Gæst Xtreeme

Asperger syndrom og førtidspension

Recommended Posts

snoozz

Nu er der jo forskellige sværhedsgrader af alle sygdomme,. også Asperger. Men ja det er da helt sikkert godt for både "krop og sjæl" at føle men kan bruges til noget - måske må andre vilkår end normale dog.

Men der er reelt ikke plads til denne gruppe mennesker på arbejdsmarkedet. Som måske kun kan lidt, men så meget som de nu kan. Enhver arbejdssgiver vil jo have en fuldt funktionsdygtig 100 %, hvilket er helt naturligt.

Men så er det man ender nede i bunden på kontanthjælp når end dagpengeret er udløbet, og senere druk, og så er alt hul i hovedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, snoozz skrev:

Nu er der jo forskellige sværhedsgrader af alle sygdomme,. også Asperger. Men ja det er da helt sikkert godt for både "krop og sjæl" at føle men kan bruges til noget - måske må andre vilkår end normale dog.

Men der er reelt ikke plads til denne gruppe mennesker på arbejdsmarkedet. Som måske kun kan lidt, men så meget som de nu kan. Enhver arbejdssgiver vil jo have en fuldt funktionsdygtig 100 %, hvilket er helt naturligt.

Men så er det man ender nede i bunden på kontanthjælp når end dagpengeret er udløbet, og senere druk, og så er alt hul i hovedet.

Der er noget der hedder fleksjob.:fløjt:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Asperger
For 3 timer siden, Entrelac skrev:

Der er noget der hedder fleksjob.:fløjt:

som tager laaang tid at få. jeg er 45 år og fik asperger diagnosen for 7 mdr siden. siden da er der ikke sket meget. ikke nogen praktik endnu selvom vi prøver at finde en i et it firma først og fremmest. hvor lang tid mon det så tager før jeg kan få fleksjob? 5 år? 10 år? Imens er jeg bare på kontanthjælp, og kan kun lige overleve. Mit arbejdsliv hidtil har været 1 år mange steder og 1-2 års ledighed imellem mange.nu ledig i 4 år. Hvad skal jeg gøre? Før jeg fik diagnosen søgte jeg flere hundrede jobs uden samtale. Min uddannelse er forældet, og nej jeg har ikke råd til at komme på SU. Plus at jeg måske ikke har det der skal til for at få gode karakterer i normalt tempo. Det er måske lidt sent at starte på aspIT uddannelsen som tager 3 år og koster 900.000 kr for kommunen. Det vil de ikke rigtig snakke om. Jeg har prøvet. Men måske jeg kan komme i fleksjob om 10 år i et supermarked eller lager uden kundekontakt, og kontanthjælp indtil? Hvad skal jeg ellers? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 6 timer siden, Gæst Asperger skrev:

som tager laaang tid at få. jeg er 45 år og fik asperger diagnosen for 7 mdr siden. siden da er der ikke sket meget. ikke nogen praktik endnu selvom vi prøver at finde en i et it firma først og fremmest. hvor lang tid mon det så tager før jeg kan få fleksjob? 5 år? 10 år? Imens er jeg bare på kontanthjælp, og kan kun lige overleve. Mit arbejdsliv hidtil har været 1 år mange steder og 1-2 års ledighed imellem mange.nu ledig i 4 år. Hvad skal jeg gøre? Før jeg fik diagnosen søgte jeg flere hundrede jobs uden samtale. Min uddannelse er forældet, og nej jeg har ikke råd til at komme på SU. Plus at jeg måske ikke har det der skal til for at få gode karakterer i normalt tempo. Det er måske lidt sent at starte på aspIT uddannelsen som tager 3 år og koster 900.000 kr for kommunen. Det vil de ikke rigtig snakke om. Jeg har prøvet. Men måske jeg kan komme i fleksjob om 10 år i et supermarked eller lager uden kundekontakt, og kontanthjælp indtil? Hvad skal jeg ellers? 

Min kommentar var en respons på snoozz' indlæg.

Jeg forstår så udmærket dine frustrationer. Jeg har selv været igennem hele møllen.

Efter 12 års kamp med det sociale system blev jeg visiteret til fleksjob, og godt 2 år senere blev jeg tilkendt førtidspension. Så jo, jeg har selv været der.

Kontanthjælpen var lidt bedre dengang, men som enlig mor med 2 børn var det nu ikke ligefrem sjovt.

Om så en sag kører lige efter bogen, så vil det sjældent kunne gøres på mindre end ca. 2 år.

Men der er nogle "spilleregler", som man bør følge hvis man vil undgå nogle af de "fælder" som jobcentrene plejer at benytte.

Hvis du ønsker yderligere hjælp/vejledning i dette, så vil jeg anbefale, at du opretter dig på K10.dk , så kan vi tage den dér, hvor andre med viden og erfaring også kan byde ind.

-----------------------------------------------------------------

Det første, og nok allervigtigste er, at man aldrig afleverer noget til kommunen uden at få en kvittering for modtagelse.

Det handler om dokumentation.

Man bør jævnligt bede om aktindsigt i sin sag. Det nemmeste er, at lave en begæring om aktindsigt (skabelon findes på K10.dk) hver gang man skal til møde på kommunen. Af begæringen skal det fremgå med dato, at man ønsker aktindsigt i hvad der er tilkommet "siden sidst". Denne begæring afleverer man i receptionen (mod kvittering) når man forlader mødet.

Det er muligt der ikke står noget i akterne, som man reelt kan bruge, men man sender et signal om, at man tager aktivt del i sin sag. Man "puster dem i nakken" så at sige.

Og især ved arbejdsprøvninger/praktikker er der nogle spilleregler:

Nogle grundlæggende råd i forb. med arb.prøvning.

Start med at spørge sb hvad du skal gøre, hvis du en dag ikke kan klare de aftalte timer og er nødt til, at gå hjem før tid, af helbredsmæssige årsager.
Svaret kan f.eks. være, at du skal starte med, at sige det til en kontaktperson på afprøvnings-stedet og derefter ringe/maile til sb.

Mød op hver dag, så vidt du på nogen måde er i stand til det. Også selvom det betyder, at du blot kommer for, at fortælle, at du har det meget skidt og går hjem igen.

Sig fra og gå hjem når du ikke kan klare, at arbejde mere.

Skriv en udførlig dagbog, for hele døgnet og hele ugen.
Se her hvordan det kan gøres: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
Dagbogen sender du til sb og jobkonsulent hver uge. Gerne i mail. Hvis du afleverer personligt, så bed om kvittering for modtagelse.

Husk, du skal "kun" vise hvor meget du kan arbejde, du skal ikke vise hvor meget smerte du kan klare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

K10.dk er et rigtig godt sted. Altså virkeligt godt. Der er de 100% inde i alle paragraffer og regler, helt ned i detaljerne.

Udover det så vil jeg sige at du kan overveje at flyttte. Ja hvorfor nu det ? Fordi selvom reglerne er "ens" i hele landet, så adminisreres de vidt forskelligt fra kommune til kommune. Så en flytning til nabo kommunen kan være forskellen på om du har fleksjob om 1 måned, eller om 5 år. ;)

God vind trods alt !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, snoozz skrev:

K10.dk er et rigtig godt sted. Altså virkeligt godt. Der er de 100% inde i alle paragraffer og regler, helt ned i detaljerne.

Jeg vil lige påpege, at brugerne på K10 er helt almindelige mennesker,ligesom brugerne her på debatten. Det er altid fornuftigt selv at tjekke op på love og regler, som der iøvrigt er en hel side med på K10.

K10 var nede i nogle måneder først på året. og det er ikke alle gamle brugere der har fundet tilbage igen, så den kører lidt på nedsat kraft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.