Gæst

Hvorfor skal landbruget have lov til at forurene?

Recommended Posts

Jojojo
For 21 timer siden, Anklageren skrev:

Byboerne har investeret mange milliarder i at rense spildevandet, men landbruget forurener videre. Byboerne står også til at skulle investere store beløb i kloakering.

Det viser sig nu, at landbruget kun har reduceret udledningen af kvælstof med 12 ton. I Landsbrugspakken blev der lovet 1.451 ton.

En af aftalens grundpiller var, at landbruget - til gengæld for en lempelse af gødningsbegrænsningerne - frivilligt skulle tage initiativ til tiltag, der mindsker kvælstofmængden i vandløb og søer.

Er det ikke utroligt, at man bilder vælgerne så meget lort ind?

http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-02-09-landbruget-har-svigtet-gronne-lofter-fra-landbrugspakke

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ida-auken-om-landbrugspakke-var-ved-falde-ned-af-stolen-da-jeg-saa-tallet

Jo, det er utroligt, men jeg regner ikke med at der er en eneste Dansker som er overraskede, med mindre man stemte på DF.

De samme sker nu med alle de opmærksomhed på de mange menneske smuglere som er fanget på grænsen til landet, selvom der blev fanget flere af baglands politiet før

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 35 minutter siden, dna skrev:

Det er et spørgsmål om prioritering. Udover måske den fattigste halve procent så kan alle få råd til at købe økologisk hvis de prioriterer det. F.eks. kan man lade være med at købe al muligt andet bras (tv, computer, bil, rejser, tøj i de mængder som mange køber osv) og i stedet bruge pengene på ordentligt mad. Derved er der faktisk dobbelt op på positiv miljøpåvirkning.

Sagen er den at landbruget er nemt at rakke ned på for det er "de andre" og folk bekymrer sig lige nøjagtigt nok til at man mener andre skal forbedre sig, men når det kommer til at man selv skal opgive noget så falder de fleste fra. Ja, man kan da godt lave lidt småforbedringer som at skifte til LED, isolere huset bedre osv, men det er i bund og grund noget, hvor man også har egen vinding. Så godt som ingen bringer nogle helt igennem uselviske ofre.

Når det kommer til landbrugets brug af kemikalier så har man faktisk direkte kontrol over om man vil støtte mindre brug af kemikalier eller ej. De fleste vælger så ikke at støtte det eller støtte i ringe grad.

Det er især let at rakke ned på landbruget, fordi byboerne og industrien har investeret mange milliarder i rensningsanlæg - og derfor forventer de, at landbruget er solidariske over for samfundet - og også gør noget.

I det følgende snakker jeg ikke for mig selv - men der kan være mange, som ikke synes, vi skal dyrke jorden økologisk - men som alligevel ikke er interesseret i, at landbruget forurener. De går måske op i, at der skal dyrkes store afgrøder ved hjælp af kunstgødning og kemi, så ingen kommer til at sulte i de fattige lande.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det er ikke landbruget, der ejer de vandløb og fjorde de forurener.

De er samfundseje - og derfor har borgerne selvfølgelig al mulig ret til at stille krav til landbruget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 6 timer siden, dna skrev:

Det er et spørgsmål om prioritering. Udover måske den fattigste halve procent så kan alle få råd til at købe økologisk hvis de prioriterer det. F.eks. kan man lade være med at købe al muligt andet bras (tv, computer, bil, rejser, tøj i de mængder som mange køber osv) og i stedet bruge pengene på ordentligt mad. Derved er der faktisk dobbelt op på positiv miljøpåvirkning.

Sagen er den at landbruget er nemt at rakke ned på for det er "de andre" og folk bekymrer sig lige nøjagtigt nok til at man mener andre skal forbedre sig, men når det kommer til at man selv skal opgive noget så falder de fleste fra. Ja, man kan da godt lave lidt småforbedringer som at skifte til LED, isolere huset bedre osv, men det er i bund og grund noget, hvor man også har egen vinding. Så godt som ingen bringer nogle helt igennem uselviske ofre.

Når det kommer til landbrugets brug af kemikalier så har man faktisk direkte kontrol over om man vil støtte mindre brug af kemikalier eller ej. De fleste vælger så ikke at støtte det eller støtte i ringe grad.

Jeg er enig i, at langt de fleste har råd til at købe økologisk. En pakke økologisk havregryn er stadig billigere end en pakke guldkorn eller cornflakes - som jo er mindre sundt.

Men når det kommer til færdigbagt brød, er det svært at finde det økologisk. Sådan var det for et par år siden. Man kan få rugbrød, der er økologisk, men udvalget er ikke så stort. Det kan godt være, det har ændret sig. Men så skal man jo til at bage selv af økologisk mel. Det er langt fra alle, der har den mulighed.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 16 minutter siden, homofaber skrev:

Jeg er enig i, at langt de fleste har råd til at købe økologisk. En pakke økologisk havregryn er stadig billigere end en pakke guldkorn eller cornflakes - som jo er mindre sundt.

Men når det kommer til færdigbagt brød, er det svært at finde det økologisk. Sådan var det for et par år siden. Man kan få rugbrød, der er økologisk, men udvalget er ikke så stort. Det kan godt være, det har ændret sig. Men så skal man jo til at bage selv af økologisk mel. Det er langt fra alle, der har den mulighed.

Jeg bager al den brød vi spiser, og når man bliver vant til det, så tager det ikke lang tid - og man behøver heller ikke at skabe en stor opvask under processen.

Jeg bager hvedebrød med surdej af groft hvedemel - også for at spalte fytin, så brødet bliver sundt.

Det eneste svære er at leve en ny surdej, for det tager tid inden den bliver rigtig god, men det skal man helst kun gøre en gang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 8 minutter siden, Anklageren skrev:

Jeg bager al den brød vi spiser, og når man bliver vant til det, så tager det ikke lang tid - og man behøver heller ikke at skabe en stor opvask under processen.

Jeg bager hvedebrød med surdej af groft hvedemel - også for at spalte fytin, så brødet bliver sundt.

Det eneste svære er at leve en ny surdej, for det tager tid inden den bliver rigtig god, men det skal man helst kun gøre en gang.

Jeg bager også alt mit brød selv. Men jeg spiser også kun rugbrød og der er kun rugmel i. Der er faktisk kun rugmel, vand, salt og så surdejen i brødet. Hvis jeg har gulerødder, kan jeg godt finde på at komme dem i.
Men det er rigtigt, at det med surdejen tager tid jo. I de år jeg har bagt, har jeg kun lavet en ny surdej 2 gange. Og to gange har jeg købt den hos Aurion. Man kan få dem i helsekostbutikker, og jeg bor tæt ved en.

Jeg har prøvet få gange at bage hvedebrød med surdej, men brødet er ofte blevet for syrligt, føler jeg. Af of til prøver jeg dog at bage andre ting, men jeg vender altid tilbage til mit rugbrød.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Jeg undre mig over, at alle går så højt op i landbrugets forurening, når de “kun” står for 16 %. 

De rigtige syndere kommer aldrig frem i lyset. 

Olie, naturgas og produktion af cement

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 16 minutter siden, gumle skrev:

Jeg undre mig over, at alle går så højt op i landbrugets forurening, når de “kun” står for 16 %. 

De rigtige syndere kommer aldrig frem i lyset. 

Olie, naturgas og produktion af cement

Jeg ved ikke, hvad du mener med 16%?

Industrien forurener med nogen helt andre stoffer

Dansk landbrug er hovedansvarlig for kvælstoffet i vandmiljøet - og det er det oplægget handler om, fordi det fører til iltsvind ved bunden i de indre danske farvande, i år hvor vi er uheldige med vejret.

https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/professor-politikere-har-ikke-styr-paa-fakta-om-kvaelstof-fra-landbruget

Der siver også gift ud i drikkevandsboringer, og det er det andet store problem ved landbruget.

Regeringen er blevet massivt kritiseret for at have arbejdet tæt sammen med interesseorganisationen Bæredygtigt Landbrug, og der er blevet løjet om fakta.

I næsten halvandet år skete der fejl på analyserne af kvælstof og fosfor udført på vandprøver indsamlet fra vandløb og søer i 2016 frem til april 2017. Fejlene er begået af laboratoriet ALS Denmark. Det oplyser miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) i et brev til medlemmerne af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.

https://effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/arkiv/13372/miljoestyrelsen-finder-fejl-i-analyser-af-kvaelstof-og-fosfor.aspx

Laboratoriefirmaet Eurofins analyserede vandprøver fra danske åer og farvande i fem år uden at gøre opmærksom på, hvilken metode, der blev brugt. Nu risikerer firmaet erstatningskrav fra Miljøstyrelsen.

Miljøstyrelsen er ved at vurdere, om der er grundlag for at kræve erstatning for de misvisende analyser, som i op til et årti har tegnet et forkert skønmaleri af det danske vandmiljø.

https://ing.dk/artikel/miljoestyrelsen-overvejer-at-kraeve-erstatning-fejlramte-vandproever-210917

Der er tale om analysemetoder, som man ikke har brugt i udlandet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind