ab1959

Taxaer - en forkælet branche - demonstration

Recommended Posts

ab1959

Det lykkedes nogle taxa-chauffører at skabe kaos i den indre by fordi de er utilfredse med at den helt ekstraordinære beskyttelse imod konkurrence, som Folketinget ydede dem ikke gør dem til milionærer efter blot få køreture.

100 taxaer demonstrerede i København: - Hensynsløst og unødvendigt, mener minister (TV2 Nyhederne)

Over det ganske land lever funktionære i det ganske land i frygt for at deres arbejde bliver flyttet til udlandet. Mange store virksomheder lader papir-arbejdet udføre et sted i verdenen hvor tingene kan laves billigere. En tidligere leverandør af løn-systemer til Københavns kommune skulle således have fakturaer sendt til dem via et datter-selskab på øen Sankt Helena.

Håndværkere møder dagligt konkurrenter som en tid bor og sover på gulvet det sted de udfører arbejde indtil de tager hjem til Østeuropa igen.

Taxa-branchen fik beskyttelse imod konkurrence. Det gjorde dem så dyre at bruge at kun de mest ekstremt vedhavende brugte dem i højtiderne, hvilket så ramte deres indtjening. Nu spærrer de så gader af i protest mod at det ikke gik så godt med at udpine befolkningen. Er det ikke en forkælet branche som ikke ved at deres tid er forbi?

• Synes godt om 1
  • Wow 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
Skrevet (redigeret)

Vi skal se på spørgsmålet organisk. Det hele handler om: Hvordan kommer man fra A til B billigst, sikrest og med mindst mulig miljøbelastning? Overlad det hele til teknokrater, ingeniører, kunstig intelligens og videnskaben, og helst langt væk fra levebrødspolitikkere.

Redigeret af Leonidas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 21 timer siden, ab1959 skrev:

Det lykkedes nogle taxa-chauffører at skabe kaos i den indre by fordi de er utilfredse med at den helt ekstraordinære beskyttelse imod konkurrence, som Folketinget ydede dem ikke gør dem til milionærer efter blot få køreture.

100 taxaer demonstrerede i København: - Hensynsløst og unødvendigt, mener minister (TV2 Nyhederne)

Over det ganske land lever funktionære i det ganske land i frygt for at deres arbejde bliver flyttet til udlandet. Mange store virksomheder lader papir-arbejdet udføre et sted i verdenen hvor tingene kan laves billigere. En tidligere leverandør af løn-systemer til Københavns kommune skulle således have fakturaer sendt til dem via et datter-selskab på øen Sankt Helena.

Håndværkere møder dagligt konkurrenter som en tid bor og sover på gulvet det sted de udfører arbejde indtil de tager hjem til Østeuropa igen.

Taxa-branchen fik beskyttelse imod konkurrence. Det gjorde dem så dyre at bruge at kun de mest ekstremt vedhavende brugte dem i højtiderne, hvilket så ramte deres indtjening. Nu spærrer de så gader af i protest mod at det ikke gik så godt med at udpine befolkningen. Er det ikke en forkælet branche som ikke ved at deres tid er forbi?

Er det forkælet af branchen at de efter at være blevet udpint i årevis, først presset af pirat taxa kørsel og efterfølgende af for mange taxaer (dermed for få ture og der af følgende indtjening).

At andre branche er pressede, betyder ikke at taxa branchen ikke også er det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jens01

Til modpol

Man kan tydelig se at du (modpol ) aldrig har siddet bag rettet af en TAXA, som gammel TAXA chauffør bliver jeg nødt til at angribe tasterne.

Mange chauffører har ikke nogen fast timeløn men kører udelukkende på provision eks. 45% af indkørt beløb.

Så holder man på en TAXAholdeplads og venter på en tur, længere fremme på fortovet går der nogle unge mennesker og vifter i luften efter en TAXA, godt du letter anker fra holdepladsen og kører der hen til de unge mennesker, de åbner så døren blot for at sige hej Taxamand og lukker derefter igen døren, Ved gud hvor er det sjovt ha ha ha, men den taxamand må nu køre tilbage på pladsen men nu bagerst i rækken.

Så er der så også de personer som løber fra regningen.

Så er der dem der ikke vil betale.

Så er der dem der ikke vil betale på grund af omveje.

OSV OSV OSV alt dette bøvl tager chaufførens tid, og derfor skal der alså også penge i kassen for teminen skal jo hentes hjem, og der skal jo også lidt mad på bordet.

Hej

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LesterCrest

Nu vil der altid være kunder som ikke opfører sig korrekt. Jeg er sikker på at rigtig mange butiksansatte ville sige at det ville være en rigtig god arbejdsplads, hvis det ikke lige var fordi der var alle de kunder, som kom og forstyrrede en gang imellem.

Men jeg ser at man brokker sig over at det er for let at blive Taxa-chauffør. Hvad kan man gøre ved dette? De firmaer, som oplærer nye chauffører vil selvfølgelig gå efter at få så mange som muligt igennem. De vil indrette undervisningen efter de svage punkter som en prøve måtte have og det uanset hvad stramninger måtte gå ud på. Og vognmændene vil have de billigste chauffører. Hvis de bare kan kende forskel på speeder og bremse, så går det nok.

I revisionsbranchen havde man i mange år faget "Skatteret" som stop-klods for hvor mange der måtte blive registreret revisor. Der var år hvor beståelsesprocenten var nul! Men er det fair? At lade de etablerede aktører stoppe konkurrence, når Folketinget i forvejen nærmest har lagt an til at branchens indehavere af vognmandsforretninger skal bæres i guldstol?

Taxabranche ramt af nyt 'kæmpestort' problem: - Folk slipper for let igennem (Ekstra-Bladet)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 17 timer siden, Jens01 skrev:

Til modpol

Man kan tydelig se at du (modpol ) aldrig har siddet bag rettet af en TAXA, som gammel TAXA chauffør bliver jeg nødt til at angribe tasterne.

Mange chauffører har ikke nogen fast timeløn men kører udelukkende på provision eks. 45% af indkørt beløb.

Så holder man på en TAXAholdeplads og venter på en tur, længere fremme på fortovet går der nogle unge mennesker og vifter i luften efter en TAXA, godt du letter anker fra holdepladsen og kører der hen til de unge mennesker, de åbner så døren blot for at sige hej Taxamand og lukker derefter igen døren, Ved gud hvor er det sjovt ha ha ha, men den taxamand må nu køre tilbage på pladsen men nu bagerst i rækken.

Så er der så også de personer som løber fra regningen.

Så er der dem der ikke vil betale.

Så er der dem der ikke vil betale på grund af omveje.

OSV OSV OSV alt dette bøvl tager chaufførens tid, og derfor skal der alså også penge i kassen for teminen skal jo hentes hjem, og der skal jo også lidt mad på bordet.

Hej

Tror du taler til den forkerte tal heller til dem som argumenter imod det, lige her prædiker du for præsten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jens01

OK modpol

Er det forkælet af branchen at de efter at være blevet udpint i årevis, først presset af pirat taxa kørsel og efterfølgende af for mange taxaer (dermed for få ture og der af følgende indtjening).

At andre branche er pressede, betyder ikke at taxa branchen ikke også er det!

Det du der havde skrevet det lagde jeg ikke lige mærke til.

Hej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)

Som kunde betragtet

Jeg bor i Grønland, og her er der mange taxaer. I det mindste uden for spidsbelastningsperioderne, kan jeg bare vinke efter en taxa, og regne med, at jeg kommer med, inden der er gået ret lang tid.

Jeg flyver tit til Danmark, og i Københavns Lufthavn er det også let at få en taxa, hvis man vil. Det benytter jeg sjældent, men tager toget fra lufthavnen og direkte til min hjemby, som er en af Danmarks 10 største byer.

Jeg ankommer om natten, hvor alting er lukket i centrum. De steder der holder natåbent er mest tankstationer, og dem er der ingen af i nærheden af stationen. Det er ikke altid, jeg har haft en mobil, som virker i Danmark - fordi jeg næsten lige er ankommet til Danmark med flyet.

Så har jeg bare været strandet. Det har været umuligt at få en taxa - som jeg ellers plejer at kunne få døgnet rundt i den lille flække, hvor jeg bor i Grønland. 

Det er også umuligt at komme til at ringe fra en telefonboks, som man kunne år tilbage i tiden.

Den kommune, hvor jeg bor i Grønland, er måske mere rundhåndet med licenser til taxi vognmænd - eller hvad kan det skyldes?

Jeg har også prøvet at leje en bil fra lufthavnen, som jeg har bestil på forhånd, men det kan jeg ikke anbefale. Det tager ti lange og ti brede, inden man sidder bag rettet på vej ud fra parkeringshuset.

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru
Skrevet (redigeret)

Er det ikke bare et spørgsmål om at TAXA branchen gør et eller andet forkert?
Hvorfor er der egentlig der ikke er kunder nok? Mit bud er at servicen er for dårlig, og at det først og fremmest et for dyrt. 

Personligt tager jeg kun taxaen, hvis det er helt umuligt at komme hurtigt dertil hvor jeg skal på andre måder. Dvs. fx. hvis jeg skal nå et fly, eller skal nemt hjem fra byen eller en fest. Hvis jeg kan undgå det, så springer jeg over. På alle andre tidspunker vil jeg til enhver tid tage et andet transportmiddel. Og hvorfor nu det? Fordi det er for DYRT!! Hvis jeg havde masser penge, ville jeg sikkert tage en TAXA hele tiden, men jeg er blot en ganske almindelig middelklasse borger, ligesom langt de fleste danskere, og jeg har ikke råd til at bruge 300 kr. på at transportere mig selv 15 km eller deromkring, flere gange om måneden. Det er vidst nok nogenlunde det prisleje vi ligger i, hvis ikke prisen er steget siden sidste gang jeg tog en TAXA, hvilket er flere år siden nu. 

Hvis det er for skræmmende at tænke over prisen (Det har jo altid været dyrt at tage en TAXA, lønnen er baseret på provision, vi tjener i forvejen ikke nok, og hvem siger, at kunderne kommer springende bare fordi vi sænker prisen.), så kunne man starte med service niveauet. Det skal kunne betale sig at yde god service. Über gjorde mange gode ting. Det var ikke kun fordi det var billigt, at de fik success. Konceptet med, at man kan "rate" en chauffør var genialt. Det betød, at de gode chauffører fik mange kunder, og de knap så gode, lidt færre. Derudover kunne man via deres app, se hvor taxaen var, og hvornår den ca. ville komme, og det fungerede. Igen et genialt koncept!! Det kunne man godt lade sig inspirere af, på et lidt højere niveau. Også selvom det kræver en investering.

Mht. til prisen, hvis man er i tvivl, så kunne man lade det komme an på en prøve. Sænk prisen markant i en periode, og se hvad der sker. Husk at gøre opmærksom på det. Mit gæt er, at det er slut med at sidde og vente på kunderne. Hvis man kan komme hurtigt, nemt, og bekvemt, til sin destination, til en pris der er sammenlignelig med offentlig transport (Den må godt være højere, men det skal stadig kunne betale sig, for de fleste), så er det det valg man vil tage. Man behøver ikke at have en gruppe med sig, som vil splejse, og folk vil overveje en TAXA langt flere gange. Jeg kender ikke til de politisk vedtagne regler i taxabranchen, men hvis der er noget politik, som forhindrer vognmændene i at sænke prisen, så er det da man må kæmpe for bliver ændret. 

Som det er nu er taxakørsel et døende erhverv. I fremtiden vil der komme langt flere alternative transportmuligheder, som bedre kan betale sig. Virksomheder vil se muligheder i nye virksomheds konstruktioner, samt i el-drevne, intelligente, og selvkørende biler. Måden vi transporterer os på i hverdagen vil potentielt være markant anderledes om 10-20 år (Jeg er ingeniør og har branche indsigt i transportsektoren). Über var blot begyndelsen på enden for taxabranchen, hvis den ikke indser problemerne og gør noget ved dem. Der skal tænkes nyt. Der er penge og tjene på TAXA kørsel i fremtiden, men ikke i den nuværende form.  

Jeg håber at der er nogen vognmænd der læser med. Jeg prøver kun at hjælpe. 

- Guru

Redigeret af Guru

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind