Anklageren

Islams invasion i Europa

Recommended Posts

Anklageren
For 7 minutter siden, udmarksson skrev:

Meget spændende oplæg - jeg vidste ikke at ungarerne bad Osmannerriget om hjælp før de belejrede Wien.
Måske forståeligt, så vidt jeg véd var der religiøs tolerence i Osmannerriget - hvad der absolut ikke var i Europa, på den tid.

Til citatet: Jeg tænker tit, at mange problemer skyldes kolonimagternes fremfærd i 1700- og 1800 tallet.
Holdningen til andre folk og kulturer var ikke specielt positiv - for nu at sige det pænt.
Så det er ikke så underligt, at der er nogle frustrationer.
Nu er de jo pludselig mange, og selvsikkerheden vokser - og religion er måske mest et påskud, eller en måde at sige 'tak for sidst' til Europæerne ...

Jeg har også tænkt på, om de konflikter (mellem kristne og muslimer) har rødder i eet eller andet der ligger længere tilbage end islam og måske endda kristendommen?
Nogen der véd noget om dét?

Det er noget tidstypisk at tillægge religion så stor betydning. I virkeligheden fører de fleste lande realpolitik.

Uanset hvilken religion man har, er man afhængig af penge og ressourcer, hvis man vil have magten, og det skal vi ikke glemme.

Det er magtbegær, som er drivkraften i krige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
udmarksson
1 time siden, Anklageren skrev:

Uanset hvilken religion man har, er man afhængig af penge og ressourcer, hvis man vil have magten, og det skal vi ikke glemme.

Helt enig.
Religion bliver brugt som et redskab - det kan bruges til at piske en folkestemning op - og til at skræmme folk til lydighed.
Det blev i høj grad praktiseret af Kristendommen i Europa, mellem 1200 og 1400. KIrkens magt dengang var enorm, og paverne var i dén grad realpolitikere.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren

Religionskrig eller ej?

Det er blevet moderne at tolke krige, som om de handler om religion - men gør de nu det.

Den nordirske konflikt er et godt eksempel, for irerne er katolikker, og englænderne er protestanter.

Et andet muligt synspunkt er, at irerne efter så mange års forløb kæmper imod englændernes besættelse, fordi de anser sig selv for at være et selvstændigt folk.

Baskerne kan jo godt kæmpe for selvstændighed selvom de er katolikker ligesom resten af Spanien.

Om den irske konflikt er en religionskrig, er derfor en synsvinkel, som man selv vælger at have - og hvilke kriterier vælger man ud fra?

Set ud fra englændernes synspunkt er det mest bekvemt at se det som en religionskrig - for så slipper de for mistanken om, at de selv kan være de aggressive, som engang har besat Irland .

Det er mere et spørgsmål om ideologi, og en anden mulighed er at vælge synsvinkel ud fra, hvad der bedst forklarer det - der sker.

Hvis det er en religionskrig, er der ikke meget man kan gøre - og så slipper man for at være ansvarlig for det - der sker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
udmarksson
On 12.1.2019 at 12:23, Anklageren skrev:

Man kan ikke sige, at idealisme altid vil medføre massemord - men jeg vil sige, at idealisme er farligt, fordi det har en fætter som hedder: fanatisme.

Du er inde på noget meget vigtigt her.
Jeg mener, det er vigtigt, at vi har værdisystemer - eller ideologier, hvis man hellere vil kalde det dét.
Til en vis grænse mener jeg også, at politikere er pragmatikere - men både værdisystemer og kultur spiller alligevel ind, når der træffes beslutninger.
Vi har brug for værdisystemer, og vi har brug for mangfoldighed. 
Og vi har sq brug for at være uenige.

Til gengæld er fanatisme noget Fanden har skabt på en dag han var i særlig dårlig humør.
Jeg mener noget af de vigtigste vi kan gøre, hvis vi vil have færre konflikter i verden, er at undersøge psykologien bag fanatisme.
F. eks. gå ind og undersøge det paradoks, at alle religioner ønsker fred og næstekærlighed, samtidig med at konflikter, der har et religiøst islæt, ligger som en tikkende bombe der kan udløse et raseri der gør selv almindelige mennesker hensynsløse mordere og fuldstændig umulige at nå med argumenter.
Når konflikten i USA er så uløselig - og jeg er helt enig i, at den kan udløse en borgerkrig - så hænger det også sammen med den hårdnakkede religiøsitet, der gør det svært at nå folkene i Trumps bagland.

Og så også det lidt paradoksale fænomen, fanatisk liberalisme, som vi også ser herhjemme ... 
Fukyama var idealist, men Ayn Rand og hendes trosfæller er fanatikere ... 
Ultraliberalisme har for mig at se absolut intet at gøre med at være liberal ... 

Omkring fanatisme generelt, jeg så et citat en gang jeg synes er genialt:
"Der er aldrig udøvet så meget ondskab som i forsøget på at udrydde det onde"
Eller, sagt lidt mere mundret:
"Hellere lidt skidt i krogene end et rent helvede"

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
Skrevet (redigeret)
1 time siden, udmarksson skrev:

Jeg mener, det er vigtigt, at vi har værdisystemer - eller ideologier, hvis man hellere vil kalde det dét.

Nu citerede jeg kun starten, men jeg vil helst prøve at se helheden i det indlæg. Det virker som du allerede har en vis forudindtagethed, det er også fint, hvis blot du bygger på et solidt grundlag, og hvis ikke, at du så er villig til at justere. Du siger at Trumps støttere besidder en "hårdnakket religiøsitet", det er da noget af en påstand, som jeg gerne så uddybet. "Fukyma var idealist", mon ikke han stadig er det? Men er han det så på en måde, som gavner os? Jeg har ikke set på hans bøger, men har jo trods alt taget fejl en gang, og ganske alvorligt. Historien et nemlig ikke ovre og realisten Samuel Huntington, kom her ind på 'Civilisationernes Sammenstød', som er det modsatte af Fukyamas optimisme.

Siden er det blevet nemt, hvis blot man gider, at sætte sig ind i den farlige religion islam, bevares det har du måske også, men det virker på mig som du ser kristne trumpsstøtter, som et større problem, hvis jeg umiddelbart skal gætte, ellers havde du ikke skrevet det.

Nu håber jeg du vil prøve at pensle ud hvad du mener, så jeg ikke skal fortsætte med at gætte :)     

Redigeret af Leonidas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
For 20 minutter siden, Anklageren skrev:

Er den gruppe så ensartet igen? Og gør nogle eksempler på nogle ekstreme tilfælde, virkelig så stort indtryk på dig? Men så havde Hillary også et vælgersegment af dybt venstreekstreme tosser. Trump har sikkert en solid og loyal gruppe i disse hvide evangelister, men midtervælgerne er vigtigere for trump, og det er dem han skal appellere til i sin politik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)
For 1 time siden, Leonidas skrev:

Er den gruppe så ensartet igen? Og gør nogle eksempler på nogle ekstreme tilfælde, virkelig så stort indtryk på dig? Men så havde Hillary også et vælgersegment af dybt venstreekstreme tosser. Trump har sikkert en solid og loyal gruppe i disse hvide evangelister, men midtervælgerne er vigtigere for trump, og det er dem han skal appellere til i sin politik.

Midtervælgere???

Trumps base er ældre republikanere med ringe uddannelse og lav indkomst.

Unge højtuddannede republikanere, der tjener godt - er ikke Trumps base.

https://www.thechicagocouncil.org/blog/running-numbers/how-does-trumps-base-differ-other-republicans-let-me-count-ways

Redigeret af Anklageren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas
For 9 timer siden, Anklageren skrev:

Midtervælgere???

De vælgere som kan flyttes

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
udmarksson
For 22 timer siden, Leonidas skrev:

Og gør nogle eksempler på nogle ekstreme tilfælde, virkelig så stort indtryk på dig?

Ja, på mig gør de.
Det er mit indtryk (men jeg kan ikke lige finde en dokumentation :D )  at flere ekstremt religiøse har stor magt i USA.
Og hvorfor det er et problem?
Prøv at læse hér:
http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-01-31-trumps-politik-kan-koste-liv-i-afrika-desperate-kvinder-drikker-terpentin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind