Gæst Xtreeme

Asperger syndrom og førtidspension

Recommended Posts

Gæst Xtreeme

Hej jeg er 31 år og jeg har Asperger Syndrom. Jeg vil meget gerne høre om det er muligt for mig at søge om førtidspension. Jeg har haft det altid meget svært med uddannalser, men jeg HAR afsluttet nogle.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 8 minutter siden, Gæst Xtreeme skrev:

Hej jeg er 31 år og jeg har Asperger Syndrom. Jeg vil meget gerne høre om det er muligt for mig at søge om førtidspension. Jeg har haft det altid meget svært med uddannalser, men jeg HAR afsluttet nogle.  

Det er altid muligt, at søge om førtidspension.

Men, uanset hvilken lidelse/sygdom/whatever man har, så er det ikke nemt.

Man får ikke førtidspension p.g.a. en sygdom, kun hvis arbejdsevnen er nedsat i en grad, så man ikke kan forsørge sig selv. Og det vurderes man at kunne hvis man kan arbejde deltid eller derover.

Hvis man f.eks. kan arbejde 10 timer om ugen, så kan man være berettiget til fleksjob.

Førtidspension handler ikke om, om man kan tage en uddannelse, men om arbejdsevnen, i ethvert erhverv.

F.eks. hvis du er uddannet smed, og ikke længere kan arbejde som smed, så er du ikke berettiget til førtidspension hvis du kan arbejde 20 timer som butiksassistent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 12 minutter siden, fedt skrev:

https://www.tv2fyn.dk/artikel/jette-fik-endelig-en-diagnose-det-er-derfor-jeg-er-saer

Jette Enghuus kan i dag holde sit liv i de faste rammer, fordi diagnosen Aspergers endelig gav hende adgang til en førtidspension efter 15 år i kontanthjælpssystemet.

Årsagen til, at hun har fået fp efter at være diagnosticeret er sandsynligvis, at før hun blev diagnosticeret kunne det ikke udelukkes, at der var behandlingsmuligheder for hendes problemer, men med diagnosen har man kunnet udelukke behandlingsmuligheder.

Hvis der er behandlingsmuligheder, som måske kan øge arbejdsevnen bliver man ikke tilkendt fp.

Men fp tilkendes ikke ud fra diagnoser, men ud fra arbejdsevne. Hvis 50 aspergere søger om fp, så vil der sandsynligvis være store forskelle i deres arbejdsevne, og dermed også forskel på, om de bliver tilkendt fp, fleksjob eller måske hjælp til, at komme på arb.markedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 45 minutter siden, Gæst Xtreeme skrev:

Hej, for nogle år siden havde jeg en nabo, som var en ung mand med Aspergers Syndrom. Han var 19 år gammel og det på trods havde han allerede fået tilkendt førtidspension. Det syntes jeg var lidt underligt, at han i en så ung alder kunne få førtidspension uden at være blevet afprøvet på arbejdsmarkedet. Han lignede nærmest bare en halvstor dreng og på mange områder var han normalt begavet og frisk nok. Så jeg tror godt, han kunne have passet én eller anden form for job. Han var sådan en nørdet it-type. Måske kunne han have arbejdet med it et sted?!

I dag ved jeg, at man har strammet reglerne meget, så det er i dag sjældent at helt unge mennesker får tilkendt førtidspension. Nu er du så 31 år, men jeg har hørt, at det er sjældent, at man giver førtidspension til yngre mennesker under 40, medmindre der er meget stærke grunde til at give den. I dag er det måske gået for meget i den anden retning, så det er blevet FOR svært at få førtidspension? Jeg tror, man bør finde en bedre balance i tingene.

Jeg tror ikke, du kan få førtidspension endnu. Du er under 40 og hvis du har afsluttet nogle uddannelser, vil de sikkert argumentere for, at du HAR nogle ressourcer, du kan bruge i forbindelse med f.eks. et flexjob.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

I dag er der ikke ret mange der undgår en arbejdsprøvning, eller flere.

I 2016 fik min bror, dengang 55 år, flere blodpropper i hjernen med kort mellemrum, han gik dårligt, højre arm kunne ikke bruges (var mest i vejen), han havde svært ved at tale og læse.

Han kom i arb.prøvning i et supermarked, hvor han 2 gange om ugen, 2 timer hver gang, skulle sætte varer på hylderne. En anden medarbejder skulle sætte varerne frem til ham på et rullebord ell.l., og bagefter kunne en anden medarbejder gå og rette varerne til. :wacko:

Fra han blev syg/handicappet og til, at han blev tilkendt fp gik der ca. halvandet år.

Til sammenligning; I 1995 blev min far ramt af en blodprop i hjernen, han gik dårligt, men kunne køre bil (indrettet til ham), kunne ikke bruge venstre arm, men han kunne både læse og tale. Han fik straks førtidspension, udelukkende på baggrund af lægeerklæringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evalu
For 6 timer siden, Gæst Xtreeme skrev:

Jeg har et familiemedlem som  først fik diagnosen Asperger Syndrom som voksen.  Det var en stor lettelse for hende at få diagnosen, og hun  fik god hjælp fra kommunen til et flexjob på 16 timer om ugen.

Der er naturligvis forskel på mennesker med Asperger; men for hende er et flexjob ideelt, fordi hun dermed får en fast rutine i hverdagen og kommer ud blandt andre mennesker.

Hvis hun var blevet tildelt førtidspension, så tror jeg, at hun havde isoleret sig helt fra endre mennesker og havde tilbragt al sin tid alene foran computeren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det er forskelligt fra kommune til kommune (selvom det ikke burde være det !).

Jeg har boet i tre kommuner, i de første to blev jeg afvist alene begrundet med at jeg var under 40 år (og derfor måtte leve usselt på kontanthjælp langt ude på landet med en punkteret cykel som eneste transportmiddel, det var så langt ude at der ikke engang kørte busser!

Men den 3. kommune (Holbæk kommune) der ringede de endda selv til mig og sagde, jeg skulle da ikke have kontanthjælp men førtidspension, og det fik jeg så - og får stadig ;)

Ingen former for arbejdsprøvning, aktivering og hvad de ellers kalder det. Blot det tlfopkald, og en underskrift på et stykke papir om at de måtte få oplysninger fra "egen læge" - som jeg i øvrigt aldrig har set fysisk !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 10.2.2019 at 11:11, Gæst Xtreeme skrev:

Asperger spænder meget fra næsten normal, til næsten infantil autist, så det vil afhænge meget af hvor du ligger på skalaen.

Men ja det er muligt at få en pension hvis din situation vurderers til at være håbløst nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.