Anklageren

Er 1930'erne på vej tilbage til Europa?

Recommended Posts

Anklageren

Historien gentager sig hver gang befolkningen har tabt den historiske hukommelse.

”Vær mod andre, som du ønsker, de skal være mod dig” - som vi kender fra Valdemar Sejrs tid, hvor han gav Jyske Lov i Vordingborg i marts 1241, blev der i den grad trampet på i 1930'erne.

1930'erne kan næsten kun være noget, der kommer tilbage til dansken udefra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Hvorfor postede du ikke i 'Historie', nu vi har den kategori? :) Jeg kan ikke se at retstilstanden i 30'ernes Danmark var særligt dårlig??

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)
For 40 minutter siden, Leonidas skrev:

Hvorfor postede du ikke i 'Historie', nu vi har den kategori? :) Jeg kan ikke se at retstilstanden i 30'ernes Danmark var særligt dårlig??

Jeg skriver om uretten og retsbevidstheden i befolkningen, og hvordan uretten sniger sig ind i politiske teorier.

I fortalen til Jyske lov står der, at "enker og værgeløse børn, pilgrimme og udlændinge og fattige - dem overgår der tiest uret" - så det er en meget gammel sandhed.

Uretten handler også om hvorvidt den personlige frihed er ukrænkelig, og om alle mennesker er født med lige rettigheder.

Altså det tidstypiske for 1930'erne.

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
For 11 minutter siden, Anklageren skrev:

om alle mennesker er født lige

Jeg kender ikke nok til Valdemar Sejrs menneskesyn. Jøder, sigøjneres og andres retstilling, kunne meget vel dengang være forskellig fra de øvrige undersåtter? Jeg har ikke læst Jydske Lov.

RTEmagicC_Valdemar_Sejr_kb.dk.jpg.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 2 minutter siden, Leonidas skrev:

Jeg kender ikke nok til Valdemar Sejrs menneskesyn. Jøder, sigøjneres og andres retstilling, kunne meget vel dengang være forskellig fra de øvrige undersåtter? Jeg har ikke læst Jydske Lov.

RTEmagicC_Valdemar_Sejr_kb.dk.jpg.jpg

Jeg kendte jo ikke Valdemar, så jeg holder mig til det, der står i fortalen, om hans menneskesyn.

-  Derfor skal loven gøres efter alles tarv

- Loven skal tilgodese æren og retfærdigheden

- Loven skal ikke gøres eller skrives til nogen mands særlige fordel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

@Anklageren det er jo fint nok, Men hvem tænker du på i samfundsdebatten anno 2019, som nogle der vil bringe disse tanker tilbage? Jeg og fx @Nationalisten har næppe noget særligt stort publikum for vore holdningsmæssige ytringer, så det må vel være andre du tænker på?  :)Nydanskerne kan være ganske rolige, regeringer kommer og går, men den liberale udlændinge lov består! :(

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 28 minutter siden, Leonidas skrev:

@Anklageren det er jo fint nok, Men hvem tænker du på i samfundsdebatten anno 2019, som nogle der vil bringe disse tanker tilbage? Jeg og fx @Nationalisten har næppe noget særligt stort publikum for vore holdningsmæssige ytringer, så det må vel være andre du tænker på?  :)Nydanskerne kan være ganske rolige, regeringer kommer og går, men den liberale udlændinge lov består! :(

Det er universelle tanker.

Skal mennesket alene gøres ansvarlig for sine handlinger?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 3 minutter siden, Anklageren skrev:

Det er universelle tanker.

Skal mennesket alene gøres ansvarlig for sine handlinger?

Ja hvem skulle ellers gøres ansvarlig?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)
For 12 minutter siden, dewey skrev:

Ja hvem skulle ellers gøres ansvarlig?

Jeg tænker nu mere på, om man også skal gøres ansvarlig for sin herkomst, eller for hvor mange penge forældrene har.

Det er tit nok forekommet, at der er forskel på rig og fattigs retsstilling - eller forskel på grund af arvelige forhold.

Valdemar Sejr var modstander af at gøre forskel på retsstillingen på grund af herkomst - og det var en stor succes.

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Nu må vi også være realistiske. :)John Lennon var en drømmer, og har skabt folk urealisme hos mange folk. Historien viser at livet er kamp!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind