Anklageren

Hvorfor skal landbruget have lov til at forurene?

Recommended Posts

Anklageren
Skrevet (redigeret)

Byboerne har investeret mange milliarder i at rense spildevandet, men landbruget forurener videre. Byboerne står også til at skulle investere store beløb i kloakering.

Det viser sig nu, at landbruget kun har reduceret udledningen af kvælstof med 12 ton. I Landsbrugspakken blev der lovet 1.451 ton.

En af aftalens grundpiller var, at landbruget - til gengæld for en lempelse af gødningsbegrænsningerne - frivilligt skulle tage initiativ til tiltag, der mindsker kvælstofmængden i vandløb og søer.

Er det ikke utroligt, at man bilder vælgerne så meget lort ind?

http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-02-09-landbruget-har-svigtet-gronne-lofter-fra-landbrugspakke

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ida-auken-om-landbrugspakke-var-ved-falde-ned-af-stolen-da-jeg-saa-tallet

Redigeret af Anklageren
Jeg har tilføjet link

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 6 timer siden, Anklageren skrev:

Byboerne har investeret mange milliarder i at rense spildevandet, men landbruget forurener videre. Byboerne står også til at skulle investere store beløb i kloakering.

Det viser sig nu, at landbruget kun har reduceret udledningen af kvælstof med 12 ton. I Landsbrugspakken blev der lovet 1.451 ton.

En af aftalens grundpiller var, at landbruget - til gengæld for en lempelse af gødningsbegrænsningerne - frivilligt skulle tage initiativ til tiltag, der mindsker kvælstofmængden i vandløb og søer.

Er det ikke utroligt, at man bilder vælgerne så meget lort ind?

http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-02-09-landbruget-har-svigtet-gronne-lofter-fra-landbrugspakke

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ida-auken-om-landbrugspakke-var-ved-falde-ned-af-stolen-da-jeg-saa-tallet

Jeg forventede intet mindre af den siddende regering. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Der er strukturelle problemer i landbruget, som kræver en helhedsløsning. Det kan ikke være meningen at nogle af landmændene skal have kæmpe gæld, som de ikke kan komme ud af. Beklager, men en bybo som jeg burde ikke have stemmeret til landbrugspolitik. Den slags kræver dygtige fagfolk, inkluderet folk som bekymrer sig om miljøet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 6 minutter siden, Leonidas skrev:

Der er strukturelle problemer i landbruget, som kræver en helhedsløsning. Det kan ikke være meningen at nogle af landmændene skal have kæmpe gæld, som de ikke kan komme ud af. Beklager, men en bybo som jeg burde ikke have stemmeret til landbrugspolitik. Den slags kræver dygtige fagfolk, inkluderet folk som bekymrer sig om miljøet.

Det er ikke viden, der mangler - men vilje

Landbrugtes indtjenings problemer skyldes at bedrifterne er for dyre, så en nyetableret landmand skal aflevere en stor pose penge til banker og kreditforeninger. De griner selv af det og siger, at de bare er prioritets bestyrere.

Selveste nationalbankdirektøren har udtalt, at landmænd skal have lov til at gå fallit ligesom i andre brancher, og at samfundsøkonomien sagtens kan bære det.

Læs evt. artiklen - Nationalbankdirektør: Gevinst for landbruget, hvis den dårligste tredjedel stopper

- hvis du er i tvivl.

https://landbrugsavisen.dk/nationalbankdirektør-gevinst-landbruget-hvis-den-dårligste-tredjedel-stopper

Der er heller ikke ret meget uenighed om, hvad man kan gøre for at reducere udledningen med kvælstof og fosfor - og selv landbruget er efterhånden enig i det (det arbejder landbruget også henimod - det bliver bare ikke til noget).

Man skal genetablere vådområderne, som er blevet afvandet.

Med mine egne ord - så sker der dét, når landmanden har gødet - og det uheldigvis regner meget - så suser gødningen ud gennem drænrørene og lige ud i vandmiljøet. Det er ikke noget som landmanden har lyst til, men sådan er naturens gang altså.

I gamle dage optog de våde enge en stor del af nedbøren, og en pæn del af kvælstoffet og fosfor'en blev optaget af planterne der.

Der bliver også dannet meget mere grundvand, når vandet får tid til at sive ned i våde enge (i stedet for at suse ud i havet i rekordfart).

Nu er Danmarks Naturfredningsforening og landbruget for en gangs skyld blevet enige om, at det vil gavne, hvis landmændene kan bytte den lavtliggende jord af ringe kvalitet med højereliggende jord af bedre kvalitet - og der etableres vådområder på den lavtliggende jord.

- Men hvornår bliver det til noget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Det gode ved landbruget er at vi kan styre forureningen som forbrugere. Vi kan vælge at købe økologisk og dermed mindske udledningen af gifte og kvælstof.

De fleste af os vælger dog at købe det meste konventionelt så det er næppe noget der optager dansker e i særlig grad.

Vil vi mindske forureningen må vi betale for det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fedt
Skrevet (redigeret)

Landbruget betyder forsvindende lidt for dansk økonomi. Hvis danske landmænd ophørte med at producere, ville nationalindkomsten i Danmark falde med ca. 3,5 procent. Dansk økonomi har overlevet langt større fald. Under krisen 2008-2009 faldt den eks. med cirka 5%.

3.5% i forhold til at Danmark er Europas største griselokum. Vores forurenede grundvand, vores forurenede havmiljø OSV. kommer til at koste store penge og kan ikke stå i forhold til 3,5% indtjening.

Redigeret af fedt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 6 minutter siden, fedt skrev:

Landbruget betyder forsvindende lidt for dansk økonomi. Hvis danske landmænd ophørte med at producere, ville nationalindkomsten i Danmark falde med ca. 3,5 procent. Dansk økonomi har overlevet langt større fald. Under krisen 2008-2009 faldt den f.eks. med cirka fem pct.

3.5% i forhold til at Danmark er Europas største griselokum. Vores forurenede grundvand, vores forurenede havmiljø OSV. kommer til at koste store penge og kan ikke stå i forhold til 3,5% indtjening.

Hvad foreslår du så i stedet hvis vi lukker landbruget ned? Skal vi stoppe med at spise? Skal vi importere al mad (med endnu større forurening som følge, dog flyttet til andre steder end vores baghave)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fedt
Skrevet (redigeret)
1 time siden, dna skrev:

Hvad foreslår du så i stedet hvis vi lukker landbruget ned? Skal vi stoppe med at spise? Skal vi importere al mad (med endnu større forurening som følge, dog flyttet til andre steder end vores baghave)?

Jeg vil ikke stå på mål for at du skal holde op med at spise, da jeg har hørt at det er usundt i længden. Synes vi skal forske mere i føde og sammensætninger af føde.

Personligt synes jeg Biomasse gødning, er super for landbruget og affaldet fra Biomasse er brændt af for langt størstedelen af massen. Har set Bioaffald gøde grøntsager op til 3år efter udsmidning. (bare en tanke)

Vi skal forandre fortællingen om landbruget, fra at være en lovsang om kvalitetssmør og andelsbevægelsens fællesskab til at handle om gylle og gæld?

Redigeret af fedt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)
For 4 timer siden, dna skrev:

Det gode ved landbruget er at vi kan styre forureningen som forbrugere. Vi kan vælge at købe økologisk og dermed mindske udledningen af gifte og kvælstof.

De fleste af os vælger dog at købe det meste konventionelt så det er næppe noget der optager dansker e i særlig grad.

Vil vi mindske forureningen må vi betale for det. 

Det lyder som om du har penge nok :)

Nu snakker jeg ikke for mig selv, men der kan være mange, som ikke synes, vi skal dyrke jorden økologisk - men som alligevel ikke er interesseret i, at landbruget forurener.

De går måske op i, at der skal dyrkes store afgrøder, så ingen kommer til at sulte i de fattige lande.

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 1 minut siden, Anklageren skrev:

Det lyder som om du har penge nok :)

Det er et spørgsmål om prioritering. Udover måske den fattigste halve procent så kan alle få råd til at købe økologisk hvis de prioriterer det. F.eks. kan man lade være med at købe al muligt andet bras (tv, computer, bil, rejser, tøj i de mængder som mange køber osv) og i stedet bruge pengene på ordentligt mad. Derved er der faktisk dobbelt op på positiv miljøpåvirkning.

Sagen er den at landbruget er nemt at rakke ned på for det er "de andre" og folk bekymrer sig lige nøjagtigt nok til at man mener andre skal forbedre sig, men når det kommer til at man selv skal opgive noget så falder de fleste fra. Ja, man kan da godt lave lidt småforbedringer som at skifte til LED, isolere huset bedre osv, men det er i bund og grund noget, hvor man også har egen vinding. Så godt som ingen bringer nogle helt igennem uselviske ofre.

Når det kommer til landbrugets brug af kemikalier så har man faktisk direkte kontrol over om man vil støtte mindre brug af kemikalier eller ej. De fleste vælger så ikke at støtte det eller støtte i ringe grad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind