Anklageren

Skibet der forsvandt på sin jomfrurejse

Recommended Posts

Anklageren

I januar 1957 blev det danske grønlandsskib Umanak fanget i en orkan i farvandet syd for Grønland. Enorme bølger knuste vinduerne på skibet og slog redningsbåde overbord. 

Det førte til en folketingsdebat om grønlandssejladsen om vinteren.

Før krigen havde man ikke besejlet Grønland om vinteren, da Nordatlanten er et af verdens farligste områder at sejle i, men folketingsdebatten endte med, at politikerne ikke stoppede sejlads om vinteren.

Hans%20Hedtoft_3-1%20-%20Kopi.jpg

Så blev vidunderskibet Hans Hedtoft bygget som et "synkefri" skib, der var specialbygget til ishavssejlads.

Hans Hedtoft forsvandt på sin jomfrurejse, og man har aldrig fået fuldt klarhed over, hvad der skete. Det står dog klart, at Hans Hedtoft ramte et isbjerg og langsomt sank under en storm.

Den tyske fisketrawler Johannes Krüss nåede frem til den position Hans Hedtoft havde opgivet telegrafisk efter sit SOS, men skibet var der ikke. Trawleren fortsatte til en position man havde pejlet sig frem til ud fra Hans Hedtoft telegraf. Hans Hedtoft sendte nødraketter op, men man kunne ikke se dem. Der var også dårlig sigtbarhed.

Nu er det præcis 60 år siden, at telegrafist Carl Dejligbjerg morsede sin sidste besked: Vi synker nu.

Så kom det frem, at alle kaptajner fra Den Kongelige Grønlandske Handel knap to år tidligere havde frarådet sejlads med passagerer om vinteren til Grønland.

Så stoppede man vintersejlads med passagerer og gik over til flytransport, og det har man gjort siden.

Godstransport sker i dag med Royal Arctic Lines containerskibe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Idag holder skibe nøje øje med vejrudsigterne, og ændrer sejlplanerne ud fra disse. Mon noget af forklaringen på forliset, er at skibet undervurderede vejret?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 48 minutter siden, Leonidas skrev:

Idag holder skibe nøje øje med vejrudsigterne, og ændrer sejlplanerne ud fra disse. Mon noget af forklaringen på forliset, er at skibet undervurderede vejret?

Ny teknologi gør det sikrere, men jeg overdrev ikke, da jeg kaldte Nordatlanten et af verdens farligste farvande.

Erfarne søfolk ved, at Nordatlanten er en grum en.

Om efteråret og om vinteren afløser det ene stormlavtryk det andet.

Hans hedtoft var specielt konstrueret til sejlads i isfyldt farvand og havde forstærket stævn, dobbeltbund, og var inddelt i syv vandtætte rum, hvorfor det ifølge beregningerne skulle kunne holde sig flydende, selv om det ene rum blev fyldt med vand.

Hans Hedtoft var udråbt til at være synkefrit, så der blev ikke taget specielt hensyn til advarsler om isbjerge, og det blev skæbnesvangert.

Citat fra Wiki: Det er fortsat en gåde, hvordan skibet kunne forlise. M/S Hans Hedtoft er blevet kaldt det danske Titanic, idet skibet, ligesom Titanic, på sin jomfrurejse påsejlede et isbjerg og sank, selvom skibet blev betragtet som synkefrit. 

Grønlandsminister Johannes Kjærbøl blev i Folketinget truet med en rigsretssag fra Venstre, Konservative og Socialistisk Folkeparti, da han angiveligt havde vildledt tingets medlemmer i forbindelse med oplæsning af en erklæring fra kaptajnerne ansat ved KGH, hvoraf han havde undladt at nævne to kaptajners advarsler imod vintersejlads med skib til Grønland.

 

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Hvem udråbte skibet til at være synkefrit? Det lyder som noget journalister og politikere har fundet på. Siden Titanic har man udmærket vidst at skibe, der er bygget primært af stål ikke er synnefrie. Det er temmelig simpel fysik (stål har større massefylde end havvand).

Som sømand er jeg selv udmærket klar over at skibe ikke er synkefrie og vi holder fast øje med vejrprognoser. Har man virkelig ikke taget isbjerge alvorligt så vidner det først og fremmest om ufattelig dårligt sømandsskab. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 12 minutter siden, dna skrev:

Hvem udråbte skibet til at være synkefrit? Det lyder som noget journalister og politikere har fundet på. Siden Titanic har man udmærket vidst at skibe, der er bygget primært af stål ikke er synnefrie. Det er temmelig simpel fysik (stål har større massefylde end havvand).

Som sømand er jeg selv udmærket klar over at skibe ikke er synkefrie og vi holder fast øje med vejrprognoser. Har man virkelig ikke taget isbjerge alvorligt så vidner det først og fremmest om ufattelig dårligt sømandsskab. 

 

Det tror jeg på, at du har ret i.

Her er, hvad man ved:

30. januar 1959

Kl. 03.00. Hans Hedtoft udsender sin 1. vejrmelding: Position 59°,9 N 45°,9 V (omregnet fra decimaltal 59°54' N 45°54' V). Skibets kurs SØ. Skibets fart 10-12 knob. Ingen nedbør. Vind SØ t S, styrke 2-3. Sigt 10 sømil.

 

Kl. 09.00. Hans Hedtoft udsender sin 2. vejrmelding: Position 59°,7 N 44°,9 V (omregnet fra decimaltal 59°42' N 44°54' V. Skibets kurs Ø. Skibets fart 7-9 knob. Moderat vedvarende snefald. Vind NNV styrke 5. Sigt 1 sømil.

 

Umiddelbart herefter øges farten til 13 knob (ikke bekræftet).

 

Kl. 11.00. Hans Hedtoft udsender ismelding: Åbent vand SV for Sardloq (nær Julianehåb) indtil 6-10 sømil fra kysten, SV  for Nanortalik indtil 21-25 sømil fra kysten og SV for Kap Farvel samme afstand, men med isskodser og forvasket storis.

 

Kl. 13.50. Radiostationen i Julianehåb opfanger et radio-telefonisk nødsignal fra Hans Hedtoft. Man hørte Hans Hedtoft anmode Prins Christianssund om at udsende nødsignal på 500 kHz, da nødantennemasten var væltet. Vejrstationen havde senest haft kontakt til Hans Hedtoft kl. 16.32, hvor der ikke var meldt om problemer.

 

Kl. 13.56. Hans Hedtoft: Sender SOS, er kollideret med isbjerg på position 59°,5 N 43° V (omregnet fra decimaltal 59°30' N 43°00' V). Radiosignalet opfanges opfanges af Prins Christianssund radiostation der straks udsender nødsignalet.

 

Kl. 14.10. Hans Hedtoft gentager SOS signalet telegrafisk

Kl. 14.41. Hans Hedtoft: SOS udsendes påny, med oplysning om at skibet på grund af lækage er ved at fyldes med vand i maskinrummet.

Kl. 14.44. Hans Hedtoft: Poseidon. De er nærmeste skib. Kom til assistance.

Kl. 14.47. Poseidon: Meddeler Hans Hedtoft at Johannes Krüss er nærmere. Johan Krüss' position er på dette tidspunkt 59°25' N 42°30' V, og vil komme til hjælp.

 

Hans Hedtoft kunne herefter ikke længere sende over radioen (2182 kHz), men kun lytte. Johannes Krüss kunne kun sende på 2182 kHz, så det blev aftalt at Hans Hedtoft lyttede på 2182 kHz og svarede på 500 kHz.

 

15.04. Johannes Krüss: Hans Hedtoft, dette er den tyske trawler Johannes Krüss - svar på 500 kHz.

15.04. Hans Hedtoft: Hvorledes modtager De mig ?

15.04. Johannes Krüss: OK.

15.06. Johannes Krüss: SOS. Vi er på vej til Deres position, fart omkring 10 mil. Send pejlestreger på 500 kHz.

15.08. Johannes Krüss: Johannes Krüss pejler Hans Hedtoft på 226° retvisende.

15.11. Johannes Krüss: Vi holder kurs 226° mod Dem.

15.12. Hans Hedtoft: Kaptajnen siger, der er megen is omkring os. Bed Poseidon komme til assistance. Skibet synker. Der er meget vand i maskinrummet - og vi har mange passagerer ombord, ca. 90 med besætningen. De må gerne tale tysk.

