Kajkajdetermig

Hvad kan fagforeningerne egentlig bruges til?

Recommended Posts

Kajkajdetermig

Hej derude.

Jeg er i skrivende stund ved at være kommet godt ud af min kræftsygdom som jeg fik i julegave sidste jul.

Jeg skulle egentlig have været sygemeldt til og med december sidste år.

Men jeg følte at jeg selv var klar til at starte med at arbejde igen.

Jeg var på bistand under min sygdom, da jeg havde oplevet at miste min understøttelse på grund af 2 års reglen.

Jeg søgte nogle jobs som ejendomsfunktionær og lignende job.

Og rimeligt hurtigt fik jeg et job.

Men, sidst på jobsamtalen kom det sådanne lidt forsigtigt frem at det var en tidsbegrænset ansættelse.

Det var jeg ikke rigtigt interesseret i, da det ikke fremgik af jobannoncen.

Men de fik mig overtalt med lovning på at der var tale om mindst 8-10 måneder.

Nu er der gået 5 måneder, og min driftsleder fortalte mig, at ledelsen ønskede at stoppe samarbejdet fra d. 31 januar 2019

Problemet er bare nu, at der står i overenskomsten som arbejdsgiver henviser til, at jeg naturligvis efter de tre første måneder som betragtes som prøvetid, er jeg ansat under overenskomsten.

Arbejdsgiver vil nu ikke udbetale fratrædelsesgodtgørelse i februar, men mener at jeg er blevet underrettet i min ansættelseskontrakt, om at ansættelsen ophører uden varsel.

Da jeg har haft mange udgifter og jeg ikke var fastansat, er jeg blevet klogere af skade.

For hvis du melder dig ind i en fagforening, og ikke er fastansat, kan du kun være medlem mens du er i beskæftigelse. Ophører ansættelsen efter et par måneder, bliver du alligevel smidt ud og på kontanthjælp.

Jeg viste det til min driftsleder og han gav mig ret.

Jeg forsøgte at tage fat i den fagforening som har overenskomsten, og satte dem ind i sagen.

Jeg fortalte dem at jeg ikke var medlem, og forklarede hvorfor og at jeg har forgæves har forsøgt at få en fastansættelse så jeg kan komme tilbage til understøttelse.

De kendte godt til begge problemer, min arbejdsgiver og problemstillingen vedr. at komme ud af kontanthjælp systemet.

Jeg tilbød at melde mig ind, så de kunne hjælpe mig.

De var nemlig ikke sene til at fortælle mig at den er rivende galt.

Men fagforeningen har et princip, de optager ikke sager som kunne føre til flere medlemmer. Jeg var ikke medlem så de ville ikke hjælpe mig.

Jeg skal lige fortælle, at personen som jeg talte med, kunne fortælle at min arbejdsgiver har forbudt fagforeningen at komme på besøg i deres ejendomme. Og de ansatte må ikke tale med fagforeningen i arbejdstiden.

Men de vil slet ikke have medlemmer som ikke er fastansat.

Det er forøvrigt også løkkedes dem at skabe en så dårlig overenskomst der har afskaffet mindre pauser på dagen, som kaffepuder. Man har et hvil om dagen, og det er den frokost som man selv betaler.

Hvor går de tidligere bistandsklienter hen og får hjælp mens de venter på at blive fastsat så et fagforenings kontingent bliver en god investering.

Jeg er slet ikke i tvivl om at min arbejdsgiver foretager denne slags røvrenderi imod god arbejdskraft.

Og jeg tror at de spekulere i at finde dem som ikke er i fagforening.

Hvor går jeg hen?

Trods alt.

Godt nytår til alle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Dårlig organisering er kilden til mange problemer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
Lige nu, Leonidas skrev:

Dårlig organisering er kilden til mange problemer.

Hvad mener du??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Fagbevægelsen er nødvendig. Men socialdemokratiet har svigtet os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
For 2 minutter siden, Leonidas skrev:

Fagbevægelsen er nødvendig. Men socialdemokratiet har svigtet os.

Men det er jo ikke Socialdemokratiet der har forbudt fagforeningen i at hjælpe mig. Det er jo deres princip.

Hvis 3 F kunne hjælpe de udenlandske metroarbejdere med at de fik deres løn, selvom de ikke var medlem. Hvad ville der gå fra de betalende medlemmer og en fagforening hvis de skulle hjælpe en som er parat til at melde sig ind, men som nu er arbejdsløs.

Det er jo faktisk deres overenskomst som sagen omhandler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)

Normalt hjælper fagforeninger kun medlemmer.

Ellers kan man jo vente med at melde sig ind i fagforeningen indtil der opstår problemer.

Redigeret af Anklageren
Stavefejl

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
For 12 minutter siden, Anklageren skrev:

Normalt hjælper fagforeninger kun medlemmer.

Ellers kan man jo vente med at melde sig ind i fagforeningen indtil der opstår problemer.

Det var lidt svært, da jeg fik beskeden i går, og modtog en opsigelse som de havde givet overskriften, "tillæg til ansættelsesaftale" på mit arbejde idag.

Jeg har det fint med opsigelsen, men det er ikke i orden at jeg får min sidste løn sidst i denne måned. Efter 5måneders ansættelse, og ikke haft en fraværsdag, der er jeg berettiget til en måneds opsigelse.

Og ikke fra dag til dag.

Og det er ikke første gang jeg har talt med den fagforening.

For et par år siden, ringede jeg og ville forhører mig om en ansættelseskontrakt, jeg var lige startet, og ville så i samme omgang melde mig ind.

Der sagde de at de først ville have mig efter 3 måneders ansættelse.

Og rådgivning vedr. Min ansættelseskontrakt, måtte jeg få hjælp et andet sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
For 8 minutter siden, Kajkajdetermig skrev:

Det var lidt svært, da jeg fik beskeden i går, og modtog en opsigelse som de havde givet overskriften, "tillæg til ansættelsesaftale" på mit arbejde idag.

Jeg har det fint med opsigelsen, men det er ikke i orden at jeg får min sidste løn sidst i denne måned. Efter 5måneders ansættelse, og ikke haft en fraværsdag, der er jeg berettiget til en måneds opsigelse.

Og ikke fra dag til dag.

Og det er ikke første gang jeg har talt med den fagforening.

For et par år siden, ringede jeg og ville forhører mig om en ansættelseskontrakt, jeg var lige startet, og ville så i samme omgang melde mig ind.

Der sagde de at de først ville have mig efter 3 måneders ansættelse.

Og rådgivning vedr. Min ansættelseskontrakt, måtte jeg få hjælp et andet sted.

Jeg kan godt forstå dit problem, men jeg kan ikke forstå, at du ikke kan blive medlem, hvis du ikke er fastansat.

Er du ansat med løntilskud?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren

PS

Hvilken fagforening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
For 9 minutter siden, Anklageren skrev:

Jeg kan godt forstå dit problem, men jeg kan ikke forstå, at du ikke kan blive medlem, hvis du ikke er fastansat.

Er du ansat med løntilskud?

Nej jeg er almindelig ansat på en tidsbegrænset ansættelse. Jeg har været der i 5 måneder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind