cvedel

Betale for at bo hjemme efter det fyldte 18. år

Recommended Posts

cvedel

Hvad betaler jeres unge for at bo hjemme eller hvad synes i er rimeligt? 

Fakta:

- Jeg bor alene med 2 børn. Min søn bliver 18 her i Januar

- Jeg er på ressourceforløb og får kontanthjælpssats

- Min søn er ved det fyldte 18 år blevet ansat, hvor han er ungarbejder på 30-32 timer ugentligt. 

- Jeg får nu boligsikring - ca halvdelen af min husleje. Har allerede fået brev i eboks fra udbetaling Danmark at bare det at min søn bliver 18 (uden indkomst) betyder nedskæring i min boligsikring på 600 kr. 

Hvad betaler jeres unge for at bo hjemme? Eller hvad ville i synes ville være rimeligt i denne situation? 

Håber på svar :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Omtrent 2000 kr hvis det inkluderer mad, tøjvask osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Husk at din børnecheck dermed også bortfalder, så det er langt fra kun boligsikring du mister (delvist)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Stars

Husk, at når han fylder 18, tæller HELE hans indtægt med i udregning af boligsikring.

Få lavet en beregning på, hvor meget du mister i boligsikring på, han bor hjemme. Det er hans husleje.

Derudover skal han betale sin del af husholdningen (mad /tøjvask /el /andre ting, du betaler)

Mine unge betaler kun 700-1.000 for at bo hjemme, men jeg har en pæn løn, hvor de kun har 2.400-3.600 kr/md.

Din økonomi er noget anderledes, hvor sønnen med sine kommende ca. 15.000 før skat vel har et større rådighedsbeløb end dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Da jeg boede hjemme, betalte jeg 15% af min bruttoløn, fra den dag jeg fik mit første fritidsjob, og til den dag jeg flyttede.

Dengang synes jeg det var urimeligt meget, og da jeg kom i lære og begyndte at tjene nogen penge for alvor flyttede jeg hjemmefra af samme grund, men hold op hvor fandt jeg hurtigt hjem igen 🙂

Når min datter begynder at tjene penge, så vil det blive det samme for hende, vi er dog så priviligerede at vi ikke behøver indkomsten fra hende så de vil blive sat på en konto som hun kan få sammen med sin børneopsparing, uden hun ved det selvfølgelig.

De fleste børn i dag har ikke begreb om hvad tingene koster, for det betaler mor og far jo bare, og det at tage en % sats lærer dem meget godt hvordan tingene ude i det virkelige liv er skruet sammen. 

Alt andet lige med det timetal, så kommer han til at tjene næsten det samme som dig, hvorfor pokker skulle han så bo gratis 🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Min datter bor hjemme og er snart 20 år. 
Hun betaler ikke for at bo hjemme. Derimod betaler jeg stadig opsparing, mobil, osv. men hun skal selv klare tøj, fødselsdage, nye ting til værelset osv.  Men jeg synes det kan være en rimelig ordning, at hjælpe til med økonomien hjemme. Synes de det er uretfærdigt, så er de jo velkommen til at finde en anden ordning selv.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cvedel

Tak for jeres svar. 

Kan godt se at det beløb jeg siden jeg skrev dette indlæg i går har haft i mit hoved er alt for lavt.

jeg har tænkt at han skulle betale 1000 kr. om mdr. 

Havde slet ikke tænkt at han kommer til at tjene det samme før skat som mig 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Jeg ville sige, han skulle dække hvad du mister i boligsikring. Derudover ville jeg lave et budget sammen med ham. Hans tlf regning, evt. Fitness, transport og evt bøger. Heri ville jeg råde ham til en opsparing til ferier, tøj osv. 

Han vil have ca. 10.400 kr udbetalt. Så henad 3000 kr til dig, mad og vask 400 kr. derefter står han tilbage med 7000 til sig selv. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

7000 er satme også meget "til sig selv" som 18-årig?

Kan måske "forsvares" i en kort periode, fx til hvis han skal  have kørekort.

1000 kr er i al fald alt for lidt i forhold til hvad du mister.

Og som en anden er inde på, står det ham jo frit for selv at finde en bolig.

Jeg flyttede selv hjemmefra da jeg var 16 år, så der var intet der hed SU eller kontanthjælp. Jeg ville også gerne hjem igen efter en måned men det ville de ikke have. Min hverdag kom nemlig til at se sådan ud:

Fuldtidsstudie + 2 timer transport hver dag, derefter 25 timers arbejde pr ude på en grillbar, og som ung fik jeg kun 50 kr i timen, så der var stort set kun lige til et klubværelse og mobiltelefonen.

For at supplere holdt jeg fester hver weekend for mine venner, og de tomme flasker de måtte efterlade, var så mine madpenge (måtte dog spise gratis på grillbaren, men til madpakke i skolen, smøger osv.

Så reelt var jeg "igang" 64 timer pr uge, og så er festerne ikke regnet med ;)

men mine forældre sagde at de ville hellere give mig penge end lade mig flytte hjem igen. Så gav de mig 1000 kr pr mdr, hvilket jo bare er børnechecken, indtil jeg blev 18 og kunne få SU. Men satme svært at få til at række alligevel.

Nu er din situation så en helt anden godt nok, hvis han går direkte i ufaglært arbejde.

Og så vil jeg også mene at 3000 er mere realistisk, både pga det du mister, og han stadig skal have mad og vasket tøj osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 17 timer siden, cvedel skrev:

Tak for jeres svar. 

Kan godt se at det beløb jeg siden jeg skrev dette indlæg i går har haft i mit hoved er alt for lavt.

jeg har tænkt at han skulle betale 1000 kr. om mdr. 

Havde slet ikke tænkt at han kommer til at tjene det samme før skat som mig 

Synes 1000 kr er alt for lidt, hvis han får ca 10,000 udbetalt ville 3000kr være passende, plus at han selvfølgelig selv betaler alle udgifter til sig selv bortset fra mad.

Tror du gør ham en bjørnetjeneste ved kun at tage 1000kr. Et typisk ungt menneske bruger hvad de har på tøj, telefoner og fester, og han kommer til at tjene meget tæt på en alm. fuldtidsløn, og får han lov til bare at bruge løs, så risikerer man at den dag han flytter hjemmefra så havner han i luksusfælden, fordi forbruget er så indgroet i ham, og pludselig skal man betale husleje, forsikringer, mad, ja alting selv, og det har man aldrig prøvet før, og så kan det meget let gå galt.

De 1000kr du vil tage, mon ikke han spiser for det om måneden? hvad så med husleje, el, vand, varme, tøjvask osv.?

Ved godt det må være svært at skulle forlange så meget af sin egen søn, men han tjener det samme som dig, og udgør 1/3 af husholdningen, hvorfor skal du spinke og spare for at få det til at løbe rundt, og han kan leve et liv i luksus, når i lever under samme tag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind