cvedel

Betale for at bo hjemme efter det fyldte 18. år

Recommended Posts

cvedel
For 3 timer siden, basle72 skrev:

Synes 1000 kr er alt for lidt, hvis han får ca 10,000 udbetalt ville 3000kr være passende, plus at han selvfølgelig selv betaler alle udgifter til sig selv bortset fra mad.

Tror du gør ham en bjørnetjeneste ved kun at tage 1000kr. Et typisk ungt menneske bruger hvad de har på tøj, telefoner og fester, og han kommer til at tjene meget tæt på en alm. fuldtidsløn, og får han lov til bare at bruge løs, så risikerer man at den dag han flytter hjemmefra så havner han i luksusfælden, fordi forbruget er så indgroet i ham, og pludselig skal man betale husleje, forsikringer, mad, ja alting selv, og det har man aldrig prøvet før, og så kan det meget let gå galt.

De 1000kr du vil tage, mon ikke han spiser for det om måneden? hvad så med husleje, el, vand, varme, tøjvask osv.?

Ved godt det må være svært at skulle forlange så meget af sin egen søn, men han tjener det samme som dig, og udgør 1/3 af husholdningen, hvorfor skal du spinke og spare for at få det til at løbe rundt, og han kan leve et liv i luksus, når i lever under samme tag?

Jeg er helt enig i dine tanker 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cvedel
For 8 timer siden, gumle skrev:

Jeg ville sige, han skulle dække hvad du mister i boligsikring. Derudover ville jeg lave et budget sammen med ham. Hans tlf regning, evt. Fitness, transport og evt bøger. Heri ville jeg råde ham til en opsparing til ferier, tøj osv. 

Han vil have ca. 10.400 kr udbetalt. Så henad 3000 kr til dig, mad og vask 400 kr. derefter står han tilbage med 7000 til sig selv. 

Ja selvom han er ret formuftig med sine penge nu så skal der være en snak så pengene ikke bruges ufornuftigt efter han er fyldt 18.

beløbet for at bo hjemme sættes op 

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ottoleisner
On 8/1/2019 at 16:47, cvedel skrev:

Hvad betaler jeres unge for at bo hjemme eller hvad synes i er rimeligt? 

Fakta:

- Jeg bor alene med 2 børn. Min søn bliver 18 her i Januar

- Jeg er på ressourceforløb og får kontanthjælpssats

- Min søn er ved det fyldte 18 år blevet ansat, hvor han er ungarbejder på 30-32 timer ugentligt. 

- Jeg får nu boligsikring - ca halvdelen af min husleje. Har allerede fået brev i eboks fra udbetaling Danmark at bare det at min søn bliver 18 (uden indkomst) betyder nedskæring i min boligsikring på 600 kr. 

Hvad betaler jeres unge for at bo hjemme? Eller hvad ville i synes ville være rimeligt i denne situation? 

Håber på svar :)

100kr om dagen,uden mad så kan alle være med

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
On 9/1/2019 at 23:08, snoozz skrev:

7000 er satme også meget "til sig selv" som 18-årig?

Kan måske "forsvares" i en kort periode, fx til hvis han skal  have kørekort.

Det skal forældrene ikke blande sig i, når han er 18 år.

Han skal bare betale sin del af udgifterne. Mere kan man ikke forlange.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Nu er man ikke "voksen" fordi man er 18 år. Jo juridisk.

Men ikke mentalt.

Hvis man har 7000 kr pr måned alene til fester og tant og fjas, kan det meget hurtigt gå galt.

Da jeg var 18 år tog man 200 kr med på en bytur, og måske 100 til en taxa, og splejsede med andre om taxaen.

Så max 1000 kr på en måned. 7000 så har man jo både råd til, ja hvad ved jeg. Give en omgang til hele diskoteket, narko, og så så tage en luder med hjem ;)

Det kan man også sagtens en enkelt gang eller 2, men bliver det "hverdag" er det nok en uheldig udvikling ;/

Men det står jo også frit for for den 18-årige at flytte hjemmefra. Så skal mange af de 7000 kr nok bruges på kedelige ting som husleje og elregninger og andet hverdags-agtigt ;)

Hvis man ikke lige selv mangler pengene, eller ikke helt syns man skal betale for at bo hjemme, så sæt pengene ind på en konto, så kan de bruges på indskuddet når den unge så selv vil flytte. Eller til møbler osv. Det er pissedyrt at etablere en hel bolig.

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrederikS

Jeg kan komme med et lidt andet syn på sagen. Jeg er selv 21 år, og jeg har dog kun boet ude, siden jeg blev 18, så jeg har ikke selv oplevet situationen.

Det jeg dog kan høre rundt omkring er meget forskelligt. Typisk så ligger huslejen (inkl. kost) typisk på 1000-1500 kroner. Dog er disse allesammen studerende med en hjemmeboende SU, så de ligger alt fra cirka 1.000 kroner til 3.000 kroner. 

Jeg tror, at du skal gøre op dig selv, hvilke udgifter, du mister. I og med, at dit barn arbejder (og ikke studerer), så vil jeg mene, at det er retfærdigt, at du tager de penge, som du mister. Det vil jeg tro, at dit barn vil være meget forståelig overfor. Samtidig er det jo en god måde at lære tingene på, da jeg tvivler på, at du ruinerer ham :)

Jeg håber, du kan bruge mit syn på sagen.

Bedste hilsner

Frederik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind