Gæst

Uddannelsespessimismen er ikke velbegrundet

Recommended Posts

Gæst

Citat: Blandt 28 EU-lande og yderligere 5 lande indtager Danmark en solid 4.-plads, når det gælder afgangselevers evner inden for læsning, matematik og naturfag.

Det viser Europa-Kommissionens årlige tilstandsrapport om uddannelse, der blandt andet bygger på testresultater fra Pisa og Eurostat.

https://politiken.dk/indland/uddannelse/art6951109/Få-elever-underpræsterer-i-Danmark-der-er-EU’s-uddannelsesduks

I rapporten overgås Danmark kun af Estland, Finland og Irland.

Danmarks Lærerforening er ikke overrasket over den gode placering.

»Der har været en uheldig tendens til, at man hele tiden har skulle fortælle, at den danske folkeskole underpræsterede«, siger formand Anders Bondo Christensen: »Der har floreret historier om, at 20 procent af eleverne har så dårlige kundskaber, at de ikke kan tage en ungdomsuddannelse, og det er notorisk forkert. Når man tager fat i de 20 procent, er langt de fleste i gang med en ungdomsuddannelse 5 år efter«.

Jeg vil godt vædde en kasse bananer på, at selvom danske elever klarer sig godt, så er der mange, som det ikke gør indtryk på - og de vil blive ved med at hakke ned på skolen.

Det er som om der har udviklet sig en moderne tendens til at mene, at alt dansk er noget lort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 8 timer siden, Anklageren skrev:

Citat: Blandt 28 EU-lande og yderligere 5 lande indtager Danmark en solid 4.-plads, når det gælder afgangselevers evner inden for læsning, matematik og naturfag.

Det viser Europa-Kommissionens årlige tilstandsrapport om uddannelse, der blandt andet bygger på testresultater fra Pisa og Eurostat.

https://politiken.dk/indland/uddannelse/art6951109/Få-elever-underpræsterer-i-Danmark-der-er-EU’s-uddannelsesduks

I rapporten overgås Danmark kun af Estland, Finland og Irland.

Danmarks Lærerforening er ikke overrasket over den gode placering.

»Der har været en uheldig tendens til, at man hele tiden har skulle fortælle, at den danske folkeskole underpræsterede«, siger formand Anders Bondo Christensen: »Der har floreret historier om, at 20 procent af eleverne har så dårlige kundskaber, at de ikke kan tage en ungdomsuddannelse, og det er notorisk forkert. Når man tager fat i de 20 procent, er langt de fleste i gang med en ungdomsuddannelse 5 år efter«.

Jeg vil godt vædde en kasse bananer på, at selvom danske elever klarer sig godt, så er der mange, som det ikke gør indtryk på - og de vil blive ved med at hakke ned på skolen.

Det er som om der har udviklet sig en moderne tendens til at mene, at alt dansk er noget lort.

Det er da gode nyheder. Det er godt at se at den udskældte skolereform (var det fra 2013 eller deromkring?) ser ud til at virke.

Nu kender jeg en del til gymnasieverdenen og der har de aldrig været specielt pessimistiske, og det jeg hører er at eleverne faktisk ofte er ret ambitiøse, specielt når vi sammenligner med os selv som gik i gymnasiet i sidste halvdel af 90'erne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Det kan godt være at statistikken siger det, men det er ikke det jeg oplever, mine veninder oplever, familie oplever. Tværtimod. 

Desuden er Pisa og Eurostat. Ikke 100% troværdig idet de ikke tæller mange faktorer med.  

F.eks. At der er en del folkeskoleelever, som sjovt nok først får det svært fagligt på gymnasiet/HF osv. Denne gruppe har det svært allerede i folkeskolen, men bliver ikke hørt eller set. 

Ordblinde/børn med læsevanskeligheder bliver først screenet i 3 klasse, hvis de er heldige. Efter screeningen kan der snildt gå 2-3 år, før de modtager hjælp, og en del bliver aldrig hjulpet. 

Min egen søn er en klog dreng rent faglig, men det filme ikke skolens skyld. Herhjemme har jeg selv lavet opgaver til ham, og jeg har også sat privatlærer ind, når jeg kunne se at skolen, ikke lærte ham en dyt. Jeg ved, at en del andre forældre fra hans gamle skole gjorde det samme. 

Lektiehjælp er boomet de sidste år, netop pga. Skolesystemet svigter. Det er desværre bare ikke alle, der har råd til det. 

Desuden går hvert 6 barn på privatskole, hvilket er en 3 gange så mange som i 2014. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Problemet er jo, at undersøgelsen kun medtager de tre fag, som netop Danmark åbenbart lægger mest vægt på. Hvad med sprogfagene og alle de øvrige fag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind