snoozz

Skal lejer kompenseres ved renovering ?

Recommended Posts

snoozz

Her mener jeg ved længere renoveringsarbejder, som varer i månedsvis, og som gør at med dels kun reelt har råderet over 25% af sin bolig, og dels i hverdagene må have høreværn på i sit eget hjem?

Ja ved godt jeg teoretisk bare kunne opholde mig et andet sted, men jeg har ikke lige et sommerhus, eller en ven der gider have mig boende i ugevis.

Eksempelvis er der ingen bad eller toilet i min lejlighed nu, og bruger jeg komfuret til fx at lave mad på, må jeg ikke hælde noget i køkkenvasken (fx kogevand fra kartofler eller pasta).

Det er lige før at jeg vil mene, at ved så omfattende arbejde, burde man genhuse behoerne imens det står på. Enten ved at leje sommerhuse, på hotel eller lign.

Det er sikkert dyrt, omend nødvendigt.

Udlejer skal i alfald ikke komme og brokke sig over rod i morgen, fordi jeg er rykket fra 55 m2, til de 15 m2, jeg må være på i den tid. Så er det jo ikke så mærkeligt at der er stablet mange ting oven i hinanden vel ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Der var en historie i nyhederne for nogen tid siden, nok 1 - 2 år, hvor altaner skulle genopbygges, og pga. larm osv, blev beboere vistnok genhuset i nye boliger for en tid.  Så du kan have ret men er det privat udlejning, så kan det måske blive svære at bevise.

Men du har da ret, det er ikke vilkår man bør udsættes for i mange uger, dage må være acceptabelt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 3 timer siden, snoozz skrev:

Her mener jeg ved længere renoveringsarbejder, som varer i månedsvis, og som gør at med dels kun reelt har råderet over 25% af sin bolig, og dels i hverdagene må have høreværn på i sit eget hjem?

Ja ved godt jeg teoretisk bare kunne opholde mig et andet sted, men jeg har ikke lige et sommerhus, eller en ven der gider have mig boende i ugevis.

Eksempelvis er der ingen bad eller toilet i min lejlighed nu, og bruger jeg komfuret til fx at lave mad på, må jeg ikke hælde noget i køkkenvasken (fx kogevand fra kartofler eller pasta).

Det er lige før at jeg vil mene, at ved så omfattende arbejde, burde man genhuse behoerne imens det står på. Enten ved at leje sommerhuse, på hotel eller lign.

Det er sikkert dyrt, omend nødvendigt.

Udlejer skal i alfald ikke komme og brokke sig over rod i morgen, fordi jeg er rykket fra 55 m2, til de 15 m2, jeg må være på i den tid. Så er det jo ikke så mærkeligt at der er stablet mange ting oven i hinanden vel ?

Nu bor du vist i Lejerbo, så det er lejerne selv, der skal betale en evt. kompensation.

Lejerbo er jo ikke privatejet, men der er en slags kollektivt ejerskab af boligerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jo det er netop Lejerbo.

Mener da det er et "almennyttigt boligselskab"?

Men jo en del beboere ca 50% - er da også flyttet midlertidigt af egen drift. Nok for de de har en ven, veninde, familiemedlem eller lign hvor det er ok. Men det har jeg ikke. Så jeg sidder bogstaveligt med hørebøffer på men høj musik i hver eneste dag i hverdagene, det grænser til tortur.

Ikke at jeg ikke kan lide musik, men måske ikke 8 timer i døgnet i træk.

Der er stillet sådan nogle toilet-vogne til rådighed, jeg overvejer helst seriøst at begynde at sove nede i den istedet for i min lejlighed. Men mon ikke der larmer lige så meget dernede alligevel.

Hvad vil i sige er en normal tid for at udskifte et helt standard badeværelse (ikke stort på måske 5-6 m2)?

På 2 uger har det nået at fjerne alt det gamle (toilet, badekar håndvask, fliser, gulv, osv, og i fredags hældte de noget på gulvet "mørtel" kaldte de det GG.

Og vandrørene ser også ud til at være næsten tilsluttet (faldstamme og stigerør).

Skal de så ikke bare montere fliser, toilet, håndvask og brusekabine nu ?

Jeg håber lidt at det ikke støjer helt så meget at jeg får hovedpine hver dag igen, og må gå med høreværn på.

Og så er det bare generelt ubehageligt at fremmede mennesker går rundt i ens lejlighed jo.

De har selv sat en deadline på 22. marts, men den gælder for hele opgangen, jeg vil satme håbe at de med vilje har lavet den lang, for jeg lever ikke med det her i over en måned til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 5 minutter siden, snoozz skrev:

Jo det er netop Lejerbo.

Mener da det er et "almennyttigt boligselskab"?

Ja.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Virkeligt flot svar på et langt indlæg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 12 minutter siden, snoozz skrev:

Virkeligt flot svar på et langt indlæg

Det er umuligt at svare på, hvor lang tid det tager. Vi har jo ikke engang set det :)

Der må være en kontrakt, så spørg kontoret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Troede ikke det var så svært. Det er blot et helt alm badeværelse?

Det er bare lige før jeg tror jeg var kommet længere nu "ene mand" og jeg er på ingen måder håndværker ;)

Det virker bare som om - når jeg går forbi dem, at de er mere intersseret i hvad der i madpakken, sjofle vittigheder, og kaffe, end rent faktisk at lave det de skal.

Men det er jo også klart. Skulle de blive færdige før deadline er der jo ikke mere arbejde til dem, så hvorfor skynde sig ? XD...!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Der er nogle genhusnings regler og det gælder også i Lejerbo (selvom lejer selv komemr til at betaler det), op de er opfyldt her må du høre en bolig advokat om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Normalt plejer den slags renoveringer at blive drøftet på afdelingsmøder før man sætter det igang. Her plejer man at vende de forskellige problematikker, bl.a. om det er nødvendigt med genhusning.

Har du deltaget i de afdelingsmøder?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind