Recommended Posts

ThomasSneum

I kommer ikke særlig langt med forbud. 
Ønsker I at jeres datter kommer til jer i fremtiden, så søger I dialogen istedet. 

Tal med hende -og med ham. Fortæl dem hvad i forventer, og hvad I mener er i orden. 

De gør alligevel helt som de nu engang har lyst til, men måske, måske.. så kan i hjælpe dem til at forstå, hvad som er ret og forkert. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Selvfølgelig skal I holde fast ved forbuddet. Og så skal I naturligvis have en form for dialog, men hvor I står for autoriteten, den myndighed I repræsenterer. I er de voksne og ved præcis, hvad der er bedst for hende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 9 minutter siden, Leonidas skrev:

Selvfølgelig skal I holde fast ved forbuddet. Og så skal I naturligvis have en form for dialog, men hvor I står for autoriteten, den myndighed I repræsenterer. I er de voksne og ved præcis, hvad der er bedst for hende. 

Hmm.. husker du den tid? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 5 timer siden, amal7981 skrev:

Hej.

Jeg har en datter på 14 som er begyndt at få mange drengevenner. Hendes bedsteven er en dreng. De snakker sammen næsten hver dag over deres telefoner, så jeg kan godt mærke at de er meget tætte. De har været i biografen sammen et par gange, og har nu spurgt om det er okay at de sover sammen. Min datter har forsikret mig om flere gange at de ikke skal have sex da de kun er venner, og de sover ikke i samme seng. Min mand er meget bestemt på at de ikke skal have lov, da han er ret overbeskyttende mod hende fordi hun altid har været fars pige. Det er ikke altid at han giver hende lov til at snakke ud før han har sagt nej til det hun spørg om. 

Jeg mener at vi burde sætte os og snakke med hende om det, og høre hvordan hun har det med det. Men hvor gammel skal man være for at sove sammen med en fra modsatte køn? Hvad mener i?

Sådan skal en far være

Det er naturligt, at en far beskytter sin datter.

På den anden side set, så kan man nok ikke som forælder beskytte sin datters dyd, hvis hun selv vil miste den. Det varer jo ikke længe, inden det bliver lovligt for datteren at have sex.

Det er et dilemma, at det kan være svært for en far at finde ud af, hvornår han skal give slip.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
deliciouscookie
For 6 timer siden, amal7981 skrev:

Hej.

Jeg har en datter på 14 som er begyndt at få mange drengevenner. Hendes bedsteven er en dreng. De snakker sammen næsten hver dag over deres telefoner, så jeg kan godt mærke at de er meget tætte. De har været i biografen sammen et par gange, og har nu spurgt om det er okay at de sover sammen. Min datter har forsikret mig om flere gange at de ikke skal have sex da de kun er venner, og de sover ikke i samme seng. Min mand er meget bestemt på at de ikke skal have lov, da han er ret overbeskyttende mod hende fordi hun altid har været fars pige. Det er ikke altid at han giver hende lov til at snakke ud før han har sagt nej til det hun spørg om. 

Jeg mener at vi burde sætte os og snakke med hende om det, og høre hvordan hun har det med det. Men hvor gammel skal man være for at sove sammen med en fra modsatte køn? Hvad mener i?

I kan jo starte med at overholde straffeloven, det er 15 år og børn har brug for både kærlighed, råd OG forbud.

Det er helt forkret når folker skriver at forbud ikke hjælper, børn respekter forælder som giver fornuftige forbud og sætter grænser, med en god begrundelser og masser af kærligt og omsorg. Alt ander er pligtforsømmelse og misforstået godhed.

Så tag en snak om drenge og sex. Også om konsekveser og hvad der er rigtigt og forkert samt hvorfor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
deliciouscookie
For 36 minutter siden, Anklageren skrev:

Sådan skal en far være

Det er naturligt, at en far beskytter sin datter.

På den anden side set, så kan man nok ikke som forælder beskytte sin datters dyd, hvis hun selv vil miste den. Det varer jo ikke længe, inden det bliver lovligt for datteren at have sex.

Det er et dilemma, at det kan være svært for en far at finde ud af, hvornår han skal give slip.

Meget muligt men i hvert fald ikke i en alder af 14. Når nu bliver 16 kan vi tale om at farmand skal give mere plads, men sku ikke i en alder af 14.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Skrevet (redigeret)
For 30 minutter siden, deliciouscookie skrev:

Meget muligt men i hvert fald ikke i en alder af 14. Når nu bliver 16 kan vi tale om at farmand skal give mere plads, men sku ikke i en alder af 14.

Hvad er det, du ikke forstår ved: " Det varer jo ikke længe, inden det bliver lovligt for datteren at have sex."

Troede du, jeg mente, at hun ikke skulle vente til det blev lovligt???

Det gør jeg ikke. Det er forskelligt, hvor gamle de skal være - for børn modnes forskelligt.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hvad betyder faste rammer?

Jeg har været enlig far, og jeg sagde på et tidspunkt til min datter: Når du fylder 18 år, så bestemmer du selv over dit liv. Det er du ikke gammel nok til endnu, så jeg bestemmer, hvad du må, fordi jeg er din far. Nu har snart fødselsdag, og når du fylder år, er du blevet gammel nok til, at du selv kan bestemme over ...

Nu kan jeg ikke lige huske detaljerne præcist, men jeg pindede det helt ud i detaljen - hvad jeg bestemte - og hvad hun nu selv kunne bestemme.

Det er nødvendigt, at skære det ud i pap, så det ikke kan misforstås. Hvis der opstår forhandlinger - som - jamen du sagde da selv ... - så dur det ikke. 

Jeg ved ikke, om andre kan gøre noget lignende, men det fungerede ret godt for os.

Det var ikke altid helt nemt for mig, hvis jeg syntes, hun bestemte noget forkert - men jeg holdt, hvad havde sagt - og det er aldrig helt let at opdrage børn, når de bliver teenagere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Forbud synes jeg er for reaktionært. Vi lever ikke i 1950 længere.

Men giv jeres datter frihed under ansvar, lidt ligesom ThomasSneum er inde på i sit indlæg. I bør søge dialog fremfor hårdhændet at udstikke forbud.

Forbud er noget man kan indføre, når dialogen har slået fejl. Men først da.

Jeg ville som forældre gerne kende drengen lidt og hvis jeg som far eller mor vurderede, at han var "god nok", ville jeg sige god for, at de kunne overnatte sammen. Jeg synes ikke, at man behøver at gøre det til noget farligt og unaturligt at piger og drenge overnatter sammen. Livet er andet end sex. Og selv HVIS de har sex, hvad så, hvis de begge har lyst??

Nu er hun dog under den seksuelle lavalder, kan jeg forstå. Så kan jeg måske bedre forstå, at I er oppe på stikkerne. Om der går kun få måneder, så er hun "buksemyndig" og så kan I ikke blive ved med at blande jer i hendes sexliv. Så når hun fylder 15, står det hende i princippet frit at udvælge sig den eller de seksualpartnere, hun lyster. Og det mener jeg ikke, at I som udgangspunkt skal blande jer i. Eller rettere, I kan jo rådgive hende. Men forbud mener jeg som nævnt ikke er vejen frem.

Når dette er sagt, så er det jeres datter og I er hendes forældre. Det er jeg ikke. Men jeg har bare sagt min mening.

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.