Leonidas

Nationalisme, godt eller dårligt? Hvad er egentligt definitionen?

Recommended Posts

modpol
For 16 timer siden, homofaber skrev:

En af de største kritikere af nationalismen var Brandes. Brandes så nationailsmen som irrationel. Det er måske derfor, at nationalismen ikke helt har slået igennem i Danmark. Kirkegaard var jo heller ikke fortaler for nationalismen. Men det er lidt underligt, hvorfor nationalisme bliver kædet sammen med antimuslimer. I USA, hvor de måske ofte bruger begrebet patriotisme, kan man godt være tilhænger af den ene eller anden religion - eller etnicitet - og samtid være "patriot". Skulle man ikke også kunne være det i Danmark? I Danmark er det at kalde sig patriot eller nationalist - i hvert fald for mig - forbundet med lidt komik.
Men det at være nationalist, er vist noget, der er blevet reduceret til at høre til antimuslimernes domæne. Men man finder jo også nationalisme blandt de gamle kommunister. Bolschevismen var ekstremt nationalistisk og de gamle DKP'ere havde også en rem af huden, synes jeg.

Nationalisme er irrationel, men det er der jo så meget der er - så som al religion, for at give et eksempel.

Naturligvis har nationalisme mange udtryk og de er forskellige fra land til land og fra tid til tid. Omkring 1864 havde vi nogle uheldige erfaring med nationalisme, som stort set halverede landes størrelse det har nok spillet ind i samtidens holdning til nationalisme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 15 timer siden, Leonidas skrev:

Jeg bliver først patriot, når systemet er værd at forsvare. Hvis jeg skal sige det meget kort. Jeg vil lave fundamentalt om på systemet.  Når det er sagt, så kaldte Dansk Front deres aktivister for patrioter.

Her er lidt definitioner på Patriotisme:

"Ordet patriotisme kommer via latin af græsk patriotes 'landsmand', opfattet som afledt af patris 'fædreland', svarende til latin patria, og -isme.

patriotisme, fædrelandskærlighed; en patriot elsker sit fædreland og arbejder for det på en uegennyttig og selvopofrende måde. Patriotisme var, bl.a. i Danmark, rammen om den politiske debat i årtierne omkring 1800, hvor fædrelandskærlighed blev betragtet som den vigtigste dyd for den gode borger, idet den skulle sikre, at han tilsidesatte egeninteressen under hensyn til det almene bedste.

Patriotisme kan opfattes som en politisk nationalisme, idet individets statsborgerskab s.m. sindelag og patriotiske handlinger betragtes som afgørende, mens borgerens afstamning, nationalitet, sprog og kulturelle tilhørsforhold principielt er underordnet. Patriotisme anskues ofte som en form for protonationalisme og har en mere positiv klang end nationalisme, der i højere grad tillægges chauvinistiske og aggressive elementer. Se også nation." http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Etnologi/Etnologiske_termer/patriotisme

---

"Patriotisme betyder kærlighed til fædrelandet (latin: patria < græsk: patrida, πατρίδα).

Forskellen mellem patriotisme og nationalisme består i, at førstnævnte altid er loyal overfor den eksisterende statsdannelse og i hvert fald i teorien kan kombineres med hvilke som helst politiske og religiøse synspunkter, mens nationalismen er en politisk ideologi, der lægger vægt på en samhørighed pga. fælles sprog og historie. Desuden betragtes nationalstaten – et sammenfald mellem sprog- og kulturområde og statsdannelse – som et ideal indenfor nationalismen, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet for patriotismen."  https://da.wikipedia.org/wiki/Patriotisme

Alle og enhver kan redigere Wikipedia, så det er spørgsmålet om det er korrekt skrevet. Det betvivler jeg dog ikke.

Men hvilket fædreland, det socialdemokratiske, kongehuset eller et fatamorgana som reelt ikke findes?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
Skrevet (redigeret)
For 16 timer siden, Leonidas skrev:

😮

Er du gal noget vrøvl 😆Hvis DKP var nationalister, hvorfor var de så Moskva-tro? Bolchevismen var international! Stalins appel til noget nationalt (Den Store Fædrelandskrig) var kun fordi det virker, men kommunismens mål er globalt.

Så du, jeg skrev en rem af huden?

Der har eksisterer masser af kommunistiske grupper, der har været drevet af nationalisme. Mao og ikke mindst Kim Il Sung. Det ville være forkert at påstå, at de har haft samme mål, for det havde de jo ikke.

Men så las os få en definition på nationalisme?

Redigeret af homofaber

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lilo Malaika

Er det ikke blot, slet og ret, Fædrelandskærlighed? (Gid det var så vel......!) Jeg anser IKKE mig selv, værende racist... Har været gift med en mørk mand, og ser ikke på folks 'farve'. Men deres opførsel, og hvordan de omfavner vores kulrur og levevis, love og regler, siger meget om dem....... Og ikke  vil lave om på disse, og kræver særbehandling, hvad vi jo ser meget i dag... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 4 minutter siden, Lilo Malaika skrev:

Er det ikke blot, slet og ret, Fædrelandskærlighed? (Gid det var så vel......!) Jeg anser IKKE mig selv, værende racist... Har været gift med en mørk mand, og ser ikke på folks 'farve'. Men deres opførsel, og hvordan de omfavner vores kulrur og levevis, love og regler, siger meget om dem....... Og ikke  vil lave om på disse, og kræver særbehandling, hvad vi jo ser meget i dag... 

Men hvad er fædrelandskærlighed? Er det ikke bare et nyt begreb, som vi skal have en defintion på?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lilo Malaika
For 2 minutter siden, homofaber skrev:

Men hvad er fædrelandskærlighed? Er det ikke bare et nyt begreb, som vi skal have en defintion på?

Synes jo det ligger lige for, altså i ordet 'kærlighed' til og for sit land... Men ok, 'kærlighed' kan self' være et vidt begreb, men i mine øjne, er det noget man er specielt glad for... Lyder ikke særlig videnskabelig, men skal alt, defineres videnskabeligt i dag....  Plain and simple, kærlighed til og for, sit Fædreland ❤️ 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 10 minutter siden, Lilo Malaika skrev:

Synes jo det ligger lige for, altså i ordet 'kærlighed' til og for sit land... Men ok, 'kærlighed' kan self' være et vidt begreb, men i mine øjne, er det noget man er specielt glad for... Lyder ikke særlig videnskabelig, men skal alt, defineres videnskabeligt i dag....  Plain and simple, kærlighed til og for, sit Fædreland ❤️ 

Altså kærlighed er noget, jeg kan føle til min familie og forlovet osv. Det er ikke noget, jeg kan føle for et land, synes jeg. Jeg kan heller ikke føle kærlighed for min bil - jeg kan være glad for den og passe på den - men ikke kærlighed. (Har dog ingen bil i dag. Det var et eksempel). Jeg kan måske føle et tilhørsforhold til et land. Jeg er heller ikke vokset op i Danmark i de første år, og jeg har halvdelen af min familie i et andet land, som jeg også har boet i. Men jeg afskriver ikke Danmar.

Jeg synes, det er noget rod med alle de her begreber, for vi kan alligevel ikke blive enig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
For 50 minutter siden, homofaber skrev:

Så du, jeg skrev en rem af huden?

Jeg slog det først op nu. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Det er ligesom danskhedsdebatten. En begreb, som ingen kan definere og som ingen har et definitiv svar på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
Skrevet (redigeret)
For 26 minutter siden, homofaber skrev:

Det er ligesom danskhedsdebatten. En begreb, som ingen kan definere og som ingen har et definitiv svar på.

Måske er der ikke nogen i tråden, som vil gå i forsvar for nationalisme som begreb og ide.

Når fx Danmark og Sverige er to forskellige nationer, så handler det for mig om at det går godt for dem begge fælles set, og ikke at det kun går godt for Danmark, måske på bekostning af Sverige. Krigen i Østukraine, Nordirland og Baskerlandet er eksempler på noget af det negative nationalismen bidrager til.

Redigeret af Leonidas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind