Sren

Polakker i Danmark

Recommended Posts

Sren

Gennem årene har jeg kendt og mødt flere personer med polsk baggrund i Danmark. Der er ikke vildt mange af dem, men trods alt nogle stykker. Jeg har aldrig vidst hvordan/hvorfor de er kommet til Danmark og har altid undret mig over det. Har desværre ikke kendt nogen af dem godt nok til, at de har fortalt om det. Men nu kunne jeg godt tænke mig at få det afklaret.

Først og fremmest: Det er IKKE dem, der er kommet hertil gennem de senere år som arbejdstagere, fx for at arbejde som håndværker. Dem, jeg tænker på, befandt sig allerede i Danmark i 90’erne. Dengang var de teenagere eller i 20’erne. De er i vid udstrækning assimileret. De har naturligvis stadig en bevidsthed om, at de er fra Polen, og de har også polske navne, men de blander sig i høj grad med danskerne og har danske venner og sikkert også danske partnere.

Jeg har prøvet at finde svar via Google. Det eneste, jeg har fundet frem til, er, at der i perioden 1969-1973 kom nogle jøder hertil fra Polen. Har også set fx Marie Krarup skrive, at de polske jøder, der kom hertil dengang, er assimileret. Det kunne derfor godt se ud som om dem jeg har i tankerne altså er polske jøder.

Men det har aldrig været min opfattelse, at dem, jeg har mødt, var jøder.  For det første har de – så vidt jeg har bemærket – aldrig dyrket jødedommen. For det andet tror jeg faktisk at nogle af dem var katolske, om end de ikke dyrkede det specielt seriøst.

Har vi haft anden indvandring fra Polen i perioden ca. 1970-1980 end de polske jøder? Eller er dem, jeg har mødt, polske jøder, som bare har opgivet jødedommen eller måske ligefrem er blevet (moderate) katolikker.  

Håber, at der er nogle af jer der kan hjælpe med at kaste lidt lys over det. Nogle af jer har sikkert også kendt folk med polsk baggrund i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

but...why???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sren
For 1 minut siden, DDR skrev:

but...why???

Hvad?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Jeg kender en polsk familie som kom hertil i 80'erne som politiske flygtninge. Hvor mange det drejer sig om i alt (udover de 3 jeg kender) skal jeg ikke kunne sige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Lolland har tiltrukket polakkere i mange år, særligt på landbrugs området, et er historierne jeg har hørt hernede, og når man idag ser virksomheder inde for bygge branchen , så har de også stadig flere polakkere ansat.

Flere er gift med en polak, har børn, eller fået dem herop fordi de er billig arbejdskraft på gården.

Vi er jo også tættere på hernede, selvom vi taler 200km, så er behovet et andet. Om det er rigtig mange, ved jeg ikke.

Kender polakkere hernede, flinke folk, intet at komme efter der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Jeg kender en polak og en 2. G polak, næppe jødiske, men begge dejlige mennesker. Førstnævnte har været her meget længe, og den anden er nu snart 40. Så har jeg stødt på polakker, som efterhånden "kun" har været her en halv snes år, nogle mindre. Også sympatiske. Vi bliver næppe overrendt af polakker, så jeg ser ikke noget problem. Men hvad er egentligt til debat? :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren

I perioden 1969-1973 flygtede knap 3.000 jøder fra det kommunistiske Polen til Danmark. 

Citat: 

I foråret 1968 intensiveredes den antijødiske propaganda. Både de jøder, der tilhørte det kommunistiske parti, og de, der ikke gjorde, blev fyret og chikaneret med direkte opfordringer til at forlade Polen. Mange blev tvunget til at betale for istandsættelse af de lejligheder, de måtte forlade, og ved afrejsen blev alle jøder tvunget til at underskrive et dokument, hvori de skulle erklære sig som zionister og frasige sig deres polske statsborgerskab. Flugten blev iscenesat som frivillig emigration, men i praksis blev de polske jøder fordrevet.

Danmark førte en liberal politik over for de jødiske flygtninge fra Polen, og der var bred politisk enighed om, at Danmark burde hjælpe. Der blev ikke sorteret i flygtningene, som fik opholdstilladelse og arbejdstilladelse. Flygtningestrømmen var størst i 1969 og stillede store krav til Dansk Flygtningehjælp, som siden ankomsten af koldkrigsflygtninge fra Ungarn i 1956 kun havde været vant til at modtage ca. 100 flygtninge om året. De første 300 jødiske flygtninge fra Polen blev indkvarteret på flygtningeskibet Skt. Lawrence i Københavns Havn. Senere blev hotelværelser stillet til rådighed. 

https://jewmus.dk/udstilling/de-5-temaer/ankomster/polske-joeder/

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sren
For 42 minutter siden, Leonidas skrev:

Jeg kender en polak og en 2. G polak, næppe jødiske, men begge dejlige mennesker. Førstnævnte har været her meget længe, og den anden er nu snart 40. Så har jeg stødt på polakker, som efterhånden "kun" har været her en halv snes år, nogle mindre. Også sympatiske. Vi bliver næppe overrendt af polakker, så jeg ser ikke noget problem. Men hvad er egentligt til debat? :) 

Der er ikke umiddelbart noget til debat 🙂 Jeg spørger bare af ren nysgerrighed. 

I forbindelse med integrationsdebatten fremhæver nogle, at de polske jøder, som vi fik i 60'erne og 70'erne, er et forbillede til efterfølgelse, fordi de har assimineret sig. Først og fremmest undrede jeg mig over, hvem disse polske jøder i det hele taget er, for jeg har mig bekendt aldrig mødt nogen polske jøder i Danmark og vidste i øvrigt slet ikke, at vi havde nogen. Dernæst kom jeg til at tænke på dem med polsk baggrund, som jeg har mødt, og undrede mig så over om det kunne være dem. For de er nemlig assimileret og jeg har aldrig kendt årsagen til at de er kommet til Danmark. 

Jeg havde aldrig indtrykket, at de polakker, som jeg har mødt i Danmark, var jøder. Men kan fx læse at den nationalkonservative debattør Eva Selsing har polsk-jødisk baggrund, hvilket jeg ikke havde regnet ud.

https://www.information.dk/debat/2016/01/svar-racist?vwo_exp_badges=|32|

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)
For 12 timer siden, Sren skrev:

Der er ikke umiddelbart noget til debat 🙂 Jeg spørger bare af ren nysgerrighed. 

I forbindelse med integrationsdebatten fremhæver nogle, at de polske jøder, som vi fik i 60'erne og 70'erne, er et forbillede til efterfølgelse, fordi de har assimineret sig. Først og fremmest undrede jeg mig over, hvem disse polske jøder i det hele taget er, for jeg har mig bekendt aldrig mødt nogen polske jøder i Danmark og vidste i øvrigt slet ikke, at vi havde nogen. Dernæst kom jeg til at tænke på dem med polsk baggrund, som jeg har mødt, og undrede mig så over om det kunne være dem. For de er nemlig assimileret og jeg har aldrig kendt årsagen til at de er kommet til Danmark. 

Jeg havde aldrig indtrykket, at de polakker, som jeg har mødt i Danmark, var jøder. Men kan fx læse at den nationalkonservative debattør Eva Selsing har polsk-jødisk baggrund, hvilket jeg ikke havde regnet ud.

https://www.information.dk/debat/2016/01/svar-racist?vwo_exp_badges=|32|

Hvor ved du fra, at de polske jøder blev assimileret?

Det er jøder i hvert fald ikke kendt for. Efter at have boet i Europa i 1.900 år har de stadig deres mellemøstlige jødiske gener, og det kan ikke diskuteres, fordi genteknologi er objektiv videnskab. Jøderne har i enestående grad undgået at få børn med de lokale.

Jøder har som ingen andre folkeslag bevaret deres kultur under landflygtigheden. Jøderne spiser stadig kun kosher kød, og de accepterer ikke bedøvelse ved slagtning af større dyr. Jøder omskærer stadig deres drengebørn og de spiser ikke svinekød, fordi det er urent.

Det er bare de kontroversielle ting, men der hører meget mere til at være jødisk.

Jøderne blev smidt ud at deres hjemland af romerne efter Bar Kokhba-oprøret i år 137, og siden har de levet i landflygtighed indtil for ret nylig (genindvandringen startede i 1870'erne). Det er helt fantastisk, at jøderne ikke er blevet assimileret efter alle de år.

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PolskjødeiDK
Skrevet (redigeret)
For 19 timer siden, Sren skrev:

Gennem årene har jeg kendt og mødt flere personer med polsk baggrund i Danmark. Der er ikke vildt mange af dem, men trods alt nogle stykker. Jeg har aldrig vidst hvordan/hvorfor de er kommet til Danmark og har altid undret mig over det. Har desværre ikke kendt nogen af dem godt nok til, at de har fortalt om det. Men nu kunne jeg godt tænke mig at få det afklaret.

Først og fremmest: Det er IKKE dem, der er kommet hertil gennem de senere år som arbejdstagere, fx for at arbejde som håndværker. Dem, jeg tænker på, befandt sig allerede i Danmark i 90’erne. Dengang var de teenagere eller i 20’erne. De er i vid udstrækning assimileret. De har naturligvis stadig en bevidsthed om, at de er fra Polen, og de har også polske navne, men de blander sig i høj grad med danskerne og har danske venner og sikkert også danske partnere.

Jeg har prøvet at finde svar via Google. Det eneste, jeg har fundet frem til, er, at der i perioden 1969-1973 kom nogle jøder hertil fra Polen. Har også set fx Marie Krarup skrive, at de polske jøder, der kom hertil dengang, er assimileret. Det kunne derfor godt se ud som om dem jeg har i tankerne altså er polske jøder.

Men det har aldrig været min opfattelse, at dem, jeg har mødt, var jøder.  For det første har de – så vidt jeg har bemærket – aldrig dyrket jødedommen. For det andet tror jeg faktisk at nogle af dem var katolske, om end de ikke dyrkede det specielt seriøst.

Har vi haft anden indvandring fra Polen i perioden ca. 1970-1980 end de polske jøder? Eller er dem, jeg har mødt, polske jøder, som bare har opgivet jødedommen eller måske ligefrem er blevet (moderate) katolikker.  

Håber, at der er nogle af jer der kan hjælpe med at kaste lidt lys over det. Nogle af jer har sikkert også kendt folk med polsk baggrund i Danmark.

Ja vi findes faktisk! 

Jøder, som kom hertil som flygtninge fra Polen i 1968-1973.

Ca 3000 af os kom der, og vi har efterfølgende fået børn, børnebørn og oldebørn. 

Vi har ikke opgivet vores religion. Også selvom nogen af os har stiftet familie med etniske danskere. 

Vi er jøder, men vi er lige så meget danskere, som folk med et efternavn der slutter på "sen" 

Redigeret af PolskjødeiDK
  • Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind