Gæst Xtreeme

Asperger syndrom og førtidspension

Recommended Posts

Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 1 time siden, modpol skrev:

Asperger spænder meget fra næsten normal, til næsten infantil autist, så det vil afhænge meget af hvor du ligger på skalaen.

Men ja det er muligt at få en pension hvis din situation vurderers til at være håbløst nok.

Ja, nogle er meget intelligente og fungerer fint i jobs. F.eks. nørdede it-jobs. Nogle mener også, at mange it-eksperter i virkeligheden er aspergere. Einstein ville man måske også have kaldt Asperger. Jeg tror også, at ham fysiknørden Holger Bech Nielsen er Asperger.

Og så er der andre, der er meget infantile og dårligt fungerende. Har dårligt sprog eller er dårlige i sociale relationer - eller er meget nørdede på nogle sære områder. F.eks. husker jeg ham dersens Valø-manden, der vist nok var Asperger? Eller også var han autist? Husker det ikke. Men han gik stort set kun op i to ting: Piger og så at samle på Valø-mærkater. Mega nørdet og han kunne da heller ikke fungere på arbejdsmarkedet. 

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 7 timer siden, Lucianone skrev:

F.eks. husker jeg ham dersens Valø-manden, der vist nok var Asperger? Eller også var han autist? Husker det ikke. Men han gik stort set kun op i to ting: Piger og så at samle på Valø-mærkater.

Det var Valo.;)

https://www.nisse-shop.dk/Gammel-vaskepulver-Valo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 2 timer siden, Entrelac skrev:

Ja, ok, et ø fra eller til he he.

Jeg bilder mig heller ikke ind, at jeg har forstand på vaskepulver. Det er bare noget jeg bruger. Mærket går jeg ikke op i.

Egentlig sær interesse at have. Valo-vaskepulver. Så er man ret nørdet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, Lucianone skrev:

Ja, ok, et ø fra eller til he he.

Jeg bilder mig heller ikke ind, at jeg har forstand på vaskepulver. Det er bare noget jeg bruger. Mærket går jeg ikke op i.

Egentlig sær interesse at have. Valo-vaskepulver. Så er man ret nørdet.

Valo kan ikke købes længere, men var meget kendt da jeg var barn.

Jeg kan huske, at min mor samlede på de mærker der fulgte med, som så kunne ombyttes til nogle skåle, som må have været af rigtig god kvalitet, for min mor har dem stadig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Xtreeme

Jeg har både de gode ting fra Asperger syndrom, og de dårlige. Jeg må sige desværre, at de dårlige overtager i takt med min alder. Jeg har angst og stærk depression, min krop reagerer voldsomt på små ting. Jeg kan ikke fuldføre en uddannelse lige nu, før prøvede jeg smed uddannelsen, men desværre kom angsten, og jeg blev nødt til at droppe ud. Jeg har afsluttet STX, Web-integrator(ved anden start lykkedes det for mig at gennemføre den) og 3 moduler fra IT-udvikler uddannelsen. Sidste modul droppede jeg, fordi det handlede om ting, som jeg allerede viste, og jeg havde ikke flere kræfter tilbage.  Jeg elsker IT, men desværre tror jeg ikke, at jeg bliver i stand til at arbejde i en virksomhed med de symptomer jeg har. Det værste er, at jeg føler mig dårligt ved at side hjemme, lige nu modtager jeg kontanthjælp, og lægerne siger, at jeg er hverken klar til en uddannelse eller job.  Jeg har kontaktet en IT virksomhed, hvor man laver Aps til smartphone, og lige nu sidder jeg og læser materialet fra IT-udvikler uddannelsen, for at genopfriske min hukommelse, inden jeg besøger dem, for at spørge, om en trainee stilling. Det er bare dårligt at jeg har de symptomer, fordi jeg vil så gerne lave noget for samfundet. Jeg skal træffe en beslutning, om jeg vil prøve at få et job eller lytte til min læge. Lige nu vil jeg helst være enten på arbejdsmarkedet eller på førtidspensionen, bare ikke på kontanthjælp. Det er den værste situation for mig lige nu.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, Gæst Xtreeme skrev:

JJeg skal træffe en beslutning, om jeg vil prøve at få et job eller lytte til min læge. Lige nu vil jeg helst være enten på arbejdsmarkedet eller på førtidspensionen, bare ikke på kontanthjælp. Det er den værste situation for mig lige nu.  

Hvad siger din læge?

Altså, hvad mener du med, at lytte til din læge?

Problemet er, at vejen fra kontanthjælp kan være lang.

Hvis lægerne mener, at der er behandlingsmuligheder, så får du ikke førtidspension. D.v.s., at hvis lægerne mener der er behandlingsmuligheder, så skal disse prøves først, og se om de har nogen positiv effekt, og kan gøre, at du kommer nærmere arbejdsmarkedet.

Jeg tror jeg har skrevet det tidligere, men hvis du f.eks. kan arbejde 8 timer om ugen, så bliver du tilkendt fleksjob, og ikke førtidspension.

Hvis du ikke kan klare dig på det ordinære arbejdsmarked (altså uden nogen form for tilskud), så gør du nok klogest i, at lytte til din læge, og samarbejde med både læge(r) og jobcenter. Ellers vil du ende med en masse nederlag, og sandsynligvis alligevel ende med, at måtte lytte til lægen, og samarbejde med denne og jobcenteret.

Men det er/bliver et langt og sejt træk, bl.a. fordi der er en masse lovgivning som jobcentret skal overholde, og Ting Tager Tid.

Hvis du vælger at samarbejde med læger og jobcenter, så er mit råd til dig, at du sørger for at holde styr på alle papirer i denne sammenhæng, sætter dig ind i de regler du møder, og sørger for dokumentation for alt.

Jeg kæmpede selv en lang og sej kamp med jobcenteret inden jeg blev tilkendt førtidspension (af fysiske årsager), jeg fik rigtig meget og god hjælp fra et forum der hed K10, som desværre ikke eksisterer mere, og har siden været med til, at hjælpe andre på deres vej gennem systemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

HVorfor er er du så åbenlyst så "bange for kontanthjælp!,?"

KAn det ikke være lidt lige meget om det hedder SU, dagpenge, Boligsikring, Løn eller hvad det hedder?

Det er penge du har krav på og ret til, præcist om hvis det  var dagpenge, din løn eller lign.

JEg får snart besøg af kommunen . en af deres medarbehder, OG ja hvorfor? Fordi de tro jeg  nok har behov for hjælp til rengøring, ældrepleje generelt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Så du er langt fra med Aspergers. Det er kun ting som kræft og sådanne sygdomme som "automatisk" gir en føærtidspesnion.  Eller en anden tydeligvis dødelig sygdom.  fx PEST eller EBOLA. eller sådan noget.

jeg er slet ikke enig, så dette er ikke udtryk for min egen mening:

Du skal helst være død for overhovedet at tænke på førtidspension. I mangle tilfælde er det bedst hvis du allerede ER død inden du søger om førtidspension - at du er død gør nemlig at du opfylder kravende for at være fx dødeligt syg.

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Du kan også have andre sygdomme som reelt gør dig uarbejdsdygitg, fx diabetetes, Astma, Pest, Kolera, Eller hvad det nu kan være.

Men det får du ikke førtidspension af.

Forskellen burde "stå og falde" med om man så rent faktisk gør det?

Hvis du bare synes at din mave altid har "drillet", så prøv lige at leve laktosefrit, eller uden gluten og  sådan noget, det kan sagtens bare være derfor !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 33 minutter siden, snoozz skrev:

HVorfor er er du så åbenlyst så "bange for kontanthjælp!,?"

KAn det ikke være lidt lige meget om det hedder SU, dagpenge, Boligsikring, Løn eller hvad det hedder?

Det er penge du har krav på og ret til, præcist om hvis det  var dagpenge, din løn eller lign.

JEg får snart besøg af kommunen . en af deres medarbehder, OG ja hvorfor? Fordi de tro jeg  nok har behov for hjælp til rengøring, ældrepleje generelt.

Der er mange ulemper ved, at være på kontanthjælp.

Hvis man arver, eller på anden måde "kommer til penge", så vil jobcenteret hurtigt regne ud hvor længe man skal leve af de penge, og det er vel at mærke i forhold til hvad kontanthjælpen er på.

Derudover skal man stå til rådighed for hvad jobcenteret kan komme på, af "sjove idéer".

Hvis du havde prøvet at være på kh i en årrække, så ville du vide hvad jeg mener.

For 31 minutter siden, snoozz skrev:

Så du er langt fra med Aspergers. Det er kun ting som kræft og sådanne sygdomme som "automatisk" gir en føærtidspesnion.  Eller en anden tydeligvis dødelig sygdom.  fx PEST eller EBOLA. eller sådan noget.

jeg er slet ikke enig, så dette er ikke udtryk for min egen mening:

Du skal helst være død for overhovedet at tænke på førtidspension. I mangle tilfælde er det bedst hvis du allerede ER død inden du søger om førtidspension - at du er død gør nemlig at du opfylder kravende for at være fx dødeligt syg.

Hvad er det for en gang vrøvl.

Fp-reglerne er blevet strammet mange gange, men selvfølgelig skal man ikke være død for at få førtidspension. I det øjeblik man er død er man ikke længere berettiget til førtidspension.

For 23 minutter siden, snoozz skrev:

Du kan også have andre sygdomme som reelt gør dig uarbejdsdygitg, fx diabetetes, Astma, Pest, Kolera, Eller hvad det nu kan være.

Men det får du ikke førtidspension af.

Forskellen burde "stå og falde" med om man så rent faktisk gør det?

Hvis du bare synes at din mave altid har "drillet", så prøv lige at leve laktosefrit, eller uden gluten og  sådan noget, det kan sagtens bare være derfor !

Du modsiger dig selv flere gange i dette indlæg.

Du nævner flere sygdomme, som, ud fra det du skriver, medfører uarbejdsdygtighed, men der er dælme da mange diabetikere, som arbejder på fuld tid.

Og samtidig med, at du opremser en række sygdomme, som, iflg. din påstand, medfører reel uarbejdsdygtigherd, så påstår du, at man ikke får fp med disse sygdomme.

Kan du blive enig med dig selv?

Hvis man er fuldt uarbejdsdygtig, så er man berettiget til førtidspension. Længere er den ikke. Problemet kan være, at det skal "bevises" med div. lægepapirer og x antal arbejdsprøvninger.

Det sidste du skriver er da en værre gang vrøvl. Xtreeme skriver, at han har asperger, hvad har det med maveproblemer at gøre? Jeg kan virkelig ikke forestille mig, at asperger forsvinder ved at man undgår laktose eller gluten.:wacko:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.