silberbrand

Studieinaktiv

Recommended Posts

silberbrand

Hej debatten
Jeg er en 21-årig dreng ved navn Benjamin, som har et spørgsmål om en tvist, som jeg vil høre om i har en god løsning på.
Min kæreste og jeg flyttede til København her i sommers for at studere begge to, jeg går på Jura og hun ville starte på HF. Efter et halvt års tid fandt hun hurtigt ud af, at pga klassens forhold og andre stress faktorer ville hun opgive studiet og starte på Detail uddannelsen i stedet. Hun valgte derfor at droppe ud af HF d 25/12/2018 og startede på Detail 21/1/2019. Hun gik lidt på denne uddannelse og fandt derefter ud af at hun nok hellere ville tilbage til sine nye venner og veninder igen på HF (ja lidt hoppende rundt må man jo gøre). Hun snakkede derfor med sin studievejleder og fik at vide hun sagtens kunne komme tilbage til HF uden betingelser. Da hun så startede på HF igen her d 1/2/2019 opdagede hun at skolen havde givet hende skriftligt fravær for de opgaver fra perioden 25/12/2018 - 1/2/2019 (altså perioden hvor hun gik på detail). Det har så gjort at hun er blevet erklæret studieinaktiv og ikke kan modtage SU. Hun fik at vide herefter at hvis hun nu afleverede alle opgaverne før 20/2/2019 (imorgen) ville det være muligt at erklære hende aktiv igen. Hun har nu knoklet derudaf og har fået afleveret alle de forsømte opgaver. Skolen vil dog stadig ikke erklære hende aktiv, da der er nogle af hendes lærer der er på ferie og det er udelukket at de vil rette hendes fravær, selvom hun står med opgaverne i hånden foran kontoret. Hun vil derfor fortsat være studieinaktiv og skal tilbagebetale hendes SU fra januar, samt hun modtager ikke SU fra februar og marts, da hverken rektor eller kontor vil hjælpe hende - desuden siger kontoret at rektoren slet ikke tager imod elevsamtaler, har i hørt magen til dette?
Mit spørgsmål er til jer om der er en løsning på dette eller om hun blot må acceptere at systemet ikke rigtig er til nogen hjælp. Hun er 19 år og står til at skulle pantsætte forskellige værdier for at have råd til husleje, da hverken jeg eller hendes far har økonomi til at betale de penge der mangler. Kan dette være rigtigt?
Mvh to meget forvirrede teenagere

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind