Convex Earth

Skal man være bange for en ulv?

Recommended Posts

Anklageren

Hvorfor skulle man udrydde dyrearter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 35 minutter siden, Jens01 skrev:

Men hvad med den dag hvor der er en ulv der bliver såret så den ikke kan jage og dermed er hundesulten, så er en person jo et nemt bytte, men nå ja det kan jo være at det er det der skal til for at folk kan indse at ulven ikke hører til her i landet.

Der er allerede flere hunde som har angrebet mennesker, end det du formoder kunne ske, skal vi så udrydde og fjerne alle hunde i Danmark fordi der sker en ulykke, eller måske ligefrem en tvungen forsvars ulykke fordi en person angriber et dyr de ikke kan lide?

Heldigvis er der folk som godt kan kende forskel, og slår ikke alle hunde ihjel fordi en enkelt kan blive angrebet og begå angreb for den må forsvare sig, thats life.

Så glem alt om ulve frygten , så ville du nok hellere rende rundt med en frygt for hunde hver dag, og ingen ville lytte hvis du bad folk fjerne dem i Danmark, så utopi at tro at selv vilde ulve skal behandles sådan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren
Skrevet (redigeret)

Finland: Tolv jægere dømt for ulvejagt

17. januar 2015

Tolv finske jægere er ved retten idømt 14 måneders fængsel for groft brud på jagtloven …

Alt imens ulvejagten er gået igang i Sverige, er der faldet dom i Finland med en efterhånden over to år gammel sag mod en gruppe jægere.

Jægerne blev for to år siden antastet af politiet, da de var i færd med at drive jagt på ulve, og havde også allerede nedlagt nogle dyr.

Forsvaret havde ved retten forsøgt at gøre gældende, at jægerne kun drev jagt på ulvehybrider, og gik derfor efter en frifindelse.

Imidlertid valgte retten ikke at lægge denne påstand til grund for dommen, som tillige også indbefattede konfiskation af våben samt indragelse af jagttegnet frem til 2019.

Svein Ole Nordsveen er dømt til 90 dage i fængsel for meddelagtighed i ulovlig ulvejagt i Hedmark i 2014

28. juni 2017

Han er også idømt to års jagtforbud.

Nordsveen blev frikendt sidste gang sagen gik til landsretten, men Højesteret sagde loven blev misbrugt, hvorefter de tilbagekaldt frifindelsen og sendte sagen tilbage til en ny retssag.

Ifølge Østlendingen har Eidsivating Court of Appeal nu fundet Svein Ole Nordsveen skyldig efter anklage.

Dommen appelleres til Højesteret, siger hans advokat Jørn Mejdell Jakobsen.

Svein Ove Nordsveen selv ønsker ikke at kommentere sagen, men han har tidligere sagt til Østlendingen, at alt andet end frifindelse er at betragte som justitsmord.

https://holmskjold.net/ulve-retssager-i-norge-og-finland-viser-den-danske-skal-strammes-op/

Hundrevis av hedmarkinger til ulveprotest i Oslo

Nyhetsbyrået NTB Publisert: 05.01.19, 11:47

Flere hundre hedmarkinger planlegger å delta i et fakkeltog i Oslo mot regjeringens rovdyrpolitikk. Bondelaget håper å få med over 1.000 deltakere fra fylket.

Tirsdag kveld blir det «rovdyrpolitisk fakkeltog» fra Youngstorget til Stortinget. Så langt har 600 hedmarkinger meldt seg på bussturen til hovedstaden der de skal vise sin misnøye med dagens politikk, skriver Hamar Arbeiderblad.

– Klima- og miljødepartementet synes å forvalte rovvilt helt på egen hånd – helt i strid med tidligere stortingsvedtak. Resultatet blir altfor mye ulv og jerv. Det er en fortvilet situasjon, spesielt for dem som bor i ulvesonen, sier rådgiver Mona Solum Gjestvang i Hedmark Bondelag. Hun sier målet med fakkeltoget er å gjøre Stortinget oppmerksom på at «vi er svært misfornøyd med at det ikke tas grep en gang for alle».

– Vi er ikke imot ulv, men det er for mange i fylket. Nå er tålmodigheten slutt, sier Gjestvang. At to ulver nylig ble skutt, monner ikke, mener hun.

– Det hjelper ingen verdens ting. Vi har nå en ulvebestand som ligger langt over målet

https://www.nationen.no/politikk/hundrevis-av-hedmarkinger-til-ulveprotest-i-oslo/

Redigeret af Anklageren
Jeg forsøger at lave farver

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Man skal ikke være bange for en ulv, men have respekt for den, og man kan på ingen måde være bange for den når man sidder i sin bil.

Hvornår det er ok at dræbe den, minder vel meget om hvornår det er tilladt at slå naboen ihjel i nødværge 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 9 timer siden, Jens01 skrev:

Jeg kan ikke forstå de personer der går ind for at vi her i landet også skal have ulve, det har der jo ikke været i mange mange år og så nu her er den vendt tilbage.

Jeg tror såmænd ikke at den som sådan er farlig for os mennesker så længe den har flugt mulighed, og vi kunne jo se på videoen at de er jo ikke sky.

Men hvad med den dag hvor der er en ulv der bliver såret så den ikke kan jage og dermed er hundesulten, så er en person jo et nemt bytte, men nå ja det kan jo være at det er det der skal til for at folk kan indse at ulven ikke hører til her i landet.

Nå ja så er der jo så også lige det at ulven æder jo også bondemandens får og lam, men det rager mig en høstblomst for det er jo ikke mine dyr den nu har valgt at sætte på menuen.

Vi har jo også her i landet forbud for nogle forskellige hunderaser fordi at de kunne være farlige, og dem er der jo blevet aflivet mange af, men ulven det søde lille pussenut den skal vi da beholde.

Hej

Du kan ikke blande tingene sammen på den måde. (selvom jeg forstår argumentet) 

Ulven har et naturligt habitaet i DK, ellers ville den ikke være her. - Og ja, syge eller sårede ulve kan potentielt være farlige, ligesom hunde, ræve, grævling, vildsvin osv. også kan være det.  Det sagt, så er der vist ikke mange som er blevet angrebet igennem de sidste 100 år i EU/norden. Jeg ser de altså ikke som et validt argument for at de ikke må være her. 
Om bondens dyr, tja.. der har jeg det på samme måde. Jeg vil dog hellere hjælpe bønderne med effektive værn, og eller en erstatningskvote for de mistede dyr - evt. opretholdt af bønderne selv. Men om det er ulven, eller hunden eller ræven.. bob bob.. 

Hunden er domestisk, hvilket ulven ikke er. Ingen grund til at have samme forhold imellem de to.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Jeg er for ulv, men de skal være i reservater ikke i naturen. Disse ulve bliver ikke vaccineret, og der er ikke kontrol med de sygdomme de evt. Spreder. 

Jeg elsker dyr, meeen jeg forstår ikke den ballade omkring skydning af en ulv. Jeg ville ikke have en ulv i min baghave, og forstår så sandelig godt andre heller ikke ønsker det. 

Ulve er rovdyr og burde behandles derefter.  De har en topfart på 70 km/t, spring 5 m. De kan løbe i topfart i 20 minutter. De kan høre lyde på 10-16 km afstand, spiser i gennemsnit 9 kilo kød for at blive mætte. De har territorie præget adfærd. 

Den grå ulv er ikke halvt så menneskefjendsk som den hvide ulv. 

En ulv burde ikke komme så tæt på et befolket område.... i gamle dage slog man metal sammen for at skræmme ulven, så den ikke kom tilbage til “byen”.

Ulveflokke har en alfa, dvs. De er styret af hierarki. Vi mennesker er omegaer for dem, hvis vi tillader, at de kommer så tæt på os. 

En ulv angriber af 4 årsager, efter mad, provokeret, pga sygdom og uden grund. 

Der har været en del angreb på får/dyr i dk, som enten er pga. Sygdom eller uden grund. En ulv dræber kun det den spiser, i disse tilfælde er der dræbt for at dræbe.

eks.: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10345588/danske-faareavlere-i-opraab-efter-nye-ulveangreb-hvor-mange-lig-skal-der-paa-bordet/

Det er jo ikke kun her og nu, man skal tænke på, men 100 år frem i tiden. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren

Rovdyr spiller en vigtig rolle i økosystemer, fordi de regulerer bestandene af andre dyr og holder dem sunde.

Ulve går efter de svageste og evt. syge dyr, fordi de stærkeste dyr er svære at fange. Arterne har jo udviklet sig sammen, så de andre dyr har udviklet forsvarsmekanismer over for ulven (som flugtmekanismer eller horn til forsvar).

En jæger går efter de sunde og stærke dyr, mens ulven går efter de syge og de svage dyr

Jeg kan nævne et eksempel. Den europæiske vilde kanin blev næsten udryddet i det meste af Europa af myxomatose, også kaldet kaninpest, der er en dødelig sygdom, som kaniner kan få. Dødeligheden er tæt på 100 %. Sygdommen kendes fra Frankrig tilbage til 1952, og der er jævnlig udbrud i dag.

I Spanien forløb sygdommen mindre problematisk, fordi der var en naturlig bestand af rovfugle. Rovfugle slår fortrinsvis ned på dyr, som har en unormal optræden, fordi de er lettere at fange, så lige så snart der var en syg kanin i Spanien, så blev den ædt (og nåede ikke at smitte mange andre kaniner).

Nu handler det jeg skriver ikke om at redde arter fra udryddelse - men bare om at man forstår de mekanismer, som gør at rovdyr holder bestande af andre dyr sunde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ottoleisner

Hold da op hvor har vi det godt i danmark siden man gider at bruge tid på en ulv

luksusproblem med luksus på,

Hvad med alle de sultne børn i resten af verdenen,og de stakkels hjemløse der ikke kan finde et sted at sove i fred og ro

Eller dem som har været plaget af myg i timevis i deres soveværelse næe dem hører vi ikke noget som helst

Eller alle de hundelorte der ligger og forurener vores gader,og fugle klatter

man tør jo dårlig nok ligge og slikke sol i sin have af frygt for der kommer dræbersnegle og æder dig eller de kravler op i en barnevogn og æder dit barn

ja journalisterne de styrer os/dig om deres lillefinger,så vandet driver

med deres historier,fordi de SKAL have en FORSIDE til deres avis,eller tv avisen

så er deres dag reddet

og så videre til næste historie som du kan læse om og frygte for dit lov eller andres

ja de kloge narre de mindre kloge

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind