Seeckt

Erfaringer med sommerhus / overvejelser

Recommended Posts

Seeckt

Hej alle.

Jeg står og overvejer at købe sommerhus her I Danmark, muligvis Sverige. Men når man først går i gang med at tænke det igennem, dukker der alligevel mange spørgsmål op. Jeg har skrevet nogle af dem ned og uddybet dem, og ville være super glad hvis i skrev lidt til det ene eller andet, kort eller langt er ligemeget, bare nogle erfaringer og råd.

1. tæt på vs. langt væk

På den ene side er sommerhuset et afbræk fra hverdagen, hvilket passer godt med at man vælger efter at komme VÆK og til måske et andet landskab. På den anden side ser jeg en vis fare ved at have hus som er mange timers kørsel og/eller færge væk, for det kan vel blive lidt bøvlet. Hvad gjorde i og er i tilfredse med valget?

2. man er ikke til stede

Hænger lidt sammen med 1. - så snart det er nogle timer i bil eller værre, er man der muligvis kun få gange om året. Hvor meget is i maven skal man have for at have et hus som man ikke kan tilse? Eller hører en vis grad af kontroltabs-pine 😛 bare med til det at have sommerhus? Hvor reelle er løsninger igennem f.eks. naboskab ("vi tilser hinandens når vi hhv. er der") eller tilsynspersoner i grundejerforeningen m.m. har i gode erfaringer med dette?

3. udleje/ikke udleje

Jeg kommer til at side moderat billigt (ikke noget luksushus). Er der i denne prisklasse økonomi i udlejning? Som i "giver et pænt tilskud til omkostningerne". Slid og andre ulemper kan jeg selv tænke mig frem til, er der gode løsninger her (forsikringer, hvem bør man udelukke som lejer osv.)? Eller opgiver de fleste i længden?

4. omkostninger

hvad er de skjulte omkostninger man skal finde og hvordan kan de eventuelt holdes i skak? Tænker også udlejning/provision.

5. beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed

Ja, det er smag og behag. Men aligevel et par ord: jeg tænker på steder som godt kan have lidt interessant liv om sommeren. Ikke støjende, men lidt interessant. Øer med kunstnere, specielle lokalmiljøer på småøer... det vigtige er, at stedet så også har en vis atmosfære når der er tomt om vinteren. Det er svært at forklare, men f.eks. er naturen så storslået langs visse steder på vestkysten, at selv en vinterdag bliver flot på sin måde. Mens andre steder - tja, så snart det regner føler man bare at man er flyttet til et vådt stykke krat, og det er for dyrt købt synes jeg. Umiddelbart ser det ud til at man kan få værdi for pengene OG lidt "speciel stemning" ved Vesterhavet, eller på vise øer, jeg tænker her Læsø, Ærø (kan generelt lide Østersøen pga. bedre badeforhold), Anholt synes at være dyrt derimod. Har i nogle erfaringer specielt ang. vores øer og hvile "vibes"/karakter de hhv. har?

Håber på input! Tak :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
For 8 timer siden, Seeckt skrev:

Hej alle.

Jeg står og overvejer at købe sommerhus her I Danmark, muligvis Sverige. Men når man først går i gang med at tænke det igennem, dukker der alligevel mange spørgsmål op. Jeg har skrevet nogle af dem ned og uddybet dem, og ville være super glad hvis i skrev lidt til det ene eller andet, kort eller langt er ligemeget, bare nogle erfaringer og råd.

1. tæt på vs. langt væk

På den ene side er sommerhuset et afbræk fra hverdagen, hvilket passer godt med at man vælger efter at komme VÆK og til måske et andet landskab. På den anden side ser jeg en vis fare ved at have hus som er mange timers kørsel og/eller færge væk, for det kan vel blive lidt bøvlet. Hvad gjorde i og er i tilfredse med valget?

2. man er ikke til stede

Hænger lidt sammen med 1. - så snart det er nogle timer i bil eller værre, er man der muligvis kun få gange om året. Hvor meget is i maven skal man have for at have et hus som man ikke kan tilse? Eller hører en vis grad af kontroltabs-pine 😛 bare med til det at have sommerhus? Hvor reelle er løsninger igennem f.eks. naboskab ("vi tilser hinandens når vi hhv. er der") eller tilsynspersoner i grundejerforeningen m.m. har i gode erfaringer med dette?

3. udleje/ikke udleje

Jeg kommer til at side moderat billigt (ikke noget luksushus). Er der i denne prisklasse økonomi i udlejning? Som i "giver et pænt tilskud til omkostningerne". Slid og andre ulemper kan jeg selv tænke mig frem til, er der gode løsninger her (forsikringer, hvem bør man udelukke som lejer osv.)? Eller opgiver de fleste i længden?

4. omkostninger

hvad er de skjulte omkostninger man skal finde og hvordan kan de eventuelt holdes i skak? Tænker også udlejning/provision.

Ja, det er smag og behag. Men aligevel et par ord: jeg tænker på steder som godt kan have lidt interessant liv om sommeren. Ikke støjende, men lidt interessant. Øer med kunstnere, specielle lokalmiljøer på småøer... det vigtige er, at stedet så også har en vis atmosfære når der er tomt om vinteren. Det er svært at forklare, men f.eks. er naturen så storslået langs visse steder på vestkysten, at selv en vinterdag bliver flot på sin måde. Mens andre steder - tja, så snart det regner føler man bare at man er flyttet til et vådt stykke krat, og det er for dyrt købt synes jeg. Umiddelbart ser det ud til at man kan få værdi for pengene OG lidt "speciel stemning" ved Vesterhavet, eller på vise øer, jeg tænker her Læsø, Ærø (kan generelt lide Østersøen pga. bedre badeforhold), Anholt synes at være dyrt derimod. Har i nogle erfaringer specielt ang. vores øer og hvile "vibes"/karakter de hhv. har?

Hej jeg ved ikke så meget om huse i udlandet, men i DK bør du tænke på : Jeg har arbejdet for et sommerhusudlejningsfirma ;):

Skal det være et fristed for dig og konen - når i gerne vil væk fra teenagebørnene en weekend? Eller omvendt de og deres kærester kan låne det en weekend ?

Er det til at stille gamle møbler osv, som egenligt ikke fejler noget, men er for grimme eller gamle til jeres normale bolig ?

Er det en forretning (udlejning)?

Hvis det sidste kan du ikke have noget som helst personligt i huset jo. Det kan man sagtens lave penge på, men det bliver også bare lidt upersonligt når man så selv er der i perioder hvor det ikke er udlejet.

Mine forældre lavede selv kassen. De købte en grund for 25.000, og så det meste af et hus for 10.000, som godt nok krævede en del arbejde, som at mure skorsten nye vinduer, og alt fra A-Z, nok samlet pris 100.000 kr - gør det selv metoden.

Dernæst ejede de det i ca 10 år, og så solgte de det for 795.000 kr ;)

De var fint glade for den investering ;)

Helt aktuelt ville jeg se efter huse på Lolland, dels fordi husene nærmest foræres væk, og fordi de formentlig stiger voldsomt i værdi, når brobyggeriet kommer i gang. Sikkert mange arbejdere fra enten Tyskland, eller Kbh, som lige mangler et lille sted at overnatte !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

PS og mine forældre lejede ikke ud. Så du skal først og fremmest gøre op med dig selv om du vil udleje eller ej. Hvis ja tager du bare fat i fx sologstrand.dk så sørger de for alt det praktiske for dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ottoleisner
Skrevet (redigeret)
On 5/1/2019 at 06:53, Seeckt skrev:

Hej alle.

1. tæt på vs. langt væk

2. man er ikke til stede

3. udleje/ikke udleje

4. omkostninger

Sverige er klart det bedste vi har sommerhus  i hoor som ligger 75km fra betalingsanlægget,kan klart anbefales dig vil jeg sige at du skal følge togruten fra danmak da det er en fordel,når i skal hente gæster fra stationen,og priserne er rimelige  

Redigeret af fætter højbens fætter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Køb af sommerhus kan være en RIGTIG god forretning, her er et eksempel:

Der var en grund til salg, godt nok 10 min gåtur fra stranden. 25.000 kr. Der var ikke andet en en gammel campingvogn på og græs.

Naboerne troede vi var "indbrudstyve" da vi tog ophold der... for at lægge planer... !

Et års tid senere kom et sommerhus til salg - altså selve huset - til 10.000 kr hvis man altså selv sørgede for at flytte det.

Og det gjorde vi så. Bevares der skulle skiftes nogle ruder som revnede, og muret en ny skorsten og andre ting.

Men sammenlagt blev det nok 100.000 kr.

Mine forældre havde det så i ca 10 år inden de købte helårshus i samme område.

Salgs prisen var 799.000 kr.... ! Og ingen afslag ;) God deal der !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
henrikandersen

Feedback på punkt 3: udleje/ikke udleje

Mine forældre har haft sommerhus i MANGE år, og de udlejede i de første par år, men indtægten stod slet ikke mål med bøvlet:

• De skal nedpakke alt når de selv har været der i stedet for at kunne flytte direkte ind i "hus nr. 2" når de ikke udlejer
  • De skulle sørge for at alt var ok inden de næste lejere kom (eller betale sig fra det)
  • Der er mere slid på hus og især ting, når det udlejes end når du selv bruger det (du passer bedre på det end dem der lejer)
  • Når du ikke udlejer kan du tage i sommerhus uden planlægning og du har mulighed for at bruge det langt mere.
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind