil jeg lige nævne de busser, som faktuelt stopper helt bogstaveligt foran mit dørtrin. Udover morgen- og visse eftermiddag afgange med skolebørn, så er der næsten altid plads til cirka halvtreds flere passagerer i dem.

Al ting skal betales, men offentlig transport er samlet set en billigere metode, fordi det er dyrt at bygge motorveje.

Hvis det var billigt eller helt gratis, blev busserne fyldt op - og alle andre danskere ville få mere fritid, fordi de kommer hurtigere frem.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 10 timer siden, Anklageren skrev:

Hvis det var billigt eller helt gratis, blev busserne fyldt op - og alle andre danskere ville få mere fritid, fordi de kommer hurtigere frem.

Som beskrevet herunder, kender jeg også til de forhold, så man kommer ikke hurtigere frem, måske kommer der lidt flere med, det er dog ikke hastigheden som vil hjælpe i yderområderne, nok mere hyppigheden af en bus som kan hjælpe dig. Og en gang i timen, så vil jeg nok hellere finde bilen frem.

For 10 timer siden, pininfarina skrev:

Udover morgen- og visse eftermiddag afgange med skolebørn, så er der næsten altid plads til cirka halvtreds flere passagerer i dem.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 11 timer siden, pininfarina skrev:

Som samfund betaler vi ofte for noget vi ikke direkte bruger os selv. 
Jeg finder den offentlige transport samfundsnyttig/uundværlig i en grad, hvor denne bør stilles til rådighed for alle, kvit og frit. 

Man vil fjerne meget af trængslen på vejene. 
Man vil forurene mindre.
Sikre transportforhold til alle, også de om ikke lige har råd.
Fjeren adm. omkostninger ved billetter ect. 
Helbredsmæssige fordele, som afkast af den mindre forurening.
.. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 5 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Som beskrevet herunder, kender jeg også til de forhold, så man kommer ikke hurtigere frem, måske kommer der lidt flere med, det er dog ikke hastigheden som vil hjælpe i yderområderne, nok mere hyppigheden af en bus som kan hjælpe dig. Og en gang i timen, så vil jeg nok hellere finde bilen frem.

Jeg tænker nu mest på ventetider, når jeg snakker om hastighed. 

Man skal være heldig, hvis man kan nøjes med at tage en enkelt linje - og hvis man skal skifte, er hyppigheden af en bus som kan hjælpe dig alfa og omega - så man ikke kommer til at vente.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg skulle sidste efterår en tur til Odense. En tur som ville tage omtrent 1½ time i bil. Den tog mig 4½ time med det offentligt. Så kan på ingen måder se det skulle være hurtigere.

Dog forstår jeg argumenter, både for og imod. Men det er altså ikke så mærkeligt at flere, især uden for de store byer vælger bilen, dels fordi det er 3 gange hurtigere, og dels fordi en billet med DSB ofte er dyrere end den tilsvarende pris på den mængde benzin man ville skulle bruge på en bil (eller MC) til samme tur.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Der er også gode ting ved offentlig transport.

Når jeg ankommer med flyveren fra Grønland, kan jeg sætte mig direkte ind i toget ved lufthavnen, og rejse til min hjemby.

Det er hurtigt og behageligt. Der er WI-FI i toget, og man kan slappe af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind