Convex Earth

Skal man være bange for en ulv?

Recommended Posts

Convex Earth

Skal man være bange for en ulv?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-06-manden-der-skoed-en-ulv-staar-frem-det-maatte-faa-en-ende

"Manden, der skød en ulv, står frem: - Det måtte få en ende.

For første gang står den 66-årige mand frem og fortæller, hvorfor han skød en ulv i foråret sidste år.

Mange danskere har set to naturfotografers video af en ulv, der løber over en grøn mark og kort efter bliver skudt af en mand, der fra sin bil afgiver tre skud med sin jagtriffel."

Det hedder sig i teorien, at ulve ikke angriber mennesker!

Men hvor meget skal man være bange for sig selv og sine børn, før man skyder den?

Da ulve debatten var på sit højeste, var det typisk at sjællænder og ø-boer var stærkt imod at skyde ulve, hvilket selvfølgelig er forståeligt, da de ingen har overhovedet!?

Hvorimod jyder havde en helt andet indgang til dette, for landboer som havde ulvene løbene på deres marker lige op af beboelses områder!

"Jeg var jo nødt til at kunne forsvare mig.

- Jeg tænkte, at jeg hellere ville dø en naturlig død end blive ædt af en ulv, fortæller Mourits Troldtoft."

Er vi nået så vidt i Danmark, at vi ikke må forsvare os selv, hvis vi føler os truet på livet?

Din mening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Nej. 

Han sad i en bil. Hvad skulle der dog kunne være sket? Og kan "de bange" ikke lige dokumenterer alle de ulveangreb i EU, som lægger grund for deres frygt? 

Og så skal jeg hilse fra et par bønder i Thy området - de hilser ulven velkommen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Manden har erklæret sig selv farlig for hunde.

Han begrunder sit skud i at han har skudt en hybrid ulv, altså en blanding mellem hund og ulv, og at dette er noget af grunden til at følte sig truet, altså manden kan skyde hunde. Det er simpelthen en mand jeg ville sætte i fængsel som en trussel for dyrelivet og for vores andres hunde.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 12 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Manden har erklæret sig selv farlig for hunde.

Han begrunder sit skud i at han har skudt en hybrid ulv, altså en blanding mellem hund og ulv, og at dette er noget af grunden til at følte sig truet, altså manden kan skyde hunde. Det er simpelthen en mand jeg ville sætte i fængsel som en trussel for dyrelivet og for vores andres hunde.

Hybriderne er rent faktisk temmelig farlige, men jeg har ikke hørt at denne skulle være en hybrid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Det lyder lidt som en dårlig undskyldning fra hans side. Der, hvor ulve muligvis kan være farlige for mennesker er hvis man er ude med sin hund.

Men som jeg ser det er det store problem at den danske natur er landbrugsnatur. Ulve har territorier fra 120 km2 og op til over 1500 km2 og det kan vi ikke tilbyde ulvene i Danmark uden de kommer i konflikt med mennesker. Især vil det være problemer med hobbydyr (både hobbylandbrug og ren hobby) og økologiske landbrug pga. de udegående dyr. Jeg har hørt om nogle som er stoppet med at have heste pga ulve. Heste er MEGET følsomme overfor ulve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 32 minutter siden, dna skrev:

Hybriderne er rent faktisk temmelig farlige, men jeg har ikke hørt at denne skulle være en hybrid.

Manden som skød siger det på tv2news/tv2 , han har nok ikke noget at have det i, udover juridisk støtte, da den ikke er fredet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

han er jo bare et fjols der ikke vil stå ved sin gerning...havde han nu indrømmet at han skød ulven for at beskytte sin familie og taget sin straf med oprejst (ærlig) pande istedet for at krumspringe med hybrid ævl, så havde man måske haft lidt respekt for manden...men alt det juridisk krumspringeri er bare for latterlig...

og tag så både gevær og jagttegn fra sådan en idiot.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anklageren

Jeg bor i Grønland, og jeg tager kun riflen med, når jeg går på jagt i august/september.

Isbjørne og moskustyre kan ellers godt måle sig med en ulv.

Det er en plage, når danskere lige kommer herop og er bange for isbjørne og moskus - når de insisterer på, at vi skal kunne forsvare os - for en riffel er i længden tung at slæbe rundt med.

- men altså - på den anden side set er en kvinde, som er bange for at man skal møde en isbjørn også plagsom.

Det er da rigtigt, at en isbjørn ikke er ufarlig - men jeg har ikke hørt om nogen, som er blevet dræbt af en bjørn eller en moskustyr - selvom en isbjørn 21 gange har været inde i byområdet i Scoresbysund i 2018.

https://sermitsiaq.ag/node/203167

Det er ikke noget som bekymrer grønlænderne ret meget - så mon ikke danskerne kan vænne sig til tanken om ulve?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jens01

Jeg kan ikke forstå de personer der går ind for at vi her i landet også skal have ulve, det har der jo ikke været i mange mange år og så nu her er den vendt tilbage.

Jeg tror såmænd ikke at den som sådan er farlig for os mennesker så længe den har flugt mulighed, og vi kunne jo se på videoen at de er jo ikke sky.

Men hvad med den dag hvor der er en ulv der bliver såret så den ikke kan jage og dermed er hundesulten, så er en person jo et nemt bytte, men nå ja det kan jo være at det er det der skal til for at folk kan indse at ulven ikke hører til her i landet.

Nå ja så er der jo så også lige det at ulven æder jo også bondemandens får og lam, men det rager mig en høstblomst for det er jo ikke mine dyr den nu har valgt at sætte på menuen.

Vi har jo også her i landet forbud for nogle forskellige hunderaser fordi at de kunne være farlige, og dem er der jo blevet aflivet mange af, men ulven det søde lille pussenut den skal vi da beholde.

Hej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind