Helle Front

Dronningens nytårstale

Recommended Posts

Helle Front

Jeg har nok kigget med på mindst de 30 af hendes foreløbig 47 nytårstaler.

Denne var såmænd hverken den bedste eller den værste. Jeg kunne godt lide påmindelsen eller det gode råd til de unge og yngre: Det vigtigste er ikke, hvordan du ser ud eller hvad du har opnået. Om at huske ikke kun at tænke på sig selv men være noget for venner og kammerater. 

Men - - (håber ikke, at det støder nogen) vor gamle dronning, som jeg altid har holdt af, er altså blevet gammel nu. Jeg tænker ikke på, at der var nogen forvirring hos hende med hensyn til manuskriptet - det har der været før og pyt med det - nej, det var helhedsindtrykket. En ældre kvinde, som virkede en anelse mere sammensunken bag skrivebordet, en lille smule træt i ansigtstrækkene, ved at få det særlige blik, der virker tilbageskuende på samme tid, som hun ser på os. Noget jeg observerede hos min farfar, da han nærmede sig 80 og siden har genset hos andre ældre.

Traditionen i det danske kongehus byder jo, at regenten sidder til døden skiller ham/hende fra os, folket. Det har Margrethe den 2. nok også sat sig for at følge. Jeg er ellers ikke i tvivl om, at kronprins Frederik som konge netop nu ville kunne have kunnet gøre det knagende godt. Tilført også nytårs-traditionen nyt liv og virilitet. Og dronning Margrethe behøvede slet ikke at føle sig skubbet til side eller henvist til en krog i hjørnet af Amalienborg, slet ikke. Men vi må se i øjnene, at hun ikke tager det, der er ved at blive en tradition i Holland, op. For der har været den ene anledning efter den anden for hende i de seneste år til at lade bomben springe - træde et skridt tilbage og lade sin søn blive regent, før det er ham, der bliver gammel (som britiske Charles)!

Men håber hun må klare sig med godt helbred de kommende år. For som sagt: Jeg holder også virkelig meget af hende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Dronningen er ved at være en gammel kvinde. Hun hakker meget i det, når hun læser sine nytårstaler op og virker lettere febrilsk i det. Det skal dog siges, at det kan være svært at optræde foran en hel nation LIVE. Men omvendt burde hun dog om nogen være scenevant.

Selve talen synes jeg dog var udmærket. Jeg kunne godt lide, at hun gav nogle ordentlige hak i tuden til de grådige banker - for det var vel det hun gjorde?! Og jeg syntes også, at det var fint at sætte fokus på den digitale mobning. Noget som jeg selv har været vidne til på internettet på diverse fora, hvor tonen er blevet meget grim og nedladende. Og hvor nogle mener, at de har patent på sandheden og mener, at de kan bestemme, hvad andre må sige.

Jeg kunne godt tænke mig, at folk, når de er på nettet, tænker over, at det de skriver, skal de også kunne turde sige face to face til folk i den virkelige verden. Hvis ikke, så betyder det nok, at formuleringen er for hård og kynisk.

Med hensyn til Kongehusets fremtid, så mener jeg også, at det er lidt en forældet og utidssvarende tradition, at en regent SKAL sidde indtil sin død. Det er vel begrænset hvor åndsfrisk man kan være, når man runder de 80 eller 90. Derudover under jeg da også Dronningen et stille og roligt otium. Det er svært at få sig, når man skal agere regent. Og Frederik er uden tvivl allerede klar til at tage over NU.

Jeg er dog selv ikke særligt royalt anlagt. Men omvendt indrømmer jeg, at i betragtning af, hvor håbløse vore politikere er, er de kongelige ofte bedre repræsentanter for landet. Så jeg har et lidt ambivalent forhold til monarkiet. Jeg er egentlig imod det. Men så længe de kongelige opfører sig pænt, ja, så kan jeg leve med monarkiet.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg, at dronningen nyder stor popularitet blandt befolkningen, men spørgsmålet er, om Frederik kan fylde skoene ud - for ikke tale om Fredrik 9. Jeg tror også, det kommer an på, hvordan Kongehuset vælger at sælge sig selv i fremtiden. Jeg tror, Frederik agerer mere borgerlig end sin mor, og man vil nok se journalister være mere i øjenhøjde med ham.

Dog er jeg 100% modstander af kongehuset!

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ottoleisner
For 20 timer siden, Helle Front skrev:

Jeg har nok kigget med på mindst de 30 af hendes foreløbig 47 nytårstaler.

Denne var såmænd hverken den bedste eller den værste. Jeg kunne godt lide påmindelsen eller det gode råd til de unge og yngre: Det vigtigste er ikke, hvordan du ser ud eller hvad du har opnået. Om at huske ikke kun at tænke på sig selv men være noget for venner og kammerater. 

Men - - (håber ikke, at det støder nogen) vor gamle dronning, som jeg altid har holdt af, er altså blevet gammel nu. Jeg tænker ikke på, at der var nogen forvirring hos hende med hensyn til manuskriptet - det har der været før og pyt med det - nej, det var helhedsindtrykket. En ældre kvinde, som virkede en anelse mere sammensunken bag skrivebordet, en lille smule træt i ansigtstrækkene, ved at få det særlige blik, der virker tilbageskuende på samme tid, som hun ser på os. Noget jeg observerede hos min farfar, da han nærmede sig 80 og siden har genset hos andre ældre.

Traditionen i det danske kongehus byder jo, at regenten sidder til døden skiller ham/hende fra os, folket. Det har Margrethe den 2. nok også sat sig for at følge. Jeg er ellers ikke i tvivl om, at kronprins Frederik som konge netop nu ville kunne have kunnet gøre det knagende godt. Tilført også nytårs-traditionen nyt liv og virilitet. Og dronning Margrethe behøvede slet ikke at føle sig skubbet til side eller henvist til en krog i hjørnet af Amalienborg, slet ikke. Men vi må se i øjnene, at hun ikke tager det, der er ved at blive en tradition i Holland, op. For der har været den ene anledning efter den anden for hende i de seneste år til at lade bomben springe - træde et skridt tilbage og lade sin søn blive regent, før det er ham, der bliver gammel (som britiske Charles)!

Men håber hun må klare sig med godt helbred de kommende år. For som sagt: Jeg holder også virkelig meget af hende.

Ja det var en god nytårstale hun gav og tak deres kongelige højhed

så må vi se hvad Lars disker op med,der er jo snart valg😮

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Helle Front bliver måske aldrig ældre selv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hopeless

Jeg synes, at det var en okay tale. Jeg var dog noget skuffet over, at hun brugte ordet "Facetime", da det er en feature, man kun kender, hvis man er Apple-bruger. I mine øjne er der nærmest tale om en mærkevare ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 1/1/2019 at 16:57, fætter højbens fætter skrev:

Ja det var en god nytårstale hun gav og tak deres kongelige højhed

så må vi se hvad Lars disker op med,der er jo snart valg😮

Med al respekt, så er den korrekte titulering hendes majestæt, det er Frederik og co. som tituleres deres kongelige højhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 13 timer siden, hopeless skrev:

Jeg synes, at det var en okay tale. Jeg var dog noget skuffet over, at hun brugte ordet "Facetime", da det er en feature, man kun kender, hvis man er Apple-bruger. I mine øjne er der nærmest tale om en mærkevare ...

Tror bare hun brugte et ord hun har hørt familien bruge, og hvis ingen retter hende, jamen så er det jo sådan det er.Hun næppe opmærksom på kampen mellem Apple og Google.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ottoleisner
For 2 minutter siden, modpol skrev:

Med al respekt, så er den korrekte titulering hendes majestæt, det er Frederik og co. som tituleres deres kongelige højhed.

Er taget til efterretning,frk/hr Modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

God tale ud fra det moralske.

Personligt er jeg dog republikaner, så jeg så helst at vi ikke havde et kongehus. Når det er sagt, så kan jeg lever med det så længe de ikke blander sig i politik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind