Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Recommended Posts

snoozz
For 9 timer siden, amal7981 skrev:

Hej.

Jeg har en datter på 14 som er begyndt at få mange drengevenner. Hendes bedsteven er en dreng. De snakker sammen næsten hver dag over deres telefoner, så jeg kan godt mærke at de er meget tætte. De har været i biografen sammen et par gange, og har nu spurgt om det er okay at de sover sammen. Min datter har forsikret mig om flere gange at de ikke skal have sex da de kun er venner, og de sover ikke i samme seng. Min mand er meget bestemt på at de ikke skal have lov, da han er ret overbeskyttende mod hende fordi hun altid har været fars pige. Det er ikke altid at han giver hende lov til at snakke ud før han har sagt nej til det hun spørg om. 

Jeg mener at vi burde sætte os og snakke med hende om det, og høre hvordan hun har det med det. Men hvor gammel skal man være for at sove sammen med en fra modsatte køn? Hvad mener i?

Når man selv synes! Kortere kan det ikke siges.

Jeg har selv en datter på netop 14 år.

Medmindre du har mistanke om misbrug eller vold, og tænker om hun måske har sex med denne dreng.....

Så har hun det når hun selv vil, uanset om hun så er 14 eller 17 år.og hvad "loven" ellers siger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 3 timer siden, snoozz skrev:

Så har hun det når hun selv vil, uanset om hun så er 14 eller 17 år.og hvad "loven" ellers siger.

Det må man jo håbe - men der er forskel på, hvordan piger mister deres mødom.

Det er svært at udtale sig så sikkert om det - men jeg forstår godt, hvad du mener.

Her er der så vidt jeg kan forstå tale om noget andet - nemlig - om faderen vil give pigen lov til at sove sammen med drengen - altså være ude hele natten.

Med hensyn til at at være ude om natten, må man som far sætte grænser, når pigen kun er 14 år.

Går de i byen? drikker de? hvem drikker de sammen med? går de til fest? osv.

En naiv pige kan komme ud for meget - og 14-årige er naive.

Jeg er læreruddannet og har haft elever med på lejrskole, så jeg ved godt, hvordan de kan være i den alder, når de kommer hjemmefra :)

Jeg har ikke set det som min opgave at beskytte elevers mødom, men man skal passe på dem.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Men det er slet ikke en lærers, eller en forælders "opgave" at beskytte unge pigers mødom, om de så er 13 eller 16 år !

Deres seksualitet skal de selv "opdage", det er en del af at blive voksen.

Det man KAN gøre som lærer eller forælder, er at guide og vejlede i og anskaffe fx P-piller, eller andet prævention.

Og nej kondomer virker ikke, der findes ikke noget mere usexet end kondomer. I al fald set med en 16-årigs øjne.

Jeg gjorde selv en pige gravid da hun var 15 år og jeg var 16 år, og jeg betaler endnu !

Men havde et forbud mod sex, fra enten hendes eller mine forældre stoppet os i at have sex? Næppe !

Der blev så ikke noget barn ud af det, men det gjorde der nogle år senere da vi var 23 og 22 år, som stadig er ret ungt at blive forældre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 1 minut siden, snoozz skrev:

Men det er slet ikke en lærers, eller en forælders "opgave" at beskytte unge pigers mødom, om de så er 13 eller 16 år !

Det har jeg ikke påstået, at det er. Jeg skrev ordret: "Jeg har ikke set det som min opgave at beskytte elevers mødom". 

Jeg har heller ikke beskyttet min egen datters mødom. 

Nu ved jeg, hvordan det gik til, at hun mistede den, men der gik mange år, før hun fortalte mig det.

Eftersom man så let bliver misforstået, så vil jeg understrege, at jeg aldrig har spurgt min datter om det.

Deres seksualitet skal de selv "opdage", det er en del af at blive voksen.

Det man KAN gøre som lærer eller forælder, er at guide og vejlede i og anskaffe fx P-piller, eller andet prævention.

Og nej kondomer virker ikke, der findes ikke noget mere usexet end kondomer. I al fald set med en 16-årigs øjne.

Jeg gjorde selv en pige gravid da hun var 15 år og jeg var 16 år, og jeg betaler endnu !

Men havde et forbud mod sex, fra enten hendes eller mine forældre stoppet os i at have sex? Næppe !

Der blev så ikke noget barn ud af det, men det gjorde der nogle år senere da vi var 23 og 22 år, som stadig er ret ungt at blive forældre.

Jeg forholder mig til, at ens datter kan blive voldtaget og så meget andet. Hvis forældrene er ligeglade, kan der ske så meget.

Det bliver sikkert også misforstået, men jeg slutter her.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Som lærer har jeg også haft 13-14 årige til seksualundervisning og undervist om rusmidler.

Nu er det snart længe siden, for jeg har også en IT uddannelse, og har arbejdet med IT under lærernes overenskomst.

Selvfølgelig skal de unge vejledes i, hvordan de undgår at blive gravide og hvordan de undgår kønssygdomme.

Det er også forældrenes opgave, og man skal ikke sige til de unge, at der ikke er noget mere usexet end kondomer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nej vi er da helt enige. Men ærligt; kondomer ER altså ikke sexede. ! Det ved enhver der har prøvet dem.

Sexlivet er svært nok når man er 13 eller 16 år.

Jeg husker da mig selv den gang, jeg mente det der "sex" er noget opreklameret pis for det virker jo ikke.

Men så efter 4 forsøg så virkede det ;)

Og så var det fantastisk.

Anklageren når du har 6- 7. klasser til undervisning så er du vel klar over at ikke alle er klar til det ?

Fx at få vist på en dildo hvordan et kondom kommer på? Eller drenge skal vide om menses?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 17 timer siden, Anklageren skrev:

Som lærer har jeg også haft 13-14 årige til seksualundervisning og undervist om rusmidler.

Nu er det snart længe siden, for jeg har også en IT uddannelse, og har arbejdet med IT under lærernes overenskomst.

Selvfølgelig skal de unge vejledes i, hvordan de undgår at blive gravide og hvordan de undgår kønssygdomme.

Det er også forældrenes opgave, og man skal ikke sige til de unge, at der ikke er noget mere usexet end kondomer.

Jeg kan huske, at da jeg var 13-14 år, syntes jeg det var enormt pinligt at tale om sex med mine forældre.

Så jeg mener ikke, at det behøver være en forældreopgave. Sådan noget som sex er det som teenager meget mere bekvent at tale med FREMMEDE om. Ikke med ens familie. Eller sådan havde jeg det i hvert fald.

Så kendte jeg en fremmed mand på 34-35 år, som jeg fik svarene af. For ham syntes jeg ikke, det var pinligt at spørge - da der var lidt mere distance mellem os end mellem mig og mine forældre.

Vi havde også seksualundervisning i skolen. Den stod vores klasselærerinde for. Hun var dog meget uegnet til opgaven, da hun stod og krummede tæer og så meget febrilsk og ubekvem ud ved situationen. Hun fik sex til at fremstå som noget meget farligt og syndigt. Det syntes jeg var en kejtet måde at levere budskabet på.

Så de lærere, der skal stå for dét, bør være parate til opgaven - og påtage den med glæde/velvije, så det er i hvert fald ikke noget, jeg synes at en lærer skal tvinges til at påtage sig. Men man kan uddelegere opgaven til den eller de lærere, der ikke bliver generet ved at tale om sex....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
deliciouscookie
On 23/1/2019 at 19:01, Lucianone skrev:

Forbud synes jeg er for reaktionært. Vi lever ikke i 1950 længere.

Men giv jeres datter frihed under ansvar, lidt ligesom ThomasSneum er inde på i sit indlæg. I bør søge dialog fremfor hårdhændet at udstikke forbud.

Forbud er noget man kan indføre, når dialogen har slået fejl. Men først da.

Jeg ville som forældre gerne kende drengen lidt og hvis jeg som far eller mor vurderede, at han var "god nok", ville jeg sige god for, at de kunne overnatte sammen. Jeg synes ikke, at man behøver at gøre det til noget farligt og unaturligt at piger og drenge overnatter sammen. Livet er andet end sex. Og selv HVIS de har sex, hvad så, hvis de begge har lyst??

Nu er hun dog under den seksuelle lavalder, kan jeg forstå. Så kan jeg måske bedre forstå, at I er oppe på stikkerne. Om der går kun få måneder, så er hun "buksemyndig" og så kan I ikke blive ved med at blande jer i hendes sexliv. Så når hun fylder 15, står det hende i princippet frit at udvælge sig den eller de seksualpartnere, hun lyster. Og det mener jeg ikke, at I som udgangspunkt skal blande jer i. Eller rettere, I kan jo rådgive hende. Men forbud mener jeg som nævnt ikke er vejen frem.

Når dette er sagt, så er det jeres datter og I er hendes forældre. Det er jeg ikke. Men jeg har bare sagt min mening.

Der tager du fejl, som umyndig kræver det faktisk stadig forældrens accpet, det er bare ikke særskildt strafbart at have sex når det er frivilligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 29 minutter siden, deliciouscookie skrev:

Der tager du fejl, som umyndig kræver det faktisk stadig forældrens accpet, det er bare ikke særskildt strafbart at have sex når det er frivilligt.

Det mener jeg ikke, at det kræver nej. Jeg hørte engang om et tilfælde, hvor en 15 årig havde sex med en 18-19 årig og hvor forældrene til den 18-19 anmeldte det. Politiet sagde, at de kunne de ikke gøre noget ved, fordi forholdet var frivilligt.

Så jeg tror ikke, at det er sandt, at en 15-17 årig skal have forældrenes accept for at dyrke sex. Det virker da også som en krænkelse af det unge menneske, hvis det forholder sig således!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
deliciouscookie
1 time siden, Lucianone skrev:

Det mener jeg ikke, at det kræver nej. Jeg hørte engang om et tilfælde, hvor en 15 årig havde sex med en 18-19 årig og hvor forældrene til den 18-19 anmeldte det. Politiet sagde, at de kunne de ikke gøre noget ved, fordi forholdet var frivilligt.

Så jeg tror ikke, at det er sandt, at en 15-17 årig skal have forældrenes accept for at dyrke sex. Det virker da også som en krænkelse af det unge menneske, hvis det forholder sig således!

Nope de lever under forældrenes tag og under deres ansvar, men det er ikke en strafbar handling at have sex imod forældrenes vilje, ligesom det ikke er strafbart at ryge eller drikke imod forældrenes vilje, at nægte at lave lektier eller andet som er en del af opdragelsen. Men derfor betyder ikke at forælder ikke skal sætte grænser og opdrage og hvis barnet ønsker at bo hos forældrene så sætte de også reglerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...