15.15. Johannes Krüss: OK. Vi sejler ca. 10 sømil i timen. Der er høj sø og is, snebyger og dårlig sigtbarhed.

15.25. Hans Hedtoft: Vil De pejle igen ?

15.25. Johannes Krüss: OK, send pejlestreger.

15.28. Johannes Krüss: Vi pejler Dem på 235° retvisende. Kan De pejle 2182 kHz ?

15.28. Hans Hedtoft: Nej.

15.36. Johannes Krüss: Vær så venlig at pejle Prins Christianssund.

15.36. Hans Hedtoft: OK. Vi pejler.

15.52. Hans hedtoft. Kaptajnen siger, vi pejler Prins Christians Sund retvisende nord.

15.52. Johannes Krüss: OK. Vi pejler Prins Christianssund på 345° retvisende.

15.52. Hans Hedtoft: OK. Intet nyt her.

15.57. Hans Hedtoft: (Sender pejlestreger igen).

15.57. Johannes Krüss: Vi pejler dem på 220°. Har De megen is ?

16.10. Hans Hedtoft: Vi har mange mindre stykker, men ingen isfjelde.

16.14. Johannes Krüss: Vi har meget høj sø, ringe sigtbarhed på grund af snebyger.

16.15. Johannes Krüss: (Sender til Prins Christianssund) Vi er på vej til Hans Hedtoft, men det varer vel endnu 1 til 2 timer; sne, snebyger, høj søgang og is hindrer sejladsen. Sejler ca. 10 sømil i timen.

16.36. Johannes Krüss: Send pejlestreger.

16.38. Johannes Krüss: Pejling 221°.

16.41. Johannes Krüss: Kan de affyre raketter ?

16.41. Hans Hedtoft: Ja.

17.06. Johannes Krüss: Fyr raketter af.

17.08. Hans Hedtoft: Vi sender nu raketter op.

17.14. Hans Hedtoft: Har De set dem ?

17.14. Johannes Krüss: Nej.

17.14. Hans Hedtoft: Den næste kommer i løbet af 10 sekunder.

17.15. Hans Hedtoft: Har De set dem ?

17.15. Johannes Krüss: Nej.

17.16. Johannes Krüss: Har De endnu elektrisk lys ombord ?

17.16. Hans Hedtoft: Nej.

17.21. Johannes Krüss: Kan De se vores projektør, vi lyser højt op i luften ?

17.21. Hans Hedtoft: Vi kan ikke se den.

17.30. Johannes Krüss: Send pejlestreger.

17.30. Johannes Krüss: Pejling på 225°.

17.30. Hans Hedtoft: OK.

17.41. Hans Hedtoft: Har lige pejlet Prins Christianssund på 176°. Vi synker langsomt. (Pejlingen er forkert, skal være 356°).

17.45. Johannes Krüss: Der er megen is her, meget dårlig sigtbarhed, mange snebyger.

17.45. Prins Christianssund: Oplyser Hans Hedtoft om, at der på dette tidspunkt nu skulle være flyvemaskiner over skibet. Hans Hedtoft svarer bekræftende, men Prins Christianssund opfatter det ikke rigtigt, og beder om gentagelse.

18.00. Johannes Krüss: Beder om at Hans Hedtoft sender pejlestreger. Intet svar.

18.03. Johannes Krüss: Vi kalder Hans Hedtoft.  Intet svar.

18.06. Johannes Krüss, Poseidon og Prins Christianssund Radio hører på 500 kHz 2 korte og 3 lange svage og delvis forvrængede streger. Der hørtes nogle usikre signaler, som af to erfarne radioassistenter blev opfattet som "Vi synker nu...."

18.07. Johannes Krüss: Hans Hedtoft, er de der. Intet svar.

Herefter intet.

http://www.hanshedtoft.dk/01 Hans Hedtoft/Radiokommunikation/radiokommunikation_main.htm

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

ifølge Convex så er den skvattet ud over kanten.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Christelk
Skrevet (redigeret)

Har i hørt om ham som er ved at krydse Atlanterhavet i en tønde

Har nu fundet hans dagbog på tysk . Men i denne måned har han slet ikke skreven noget endnu . Ellers hver dag . Så det ser ikke godt ud , men måske er der bare  problemer med computeren .

https://www.watson.ch/leben/schifffahrt/614436549-ein-franzose-treibt-seit-weihnachten-in-einer-tonne-ueber-den-atlantik

Han skulle nu have prøvet med en almindelig og ubemandet tønde først .  

Der er nok ingen som undrer sig , når man ikke kommer til at høre mere fra ham . Mere når han når at komme på land et sted !

https://denkorteavis.dk/2018/han-er-71-aar-og-ikke-bange-af-sig-franskmand-vil-krydse-atlanten-i-en-toende-med-forsyninger-af-hvidvin-og-foie-gras/

https://www.facebook.com/people/Jean-Jacques-Savin/100012219870144

Redigeret af Christelk
Tilføjellse

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind